Hoofdmenu
    Hoofdpagina
    Gedichten
    Auteurs
    Zoeken
    Reacties
    Insturen
    Voorwaarden
    Greencard
    Contact

  Inloggen
 

  Registreren
  Wachtwoord vergeten

  Laatste 35 reacties
 
re: FEESTDiotheC...
re: Lezenwietewu...
re: Lezenwietewu...
re: FEESTSoit
re: FEESTSoit
re: vegannis...MirandaMei
re: FEESTMirandaMei
re: InktDiotheC...
re: Pasen aa...Tsila
re: Inktwijnand
re: vegannis...Erik Le...
re: vegannis...Mr.Deuce
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktBuigt
re: Inktcoolbur...
re: InktDiotheC...
re: Inktwijnand
re: Inktcoolbur...
re: Inktwijnand
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: (G)razen...coolbur...
re: Spokencoolbur...
re: De geur ...Claudel...
re: SpokenClaudel...
re: vegannis...Erik Le...
re: [30-007]...Claudel...
re: Morsewijnand
re: Herderst...coolbur...
re: Nimfomaniakcoolbur...
re: Brozen d...MirandaMei
 Meer reacties

  Laatste 25 gedichten
 
Inktcoolbur...
vegannisatieErik Le...
The African ...Claudel...
Licence to k...Claudel...
I wanna be y...Claudel...
Waar is Stev...Claudel...
alweer bijna...DiotheC...
Con-textdegon valk
Stop de tijd !!Claudel...
Tattoo you Claudel...
Zo'n dagDiotheC...
Een HuisHenk Gruys
herfst 2019augusta
FEESTSoit
Filosoof in ...Claudel...
bewegingenErik Le...
dubbellevenErik Le...
Claude Money?Claudel...
Brothers in ...Claudel...
Beast of bur...Claudel...
VogelsMarkeR
SleutelsHenk Gruys
Renee, remem...Claudel...
ViltjeSoit
Adem voor ad...seline168
 Meer gedichten
Monoloog van een Verhalenliefhebber
 Henk Gruys - 16:17 06-03-2015 Stuur e-mail  Profiel bekijken van Henk Gruys  Bekijk statistieken van dit gedicht 

               

Monoloog van een Verhalenliefhebber


Omdat ik nogal eens uithaalde naar voorgekookte meningen die zonder enige argumentatie voor absolute waarheden moesten doorgaan, lijkt de opvatting te hebben postgevat dat ik meteen iedereen met de grond gelijk maak die één vinger naar mijn verhalen durft uit te steken.
Dat is niet waar.
Ik heb respect voor mijn lezers. Maar voor hun opvattingen lang niet altijd.


* * *


Goede schrijvers schrijven voor 90% voor zichzelf.
En wie zijn dan die overige 10%?.......... Nu ja, dat zijn de aanhangers, bewonderaars en medestanders...

               
* * *


Eén van Nederlands grootste schrijvers, W.F Hermans zei ooit: "Het enige leuke van schrijven is het schrijven zelf."

* * *


Zonder reacties zou iedere site er wat kaal uitzien, maar het idee dat gedichten en verhalen beter worden door de aanwijzingen van de commentatoren is een illusie.
De reacties, (door sommigen "feedback" genoemd, omdat dat mooier klinkt zeker), zijn slechts een vorm van amusement.
En daarom ook worden ze gelezen.
Laten we dus maar gewoon doorgaan met elkaar een beetje te vermaken.


           
* * *


Poëzie op de website is als straatmuziek; er wordt wel naar geluisterd; sommige voorbijgangers staan even stil, men gooit wel eens een kwartje in de vioolkist, maar de meesten lopen gewoon door. Een enkeling gaat zelfs met een grote boog om de muzikanten heen omdat hij het maar vals gejank vindt.


           
* * *


Op deze site valt bijna alles wat geen gedicht is, onder: "Verhalen".
Toch zijn veel inzendingen die daar voor door moeten gaan, geen verhalen, maar anekdoten, dagboekervaringen, emotionele inundaties of verslagen, outlines, schetsen. Eerst gebeurt dit, dan dat en toen dat.
– Een literair verhaal daarentegen vertelt waarom het gebeurt; met onderlinge verbanden en referenties. – Die structuur is onontbeerlijk.


* * *


– We gaan altijd uit van het ART-principe: A lleen R esultaat T elt. Hóe dat resultaat wordt bereikt is minder belangrijk.


* * *


Een verhaal, schilderij, muziekstuk, film enz. mag gerust vragen oproepen, en hoeft niet altijd vragen te beantwoorden.
– Dit zal men eveneens te horen krijgen van cineasten, schilders of componisten.


* * *


Verhalen zijn hoogtepunten, dieptepunten of keerpunten in iemands leven.


* * *


Het verdient ernstige overweging, alvorens te reageren, dat sommige commentatoren even hun actuele teenlengte daarbij opgeven.


* * *


Er zijn wel een stuk of tien manieren om een eenmaal geschreven verhaal te corrigeren en zodoende nog te versterken. Als de ene manier is uitgewerkt, neemt men eenvoudig de volgende.


* * *


Boeken van 600 pagina's vliegen over de toonbank of ze niks kosten, maar een verhaaltje van drie bladzijden op een website vinden sommigen al veel te lang.


* * *


Als je wilt dat je veel "gelezen" wordt, moet je iets erotisch in je titel verwerken. Of er een etiketje 16+ op plakken.


* * *


Vrouwen lijken toch meer de neiging te hebben als schooljuffrouw met rood potloodje te surveilleren, dan dat mannen de dorpsonderwijzer willen uithangen.
– Uit reacties zou men kunnen opmaken dat de benamingen "schooljuffrouw" en "dorpsonderwijzer" geen gunstige klank hebben.


* * *


De schooljuffrouwen en onderwijzers van de verhalensites baseren zich bij hun op- en aanmerkingen vaak op regels die ze zelf hebben verzonnen.
En als je ze vraagt: waar staat dat dan? wie heeft dat gezegd? noem één paragraaf met die bepalingen, dan treedt er een oorverdovende stilte in...


* * *


De smiley was een uitvinding van Scott Fahlman in 1982. Maar vooral schrijvers zouden voldoende taalvaardigheid moeten bezitten om hun bedoelingen duidelijk te maken zonder hulp van zo'n lachend of pruilend misbakseltje.


* * *


Ben je beginner? Geen nood! Er staat een heel leger koekebakkers klaar om je van de wal in de sloot te helpen.

* * *


De samenstellers van verhalensites hebben wel voldoende kennis in huis van computerprogramma's, maar hebben van typografie helaas weinig kaas gegeten.


* * *


Menigmaal tref je op de sites commentatoren aan die zich opwerpen als taalkundigen bij uitstek. Maar van wie je – hoe bestaat het – alleen maar overal raar en krom Nederlands tegenkomt.


* * *


Sommigen lezen bepaalde inzendingen expres niet, zeggen ze, omdat ze stiekem uitgevogeld hebben dat de schrijvers daarvan nooit reageren op inzendingen van anderen.
Mag het misschien een tikje minder onbenullig?
Het is maar goed dat dezulken bij die verhalen een beetje uit de buurt blijven.


* * *


De discussie over de interpunctie is net een ondergrondse veenbrand; denk je dat je hem hebt uitgetrapt, laait hij even later weer op.


* * *


Men vroeg een schrijver of hij goed had gewerkt.
– Buitengewoon goed, was het antwoord, "vanmiddag heb ik in mijn verhaal een komma geplaatst."
– Is dat alles wat u hebt gedaan? vroeg men verbaasd...
– Nee, zeker niet! Ik heb haar aan het eind van de middag weer weggehaald.

* * *


In Een Ziel van Hout van Jakov Lind komen bij de dialogen er helemaal geen aanhalingstekens, streepjes of guillemets aan te pas. Alles, beschrijvingen, gesprekken, gedachten achter en onder elkaar. Zo kan het ook. Dat was de eerste paar bladzijden een beetje vreemd, maar gauw gewend. Niet meer dan een enkele keer moest ik even een regel teruggaan om te begrijpen hoe het zat.

* * *


We moeten de regels van de kunst niet inperken, maar ze juist proberen te verruimen.


* * *


Geen kritiek geven is ook een vorm van commentaar.


* * *


Sommigen reageren wat af, – ongelooflijk wat een ijver! – Jammer dat ze nooit iets belangwekkends hebben mede te delen.


* * *


Ideaal zou zijn indien de schrijver kan bepalen hoe zijn verhaal er op de site komt uit te zien. Inspringende alinea's, iets grotere regelafstand dan nu, lettertype met schreef, smallere bladspiegel en mogelijkheid voor initiaal en klein kapitaal. Een beperkt aantal kan de schrijver soms zelf aanbrengen; maar niet iedereen weet dat.
– Er zou verder de mogelijkheid moeten komen de tekst te selecteren zonder al die kermisattracties, reclames, kolommen, lijsten, kaders, kleurtjes en dansende poppetjes eromheen.

* * *


Zinnetjesmakers zijn diegenen die niet kunnen schrijven en die daarom zinnetjes maken. Ze baseren zich niet zelden op regels die ze zelf hebben verzonnen, of opgepikt hebben uit een of andere halfgare schrijverscursus.

* * *


Als je van tijd tot tijd leest dat er op de site meer reacties moeten komen, krijg je heel sterk de indruk dat het merendeel van de "leden" het daarmee roerend eens is.
Maar het is een paradox. Want als iedereen ze dan zo leuk en noodzakelijk vindt, waarom zijn het er dan niet meer?

* * *


Doe eens precies het tegenovergestelde van wat men je aanraadt te doen. Soms helpt dat ook.

* * * * *

- Schrijven is kijken met je ogen dicht. -

(Remco Campert)



Reactie insturen
Graag eerst...

Inloggen of Registreren
Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door Henk Gruys - 09:28 16-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Zo, en met de dagsluiting door dominee ghijze beëindigen we deze uitzending.

re: Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door kiste - 18:22 11-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Zoals gewoonlijk snijdt de kritiek van Buigt en Erik Lelieveld voldoende hout om die van de anderen te laten voor wat het is (een herhaling van zetten)

Kiste

Aan Buigt
Reactie gegeven door Henk Gruys - 17:35 11-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Zo! dat is eruit.
Gaat het nu alweer wat beter met je?

Aan Dio
Reactie gegeven door Henk Gruys - 17:29 11-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Even voor Dio's begrip een beknopt resumé van het voorgaande:
- feedback is niet ongepast
- kritiek is niet ongewenst, ook niet voor Dio's
- door Dio geaccordeerde vragen op één na roepen helemaal geen gedachten op.
- ook de deugdelijkheid van argumenten enz. kunnen, zo blijkt, maar beter niet eerst aan Dio te "beoordeling" worden voorgelegd alvorens...
- klaarkomen binnen drie minuten staat voor Dio niet gelijk aan ejaculatio praecox

Always at your service

Aan Chatfant
Reactie gegeven door Henk Gruys - 17:15 11-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Een probleem is het voor mij ook niet; ik vind trouwens dat ik over waardering voor mijn werk helemaal niet te klagen heb. Maar om te zeggen dat ik in al die jaren veel aan de commentaren heb gehad, is in strijd met de feiten. – Zodra je zegt dat dat aan de kwaliteit ervan ligt, dan worden sommigen woest; curieus eigenlijk.

Dat jij er wel soms iets aan hebt gehad is natuurlijk goed om te horen.

"Een werkplaats" – dat sprak mij vroeger wel aan, maar hoe lang hoor ik dat nou al niet? dat woord is zo langzamerhand een cliché aan het worden.
De werkplaats is een mooi streven, maar hij functioneert niet, en zal m.i. ook niet functioneren, omdat er meerdere mensen voor nodig zijn die zoiets serieus ondersteunen, en vooral ook die dat kùnnen. (En die niet bij de minste tegenwerping in de gordijnen vliegen).
Enfin. Ik beklaag mij niet. En ik zeg nog maar weer eens: iedereen mag van mijn werk zeggen wat hij wil, positief of negatief.
Maar als men er niet tegen kan dat ik soms een woordje terugzeg ter verduidelijking van een en ander, dan kunnen zij misschien maar beter niet reageren.

Ik wens je succes met je werk.
Met groet van Henk

re: Monoloog
Reactie gegeven door Buigt - 16:59 11-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
> Ach, die monoloog was maar een tussendoortje, iets dat ik met toewijding en liefde voor het schrijven heb opgezet.

Welnee, het was een lange, door jaren van frustratie gerijpte en weloverwogen, poging om de rest van de bevolking op deze plek eens goed de waarheid te vertellen. De waarheid van Henk Gruys (Wil Melker en Chatfant). Dattie verheven is boven alle kritiek, behalve als die mooi, mooi, mooooooi luidt.

Goed. Deze discussie is al wel tien keer gevoerd. Terwijl het allemaal toch OVERDUIDELIJK in de voorwaarden staat.
Alsof je lid wordt van een voetbalvereniging, bij de training dan opdaagt als ijshockeyer en vervolgens de andere voetballers de les leest over gepaste kleding en de hardheid van het gras.

re: Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 14:18 11-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
je overdreef wel degelijk henk met je oogarts.er staan zelfs instellingen op je komputer om het scherm wat zachter (minder irritant) te maken en dan nòg!!!

maar goed, prettige dag he!

re: Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door 88 - 12:52 11-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
al komt het bij jou niet echt binnen, je hebt wel de volle aandacht gekregen..

Aan thomas
Reactie gegeven door Henk Gruys - 11:44 11-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
>Henk:'Boeken van 600 pagina's vliegen over de toonbank of ze niks kosten, maar een verhaaltje van drie bladzijden op een website vinden sommigen al veel te lang.'
-------------–
thomas: het antwoord is dat het papier geduldig is en het scherm irritant in je ogen prikkend of doodvermoeiend
simpel he<
--------------
Ik overdreef niet, thomas, ik haalde het uit je eigen woorden, zie hierboven.
Of waren die misschien wat overdreven?

re: Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 21:23 10-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
dat je meer gelezen zal worden

re: Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 21:21 10-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
je draait er omheen door het te overdrijven henk maar vergeet niet dat mijn bezwaar ook door anderen gedeeld wordt. hou het kort en dan voorspel ik je meer gelezen zal worden

en hoeft er niemand naar de oogarts :-)

vr groet

re: Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door DiotheCilany - 20:42 10-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Beste Henk,

Even voor mijn begrip een beknopt resumé van het voorgaande.
- feedback is ongepast
- kritiek is ongewenst zeker door dombo's
- door jou niet geaccordeerde vragen mogen hier niet gesteld worden i.v.m. het mogelijk oproepen van allerlei vervelende gedachten
- ook de deugdelijkheid van argumenten, de juistheid van aangehaalde voorbeelden en de breedte van inzicht van de betreffende kritikaster dient eerst aan jou ter beoordeling worden voorgelegd alvorens....
- klaarkomen binnen 3 minuten staat voor jou gelijk aan ejaculatio praecox

Correct me if i'm wrong please!

greetzz


Nogmaals Fantje
Reactie gegeven door Chatfant - 17:28 10-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Eigenlijk vind ik deze discussie rond het geven van feedback best wel boeiend. Zelf vind ik het krijgen van negatieve feedback geen probleem, mits er niet van me verwacht wordt, dat ik het altijd met de feedback-gever eens moet zijn. Soms ben ik dat wel en kan ik iets met de kritiek, maar zelfs wanneer ik het er absoluut niet mee eens ben, is het vaak wel een eye-opener hoe werk op de lezer over kan komen. Even een voorbeeld uit eigen portefeuille: ik had destijds eens in een buitengewoon euforische stemming een gedicht over het achterlaten van alle sorres in de verte en het gelukzalige gevoel van in volledige rust langs het strand te lopen. Las iemand daar een diffuus doodsverlangen in en de wens zelfmoord te plegen. Werd me zowat het mes op de keel gezet om dingen te veranderen zodat dat facet er sterker uit zou komen :P Heb die feedback nog 10 maal terug gelezen, want kon me echt niet voorstellen, dat iemand dat in mijn werk hinein-gelezen had. Want wist toch echt heel zeker, dat ik het vanuit een totaal gevoel van gelukzaligheid geschreven had.

Dit dus wat betreft je opmerking, dat het opvolgen van feedback je werk niet altijd beter maakt. Maar het heeft me wel aan het nadenken gezet hoe de essentie van het gedicht: die gelukzaligheid sterker aangedikt te krijgen, opdat de strekking van het gedicht over zou komen.

Aan Dio
Reactie gegeven door Henk Gruys - 17:08 10-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja okee, ik had het opgevat als een soort eufemisme voor: je kunt hier beter weggaan. Ik neem onmiddellijk aan dat je dat niet zo bedoelde.
Maar hieronder ben ik iets dergelijks ook al een keer tegengekomen, en dan nog een graadje erger.
Ik vind dat die vraag helemaal niet gesteld moet worden. Nooit. Hij is volslagen nutteloos en leidt alleen maar tot allerlei vervelende gedachten.

Slachtoffer voel ik mij niet hoor. – Dan moet er heel wat gebeuren.
Met groet, Henk

Aan Thomas
Reactie gegeven door Henk Gruys - 16:59 10-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Dat er verschil is tussen tekst op Internet en papieren boeken en e-books anderzijds is evident, al wordt dat wel eens overdreven. Maar vertel je me nu dat je al tranende ogen krijgt en doodvermoeid wordt van een verhaaltje van 1000 woorden? – dat is een leestijd van drie minuten!
Als dat echt zo is, dan raad ik je aan een afspraak te maken met de oogarts. – Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat je kijkt onder nogal bizarre omstandigheden; dat weet ik natuurlijk niet.
Hoe heb je dat dan met je eigen inzendingen? Moeten die ook binnen drie minuten klaar om het droog te houden?
Met groet, Henk

re: Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door DiotheCilany - 16:18 10-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Beste Henk,

Jij discussieert niet eerlijk en ook voortdurend vanuit de slachtofferrol. Jij verdraait ook de strekking van mijn vraag aan jou; een vraag die jij jezelf zou moeten stellen. Ik ben de laatste die van mening is, dat wie dan ook maar op zou moeten hoepelen. Een beetje naar om dat te suggereren.

greetzz


re: Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 15:46 10-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
hoi henk,

dat dat getuur op een beeldscherm, in tegenstelling tot de blik op papier, doodvermoeiend is ga je niet in en dat is volgens mij de kern vd zaak.

maar je kan schrijven hoor, dat is het niet!

Aan wijnand
Reactie gegeven door Henk Gruys - 09:45 10-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Maar het gaat er niet om of ze positief of negatief zijn.
Het gaat erom of ze van breed inzicht getuigen, gaan over logica, de compositie en de opbouw, of ze van deugdelijke argumenten zijn voorzien, en de juiste voorbeelden bevatten.
Dus of de kritieken steekhoudend zijn kortom.
Dat dat een makkelijke taak is, zul je mij niet horen zeggen.
Met groet, Henk

Aan Chatfant
Reactie gegeven door Henk Gruys - 08:57 10-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Als ik iemand citeer, vermeld ik altijd de bron erbij. Altijd. En dat is hier, behalve bij Campert, nergens het geval, dus kun je je conclusie voor het overige deel zelf trekken.
Met groet, Henk

Aan Dio
Reactie gegeven door Henk Gruys - 08:53 10-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Wat ik hier doe is, wat iedereen hier doet: verhalen en gedichten inzenden en verwachten dat ze gelezen worden. Ja. Heel verwerpelijk.
Meningsverschillen zijn niet verboden. Maar praatjes van: liever dat je ophoepelt, of woorden van gelijke strekking, zijn onwaardig en die horen hier niet.
Met groet, Henk

re: Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door wijnand - 20:20 09-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
reacties zijn altijd goed ze positief zijn of minder vleiend ,het is alleen de vraag hoe reageer je er op.Voor de één is dat gemakkelijk voor de ander moeilijk

re: Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door Chatfant - 19:39 09-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Er staat onder deze monoloog Remco Campert, welk deel van dit betoog is van jezelf?

Overigens, met sommige van deze stellingen ben ik het (bijna) eens, met andere niet, of maar ten dele.

Wat betreft boeken van 700 blz.: daar zit ik ook de eerste bladzijden met gekromde tenen van verveling bij de opsomming van namen en feitjes voor het verhaal begint. Maar een kort verhaal moet onmiddellijk aanslaan, omdat het geen inleiding is en er daarna dus geen verhaal volgt.

re: Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door 88 - 17:28 09-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
met alle respect, u doet aan lezersminachting

re: Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door DiotheCilany - 13:58 09-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Wie heeft het nou over respect?
Jij duzzzz. Zie regel 6.
Ben jij hier - gelet op de opzet van deze site - wel op de goede plaats?

Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door Henk Gruys - 10:59 09-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Wie heeft het nou over respect? De realiteit is eenvoudig dat het niet werkt omdat voor een gunstig effect de kwaliteit van de reacties veel en veel te laag is, en anders niks.

Ik vind dat dat wel weer eens gezegd mag worden, of je dat nu leuk vindt of niet.
(En aan beledigend bedoelde kwalificaties ben ik langzamerhand wel gewend).

Ach, die monoloog was maar een tussendoortje, iets dat ik met toewijding en liefde voor het schrijven heb opgezet.

Met naamloze groet voor allen, van Henk

re: Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door Buigt - 12:44 08-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
"het idee dat gedichten en verhalen beter worden door de aanwijzingen van de commentatoren is een illusie"

Dat mag je vinden, maar dan zit je hier niet goed. Het is hier nadrukkelijk geen vitrine voor heilige werkjes van zelfingenomen amateurpublicisten. Niet alleen de reageerders, maar vooral hun reacties verdienen je respect. Tenslotte is het hier een werkplaats. De reactie van Dio is dan ook volledig correct. Wie geen respect voor feedback opbrengt, moet zich afvragen of hij kan blijven.

re: Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 14:41 07-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
hoi henk. je schrijft:

'Boeken van 600 pagina's vliegen over de toonbank of ze niks kosten, maar een verhaaltje van drie bladzijden op een website vinden sommigen al veel te lang.'

het antwoord is dat het papier geduldig is en het scherm irritant in je ogen prikkend of doodvermoeiend

simpel he


re: Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door DiotheCilany - 14:41 07-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Zie de algemene voorwaarden 1e alinea

re: Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door 88 - 13:04 07-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik vind het altijd flauw als je een reactie geeft die niet in de auteur`s smaak valt, deze meteen om je oren slaat met zijn of haar hoge leeftijd, meestal de zijne..

Dan zijn ze al tachtig of er tegenaan, net alsof dat belangrijk is bij een tekst, ik wil dat helemaal niet weten, ik lees de tekst, ongeacht van wie en welke leeftijd, en voel me zelden serieus genomen, je komt altijd nog maar net kijken.. of je bent een betweter, of dom blondje...
Zelden zegt een oude rot in het vak dat de pupil gelijk heeft, want waarom zouden ze ook, ze weten nog steeds alles beter omdat ze het wiel opnieuw uit dachten te hebben gevonden , leggen domheid neer bij de collega-lezer die nog maar net komt kijken en van shakespeare niets wil horen wil als het om poëzie uit eigen tenen gaat..


re: Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 02:29 07-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ziedaar je publiek!
ik heb het zelfde publiek
maar dat is dus het publiek?
daar moet je het echt mee doen?
Weet je?
jij behoort ook tot dat publiek?
jij bent niet wezenlijk anders?

het is allemaal heel gemiddeld
ik ben ook gemiddeld.
als schrijver denk ik dat ik buitengemiddeld ben.
maar mijn publiek bepaald mij.

het is niet anders....
nu kan ik schrijven op poëziepage zonder publiek.
omdat ik weet dat ik op podium publiek heb

Vroeger was het op internetpoëziesite poetryalive wel anders! vochten de dichters om elk ingezonden woord en ik deed zelf niet het minste mee! Dat is voorbij en 10 15 jaar geleden. Nu is het zoals het nu is. Dat is ook goed. Dat is niet minder goed als de vroegere "goede tijden". Deze tijd overwinteren de echte dichters ook! Het enige wat je jammer zou mogen vinden, is dat poëziesitebeheerders de rel en de boel het liefst niet op stelten zien staan, terwijl dat juist, die stelten, het leven is waarop elke kunstvorm ademt. Ik ben als meest gebande internetpoëzie-sites-dichter wel uitgereld nu. Ik werk voor mezelf en niet of nog maar mondjesmaat voor een ander. Maar dat ligt niet aan de dichters, dat is puur poëziesitebeheer.


re: Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door Hanny van Alphen - 00:25 07-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Dag Henk,

Wanneer je voor 90% voor jezelf schrijft hoef je niet te publiceren.
En iemand die recensies schrijft (een heus vak) beoordeelt het werk van de schrijver. Die recensies kunnen behoorlijk tegenvallen maar ook lovend zijn.
Volgens mij kan het een niet zonder het ander wanneer je gelezen wilt worden of misschien wel dichter des vaderlands.

groet,
Hanny



re: Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door 88 - 21:33 06-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik haat lappen tekst, je zal wel gelijk hebben ook met wie reacties geeft, en wie niet en waarom.. De meesten zijn zo zelfingenomen dat ze naar de RE`s alleen bij zichzelf kijken, en nagenoeg niets bij hun collega`s neerzetten, en waarom niet? Omdat ze hun eigen kind geweldig vinden en denken dat iedereen die opbouwend commentaar geeft de moeite niet waard is, ze kletsen uit hun nek of begrijpen de wartaal van de auteur niet..


Ik geef het ook op hoor, op mij reageert geen hond en ik heb echt nog nooit iemand in de vingers gebeten.

Ik kijk en schrijf met mijn ogen dicht, geen lappen tekst, gewoon poëzie met mijn ogen naar het licht gericht.


re: Monoloog van een Verhalenliefhebber
Reactie gegeven door DiotheCilany - 20:15 06-03-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
je hebt vast gelijk


De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
2006-2024 © Bizway - BTW nr. NL821748014.B01 - KvK 28086287