|
zijlstra - 22:00 18-08-2007 |
|
|
dragers van een weten dat is vergeten in aard bedekt zij leefden het begraven van de doden de laatsten gaven hun stof rusteloos graven in zoekend weten vindt alles maar niet wat is vergeten
|
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 15:45 20-08-2007 |
|
|
|
ha nelleke, het klinkt alsof je me komt troosten
dank je wel hoor
ik weet natuurlijk ook dat dat weten-vergeten erg gewaagd is
jammer dat je dat als mislukt ervaart
tis niet anders
maar dat je het dan toch nog mooi vindt, daar ben ik heel blij mee
|
|
Reactie gegeven door Poetessa - 15:27 20-08-2007 |
|
|
|
Niet slecht hoor Zijlstra, zeker niet met een beetje uitleg, zo in het algemeen over de Etrusken. Nee, ik vind hem eigelijk heel geslaagd, alleen het begin, een weten dat is vergeten, heel juist natuurlijk, maar het klinkt als uit een poesiealbum, beetje jammer, en dan aan het eind weer weten en vergeten, nu ja, dat is een beetje veel in zo'n kort gedicht. Verder heel mooi, vooral die aard(e) en dat stof. Groet Nelleke
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 20:10 19-08-2007 |
|
|
|
nee het is niet 'het begraven van de doden'
zij leefden (in) het begraven van de doden
zeg ik
en of dat zo algemeen is..
ja tuurlijk verbranden en of begroeven de neanderthalers hun doden; voorzover we weten geven alleen de tibetanen hun doden aan de gieren
maar of dat onderdeel was van een cultuur die met zoveel geheimzinnige spiritualiteit als bij de tusci verbonden was is maar de vraag
het was ook breed
bij de egyptenaren was het alleen aan farao's en hoge functionarissen voorbehouden om mooi begraven te worden
ondertussen was er van een dodencultus - zoals bij de chineze voorouderverering - voorzover we weten ook geen sprake
afijn, het zal wel niet goed nachvolziehbar zijn voor de gemiddelde intelligente lezer
dat zal wel
ik kreeg tot nog toe alleen maar een goeie recensie van een studente culturele antropologie
maar er zit toch voldoende aan dit gedicht volgens mij
dat 'in aard bedekt' speelt een aantoonbare sleutelrol
en de tegenstelling tussen wat zij begroeven en naarstig wordt opgegraven - en het weten en vergeten
dat zijn toch beelden
nou ja niet gelukt wellicht voor goeie poezie
maar zo slecht kan het volgens mij ook weer niet zo zijn
|
|
Reactie gegeven door Buigt - 19:41 19-08-2007 |
|
|
|
Okee ik zie al wat licht. Maar
> het begraven van de doden
is te algemeen. Vrijwel ieder volk begraaft zijn doden. Ik geloof dat neanderthalers dat al deden (in tegenstelling tot home sapiens sapiens).
Bij nader inzien heb ik de regel
> de laatsten gaven hun stof
inderdaad een beetje gemist. Maar dat zou je moeten uitdiepen om het zelfs voor een intelligent lezer nachvollziehbar te maken.
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 19:26 19-08-2007 |
|
|
|
ja ho hee het gaat niet om wat ze konden
(hoewel dat veel was)
maar om wat ze wisten of beseften
dat ook in zijn 'aard' bedekt was - geen ostentatief weten
ik spits het ook toe op dat ze leefden in het begraven van hun doden
ze hadden een groot religieus besef
uitten dat in de zorg voor hun doden waar ze hele necropoli voor groeven
de laatste overlevenden, die zelf niet begraven konden worden, gaven nog hun stof ter bedekking
en latere volken graven op wat zij begroeven
en vinden van alles maar niet wat ze zoeken
omdat dat vergeten is
zoiets - in haast
|
|
Reactie gegeven door Buigt - 19:12 19-08-2007 |
|
|
|
Jamaar leg dan eens uit, waarin dat unieke waardevolle dan zit dat we er met zijn allen niet uithalen? Want volgens mij staat er toch niet veel meer dan:
er was eens een volk
ze konden veel
maar wij weten niks
je kunt zoeken
tot je blauw wordt
alles vind je
niet wat je zoekt
Hoewel, bij nader inzien vind ik het zo een significante verbetering eigenlijk.
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 18:56 19-08-2007 |
|
|
|
ja niemand vind dit goed buigt
hier niet
op schrijfweb niet
alleen op dichttalent is er eentje, een studente culturele antropologie, die het mooi vindt
ik zelf heb het idee dat dit niet goed gelezen wordt
er zit veel in
voor mij is dit wel een geslaagd gedicht
maar ja, dat denk ik
|
|
Reactie gegeven door Buigt - 18:47 19-08-2007 |
|
|
|
De etrusken uit toscane. Ja dat is een mysterieus volkje. Er zijn gouden sieraden opgegraven die een haast buitenaards vakmanschap verraden. Vergeleken daarmee bestond het vroeg-romeins koninkrijk (dat de tusci oprolde) uit louter botte boeren.
Dit gedicht is een soort ode aan dat volk. Maar helaas komt de dichter niet veel verder dan weten, leven, stof, vergeten. Ik vraag me af of je die jongens daarmee recht doet.
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 02:23 19-08-2007 |
|
|
|
tja misschien is het een insidegedicht
ik lees er veel over de laatste tijd
ze waren goed voor hun doden
er is veel passie bij archeologen voor de etrusken
al eeuwenlang
er wordt veel opgegraven
maar ze blijven mysterieus
mij doet dit gedicht wel wat
|
|
Reactie gegeven door ErikLelieveld - 02:18 19-08-2007 |
|
|
|
mjah, ik vemoeddde al zoiets.......
Maar om nou te zegge, daarmee is je inzending gered?
ehhhh nee
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 02:08 19-08-2007 |
|
|
|
och ja dat aard is natuurlijk hier dubbel bedoeld
niet alleen onder de aarde maar ook dat de aard van dat weten op zich al 'bedekt' was, stil gehouden of zoiets
|
|
Reactie gegeven door ErikLelieveld - 01:44 19-08-2007 |
|
|
|
in aard bedekt
dat vind ik een beetje "aangestampt"
plechtig, ouderwets, ehhh de 80-gers-stijl, eh officieel
eh zwaar, zwaarmoedig ook, christelijk welhaast, GGristerijk misschien wel, maar dan ook vooral aangestampt.
Aarde is toch iets ruller watte?
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|