|
WilmavdAkker - 18:18 20-01-2007 |
|
|
Opgeruimd   Â
De lucht is weer leeg behalve wat nerveus gepluk geen antwoorden waarom de wind die ene boom koos juist dà t dak optilde Â
wetenschap komt achteraf feit is dat er doden vielen daken vlogen, kinderen en vrouwen gierden, brandweersirenes Â
’s morgens alles rustig treinen rijden weer de mannen hebben hard gewerkt om alles dóór Â
takken weg, ruiten vervangen een paar mensen minder het blijft een warboel   Â
19 januari 2007
|
|
|
Reactie gegeven door WilmavdAkker - 18:29 21-01-2007 |
|
|
|
ha Guido,
dank voor alle aandacht; zelf vind ik Momentum ook een veel beter gedicht, swingender, er zit vaart in. Blijkbaar is dat bij Opgeruimd minder geslaagd... zo gaan die dingen
groetje weer en een fijne zondagavond
|
|
Reactie gegeven door WilmavdAkker - 18:25 21-01-2007 |
|
|
|
okee Lilian,
bedankt voor je reactie; deze gaat definitief niet de annalen in als mijn meesterwerk :-)
|
|
Reactie gegeven door Lilian_C - 12:26 21-01-2007 |
|
|
|
Hoi Wilma,
Ook dit gedicht vind ik te beschrijvend. Te weinig origineel. Ik vind het meer een verslag van gebeurtenissen beknopt weergegeven dan een gedicht.
Groet, Lilian
|
|
Reactie gegeven door WilmavdAkker - 00:53 21-01-2007 |
|
|
|
daar zijn wij 'slachtoffers' mooi klaar mee; maar je geeft me nog een paar redenen om jouw commentaren niet serieus te nemen...
|
|
Reactie gegeven door ErikLelieveld - 00:13 21-01-2007 |
|
|
|
Dat ligt aan mijn bui elke nacht weer.
Soms staat mijn pet zo en een andere nacht staat de pet juist weer zo. Meestal staat de pet niet goed. Dat is eigenlijk standaard.
|
|
Reactie gegeven door WilmavdAkker - 00:07 21-01-2007 |
|
|
|
of kraak je gewoon het rijtje af?
is niet mijn meesterwerk deze, maar ook niet niks...
|
|
Reactie gegeven door ErikLelieveld - 00:06 21-01-2007 |
|
|
|
jah, ik ga gewoon rijtje af
|
|
Reactie gegeven door WilmavdAkker - 00:03 21-01-2007 |
|
|
|
Goh, jij ook weer eens in de buurt?
Bedankt voor je reactie hoor
|
|
Reactie gegeven door WilmavdAkker - 00:02 21-01-2007 |
|
|
|
Dat vind ik altijd een beetje jammer, uitleggen....
maar misschien is de laatste regel een goede aanwijzing...
groet weer
|
|
Reactie gegeven door WilmavdAkker - 23:59 20-01-2007 |
|
|
|
dan laat je het toch lekker :-)
maar ik ben het niet helemaal eens met jouw visie op de wijze waarop mijn gedichten (deze twee dan) tot stand komen. Ik zal eens naar jouw poëzie kijken en zien of je recht van spreken hebt in mijn ogen
|
|
Reactie gegeven door ErikLelieveld - 23:52 20-01-2007 |
|
|
|
geen poëzie he?
Kan net zo goed een krant pakken, staat het allemaal veel duidelijker in. Met poëzie vliegen niet de daken maar de kinderen. Er moet wát gebeuren watte? Want dit heb ik allemaal al in de krant gelezen. Kijk, je had bijvoorbeeld over zo een zielig overwerkte paraplu kunnen schrijven die ergens op een bouwput (want daar liggen die dingen altijd in verwrongen toestand) kunstwerk loopt te wezen. Maar dit is dus helemaal niks. Hooguit een oefeningetje geweest om de letters recht te breien.
|
|
Reactie gegeven door jalF - 21:41 20-01-2007 |
|
|
|
Die moet me dan kennelijk ontgaan zijn. Licht eens toe?
|
|
Reactie gegeven door WilmavdAkker - 21:32 20-01-2007 |
|
|
|
Ha jalF,
dank voor je uitgebreide en genuanceerde reactie. De tijd zal leren of dit gedicht zijn tand zal doorstaan :-)
Je hebt wel gelijk dat het anders overkomt als het niet meer actueel is, maar ja... de 'inspiratie' drong zich op in deze waaiboel. En ik hoop dat de metaforische betekenis ook een beetje doordringt...
groetje
|
|
Reactie gegeven door WilmavdAkker - 21:29 20-01-2007 |
|
|
|
tsja Guido, blijkbaar heb jij een andere smaak; een vaste vorm voelt voor mij als een keurslijf en je moet van heel goeden huize komen om daar nog iets van te maken dat niet gekunsteld overkomt...
als je d'r vanaf wilt, moet je het maar niet meer lezen, maar ik ga graag door op mijn eigen manier.
Niet dat er geen ruimte is voor kritiek hoor; zelf vind ik dit gedicht niet een van m'n besten. Het is niet elke dag feest...
groetje
|
|
Reactie gegeven door WilmavdAkker - 21:26 20-01-2007 |
|
|
|
dankjewel Lisette
groetje
|
|
Reactie gegeven door jalF - 21:19 20-01-2007 |
|
|
|
Universele vraag wordt bondig behandeld in strofe 1.
Herkenbaar ook. Waarom is de boerderij hier verderop ingestort en is die zwalkende schutting achter ons huis wéér niet omgeklapt?
Zo heeft ieder z'n eigen problemen door het natuurgeweld.
Is óók plaats voor in dit gedicht. Doden, vliegende daken. Helder.
Niet duidelijk is of de brandweersirenes of de vrouwen of kinderen gierden. Of allemaal, tegelijkertijd?
Stroofje drie vind ik dan weer heel knap. Je hoort er als het ware, door het weglaten van overbodig woordgebruik, de stilte ná de storm in.
De laatste strofe voegt er in mijn beleving dan niet meer zo heel veel aan toe.
Nog wat schade opsommingen en de conclusie dat het een warboel blijft.
Maar dat refereert niet aan een eerdere vaststelling dat zulks het geval was.
En dat staat daar dan een beetje te kleumen in de kou.
Ik kan me voorstellen dat dit gedicht als het wat minder actueel had willen zijn (d.w.z. een paar weekje had mogen liggen rijpen) meer had kunnen zeggen dan het nu doet.
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|