|
zijlstra - 00:23 15-10-2007 |
|
|
ik wist je beneden genomen door schaars licht de nacht brak door als leven
gerekt moment in spirale tijd
ik holde de trap af met nieuw geld nooit voelde ik me zo jong
|
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 18:46 16-10-2007 |
|
|
|
als je het zo benadert is het gedicht volledig van jou wolf
je hebt je erin vastgebeten lijkt me
en als het dan toch niet geslaagd is dan is het gedicht gewoon niet geslaagd voor jou
simple as that
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 18:44 16-10-2007 |
|
|
|
ik denk dat je mijn dichterschap én mijn dichterlijke idiosyncrasie overschat als je denkt dat mensen mijn 'stijl' kennen, direkt begrijpen en bovendien ook nog waarderen
ik moet het qua waardering toch voornamelijk hebben van incidentele kritieken zoals die van jou
en het verheugt me derhalve dat je het een geslaagd gedicht vindt
|
|
Reactie gegeven door Wolf - 09:59 16-10-2007 |
|
|
|
De meerdere kanten ben ik voor. Het is aan de lezer een eigen gang te graven. De schrijver geeft een paar steekhoudende trefwoorden voor de richting maar het blijft open. De stoephoer mag evenals de SRV .Hou ik van wil ik ook. Ik kan je schrijfsel mijn wereld in slepen. Nou dat vind ik al heel wat.
Ik mis niet zozeer een beeldvorming, het is de klik met de details, de techniek. Mijn beeld mist finesse, ik heb schaduwbeeld en sneeuw. Ik hoef niet perse nieuw geld bijvoorbeeld, of hoezo brak de nacht door als leven en is dat brak als half zoet en half zout. Het gerekt moment in spirale tijd is maar half te passen. De spiraal is mijn trap, zo`n ouwe ijzeren aan de buitenkant van zo`n driehoge wederopbouwflat. Over holde kan ik ook nog wel een banale opmerking maken om het passend te krijgen. Maar ik weet gewoon dat mijn verlopenikeagordijnlantaarnstoephoer het niet redt. Daar baal ik wel een beetje van maar ik heb beeld en met mijn halfbakken poëzie-antenne moet ik niet zeuren dat het hier en daar een beetje stoort.
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 09:21 16-10-2007 |
|
|
|
dit soort gedichten moet het hebben van associaties wolf
het hoeft niet zozeer een duidelijk verhaal te zijn als wel prettig liggen in je hoofd en een beetje intrigeren zodat je er verschillende kanten mee uit kan
er zit ook een wereldbeeld achter die je kunt vergelijken met de kunstopvatting van impressionisten, volgens wie de wereld niet de reële wereld is die we zien, maar slechts bestaat in bewegende kleurschakeringen
zo zou je kunnen zeggen dat dit gedicht er vanuit gaat dat de wereld bestaat in vervloeiende betekenissen die nergens vaste contouren krijgt
maar... zelfs als je er zo tegenaan kijkt hoef je dit nog geen goed gedicht te vinden
ook een geoefend lezer als beli, die toch veel poezie-opvattingen kent, vond dit gedicht maar vaag en ook zij miste, net als jij, iets
|
|
Reactie gegeven door Wolf - 09:05 16-10-2007 |
|
|
|
Ik heb nauwelijks benul van waar anderen mee bezig zijn. Van Erik snap ik het een beetje maar als ik bij een Buigtdicht kijk of een dicht bij jou dan heb ik het idee dat het één en ander me wel aan het ontgaan is. Dat maakt me in wezen niet zoveel uit maar het reageert wel ruk. Ik kan hooguit een beetje ouwehoeren over wat er in me opkomt bij een lezing. Welnu.
Telegram. Ik heb de neiging om achter elke regel stop te zetten. Ik wist je beneden stop genomen door schaars licht stop de nacht brak door als leven stop. Als ik die stopaandrang voel, en dat heb ik nog wel eens, dan geef ik daar vrij vlot aan toe. Ik ben voorstander van iets meer vloeiend, een tikje verhalend. Reageer dan bij sonnettiers ei!
Tja, het zal wel zinnigheid zijn maar die zijn me dan weer vaak te plat, te recht toe, te gericht op de vorm an sich. Hoeveel kun je zeggen over een spouwmuur met isolatie? Beetje wankele constructie, je pur is gelekt of het zit er strak in, knap gedaan.
Nou kijk, dat is mijn probleem dus een beetje. Ik zie hier, nu ik wat langer blijf kleven wel wat in. Ik heb een bovenverdieping en geraffelde, iets verlopen Ikeagordijnen die nooit dicht zijn zelfs al zijn ze gesloten. Klote lantaarnpaal! En dan weet ik dat je beneden bent. Het zal de tijd zijn, of een schaduwval, whatever. Feit is dat ik het weet. Dan kies je voor genomen dus ik ga voor een stoephoer en dat komt mooi uit want ik heb een lantaarnpaal met schaars licht. Een onwerelds lekker wijf is het en prijzig ook, voor een stoephoer. Maar ja als je verlopen Ikeagordijnen hebt dan heb je weinig stuk te slaan. En toch, na lang statiegeld inleveren en schultenbrauw in plaats van amstel, heb je de inleg bij elkaar. Ja dan hol je nog nooit zo jong met de flappen al in je knuist –tijdrekspiralend- (die regel tussen streepjes?) de trap af. Man!
Maar het kan evengoed zijn dat ik de SRV beneden wist. Van zo`n spanningsboog hou ik wel. Het heeft iets en het mist iets. Of nee, het heeft iets en ik mis iets.
Doe mij zo en dan met body.
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 00:22 16-10-2007 |
|
|
|
ah je bent lief jeaninne..kussieee
|
|
Reactie gegeven door Jandeb - 00:20 16-10-2007 |
|
|
|
zijlstra,
dat was helemaal mijn bedoeling niet, beschouw mijn reactie eerder als een compliment, want dat was het eigenlijk ;))
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 00:01 16-10-2007 |
|
|
|
oh..die opmerking over de beurs onder vonk hoort hier voor jou te staan - vergissing
dit vind ik erg mooi gezegd:
"Da's mooi gedicht met lange sluitertijd en wat lichtgevoeliger film groot diafragma wel wat verlies in scherptediepte maar bij duistere praktijken geen probleem. Wat kan het daglicht niet verdragen"
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 23:58 15-10-2007 |
|
|
|
leuk die associatie met 'oud geld'
nu jij het ook zegt mag ik die eerste strofe toch wel als geslaagd beschouwen
en ja, op de beurs is het spannend !!
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 23:56 15-10-2007 |
|
|
|
ja tuurlijk kies je ieder woord
zo is ook holde gekozen
het had voor mij de betere associaties
zou ik de trap op zijn gegaan dan had ik wrsl rende gebruikt
maar voor mij was hier doorslaggevend dat 'holde' in combinatie met 'nieuw geld' iets kinderlijks oproept
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 23:54 15-10-2007 |
|
|
|
goh wat ben je streng jeannine en rucksichtlos
nou ja, ik ben blij dat je de eerste strofe in ieder geval goed vind
|
|
Reactie gegeven door Poetessa - 13:21 15-10-2007 |
|
|
|
Zo Zijlstra gaat het goed op de beurs? Da's mooi gedicht met lange sluitertijd en wat lichtgevoeliger film groot diafragma wel wat verlies in scherptediepte maar bij duistere praktijken geen probleem. Wat kan het daglicht niet verdragen, mooi gevonden,
liefs,
|
|
Reactie gegeven door jcvonk - 02:05 15-10-2007 |
|
|
|
Eerste drie regels zijn een gedicht op zich, hoef je eigenlijk niets meer aan toe te voegen, regel vier beetje rare zij(lstra)sprong (gewoon weglaten)
suggestie:
ik sjeesde de trap af
beursgenoteerd
kon ik ook jou aan.
hahaha mag ik een beetje dollen, zie je meer als type met oud geld de trap af sukkelen, een hele warme Jolandakus, omdat beursgenoteerd ook weer eens wat schrijft!
|
|
Reactie gegeven door ErikLelieveld - 01:42 15-10-2007 |
|
|
|
ik vind de laatste regels wel.........
holde is natuurlijk verkeerd woord, dat wel
rennen mag ook
holde holde, is wel nederlands natuurlijk, maar waarom holde gebruiken als rende ook kan?
holde?? de verleden tijd van hol
ja, dat krijg ik toch als lezer, omdat ik al zo asociatief lees, toch het verkeerde beeld omdat dus ook rennen kan. Ik bedoel, je kiest toch elk woord?
|
|
Reactie gegeven door Jandeb - 01:36 15-10-2007 |
|
|
|
drie eerste regels vind ik gewoon schitterend!
de rest mag weg (voor mijn beeld hier ;))
groetjes, jeannine :)
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|