|
annaver - 23:25 25-06-2007 |
|
|
wat ik voorspelde;
alles verdampt weer
gebarste aarde bleef er over
en zure gezichten, van
wat beloofd was
op een zoete avond,
onder bloeiende fruitbomen
residu van een tijdperk.
ach, er blijft zo weinig over om te zeggen.
bevochtig je lippen,
laat de kraan lopen .
sla een gat in de dijk
of zwijg.
|
|
|
Reactie gegeven door annaver - 00:28 27-06-2007 |
|
|
|
Bedankt, Buigt. Hier heb ik iets aan. Overdaad aan drama is inderdaad mijn probleem, te veel Rawie gelezen in de pubertijd en daardoor getekend voor het leven. Denk nog na over het weglaten van middelste strofe, gedicht is op jouw manier onbetwist mooier, maar boet mijns inziens aan betekenis in. 'ach..zeggen'is een prachtige oplossing, als ik het zelf bedacht had zou ik het onmiddelijk vervangen. Volgens mij is 'reductie' een vrij normaal woord, weet alleen niet of het toevoegt aan het gedicht en ga ook daar over denken. Wat betreft de kritiek van Dhr. Lelieveld zijn we het oneens, na herlezing (van, in feite een reactie op een reactie van mij) blijft het mij duister wat de bedoeling is van deze wijsheid. Herlezen en herschrijven doen wij allen al jaren. Het kritisch naar eigen werk kijken op basis van de reacties van gelijk gestemde zielen/anderen is toch het hoofddoel van deze site?
Voor je serieuze reactie, dank (ga nu snel jouw gedichten lezen)
|
|
Reactie gegeven door annaver - 00:26 27-06-2007 |
|
|
|
Bedankt, Buigt. Hier heb ik iets aan. Overdaad aan drama is inderdaad mijn probleem, te veel Rawie gelezen in de pubertijd en daardoor getekend voor het leven. Denk nog na over het weglaten van middelste strofe, gedicht is op jouw manier onbetwist mooier, maar boet mijns inziens aan betekenis in. 'ach..zeggen'is een prachtige oplossing, als ik het zelf bedacht had zou ik het onmiddelijk vervangen. Volgens mij is 'reductie' een vrij normaal woord, weet alleen niet of het toevoegt aan het gedicht en ga ook daar over denken. Wat betreft de kritiek van Dhr. Lelieveld zijn we het oneens, na herlezing (van, in feite een reactie op een reactie van mij) blijft het mij duister wat de bedoeling is van deze wijsheid. Herlezen en herschrijven doen wij allen al jaren. Het kritisch naar eigen werk kijken op basis van de reacties van gelijk gestemde zielen/anderen is toch het hoofddoel van deze site?
Voor je serieuze reactie, dank (ga nu snel jouw gedichten lezen)
|
|
Reactie gegeven door Buigt - 21:14 26-06-2007 |
|
|
|
Helemaal niet slecht. Je hebt soms de neiging er wat uitleggerige regels in te smokkelen. Ik zag dat ook al bij je eerste gedicht. Als ik die nu eens weghaal, dan krijg je dit:
rest van een kliekje
alles verdampt weer
gebarsten aarde bleef er
over en zure gezichten
op die zwoele avond
onder de fruitboom
ach er is weinig nog
bijna niets om te zeggen
dus lik je lippen,
laat de kraan lopen
sla een gat in de dijk
of zwijg
Wat heb ik nu veranderd?
- de titel (met reductie trek je geen kijkers en het klinkt veel te wetenschappelijk )
- alle leestekens verwijderd (dat is een kwestie van smaak, maar als je ze gebruikt, doe het dan spaarzaam en vooral consequent. Wie punten zet aan het eind hoort de zin eigenlijk ook met een hoofdletter te beginnen.
- kijk uit met ongewilde herhalingen. Teveel meervoudsvormen achter elkaar gaan storen. Net als teveel bijvoeglijke naamwoorden (zure, zoete, bloeiende). Je hebt twee keer 'overblijven'. Da's in een kort gedicht precies één keer teveel.
- moeilijke woorden moet je vermijden. Reductie en residu, ze passen hier niet goed, omdat het een recht duidelijk, klein en droevig stuk is.
- gebarsten. Dit soort slordigheidjes kun je makkelijk voorkomen door je tekst geconcentreerd na te lezen.
Nou ik hoop dat je er wat aan hebt, Annaver. Want ik zie dat verhaal wel zitten van die twee ongelukkigen in een boomgaard. De een heeft het juist uitgemaakt en de ander is nog veel meer kapot. Ja zo gaat het honderdduizend keer per dag en toch is het altijd even erg. Ontroerend heet zoiets geloof ik.
Verder moet je de kritiek van Erik Lelieveld goed lezen. Hij heeft weer eens helemaal gelijk. Je wordt eigenlijk vanzelf een beter schrijver, als je schrijft.
|
|
Reactie gegeven door ErikLelieveld - 02:33 26-06-2007 |
|
|
|
het is niet "een beter schrijven..........."
beter schrijven kan niemand.
Beter schrijven wil iedereen
Wat je wel kunt doen is opnieuw iets schrijven
want het opnieuw is uit zichzelf al beter.
Elke keer opnieuw bij NUL beginnen, blanco papier
Beter schijven is zo gezien dus eigenlijk het schrijven zelf.
|
|
Reactie gegeven door annaver - 00:45 26-06-2007 |
|
|
|
Daar moet ik beter door gaan schrijven?
|
|
Reactie gegeven door ava_lon - 00:21 26-06-2007 |
|
|
|
ok ik zal zwijgen
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|