|
zijlstra - 17:31 07-08-2007 |
|
|
er is iets dat je niet kunt zeggen je kunt veel zeggen maar dat niet de woorden tollen erom heen maar ze kunnen het niet zeggen
je kunt het niet eens denken als je het denkt denk je het niet maar denk je iets anders wat je wel kunt zeggen
je kunt het hooguit even zien niet met je ogen of gedachten maar met iets anders dat je ook niet kunt zeggen
eigenlijk ben je dan zelf wat je niet kunt zeggen
|
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 00:32 09-08-2007 |
|
|
|
nou ik spreek een aardig mondje baskisch
als je dat hoort denk je dat ik duivelsbezweringen uitspreek
dat denk ik zelf trouwens ook
tis mijn ultieme versiertruuk
als de zin: ik ken jou werkelijk helemaal nergens van
geen uitwerking heeft
nou dan heb je geen weerstand meer hoor
als ik baskisch ga lullen
dan kun je alleen nog maar zeggen
glompf pferti xotora...ik bedoel: ja ik wil !!
(zo beduusd ben je dan )
|
|
Reactie gegeven door Rachel - 00:26 09-08-2007 |
|
|
|
Zijl, Ik denk dat het niet doorgaat.
Wartaal?
ara, nakhvamdis
madlobt Rachel
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 00:16 09-08-2007 |
|
|
|
vijf talen, nou dan zeker drie vormen van wartaal
ach we nemen de tram meid
|
|
Reactie gegeven door Rachel - 00:12 09-08-2007 |
|
|
|
Hahahaha, is het niet fantastisch!!!
eigenlijk ben je dan zelf wat je niet kunt zeggen.
Ik spreek 5 talen en nog wat voetenwerk.
Ik denk dat ik de fiets maar laat en ga lopen.
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 00:05 09-08-2007 |
|
|
|
oh dat begint al leuk
we zijn nog niet getrouwd of we hebben al ruzie
ik snap gewoon echt niet wat je bedoelt
en jij niet wat ik bedoel
maar geeft niet, ik heb een goeie fiets !!
|
|
Reactie gegeven door Rachel - 00:02 09-08-2007 |
|
|
|
ik geloof dat wij 'poetisch' ook erg ver van elkaar staan
neemt niet weg dat ik nog steeds met je wil trouwen hoor-
-aldus Zijl-
Zijl, schei toch eens uit, je wilt gewoon niet zien wat ik bedoel
wat je niet kunt zeggen te lezen, niet met je ogen, handen, iets anders dat je ook al niet kunt leren lezen zeggen laat staan schrijven.
Geeft niks dat zijn de beste huwelijken.
P.S. Ik hebum gevonden hoor, een knalrode jurk, nu nog een fiets:)))
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 22:16 08-08-2007 |
|
|
|
ha dank je voor je reactie wijnand
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 22:16 08-08-2007 |
|
|
|
ha rachel, ik vind je een hele goeie dichter
maar ik heb gek genoeg nog nooit iets gehad aan jouw voorstellen tot verbetering
ik geloof dat wij 'poetisch' ook erg ver van elkaar staan
neemt niet weg dat ik nog steeds met je wil trouwen hoor
|
|
Reactie gegeven door wijnand - 20:06 08-08-2007 |
|
|
|
Dit is een knap stuk werk, je denkt dat je het bent maar bent het niet,heb dat soms ook
|
|
Reactie gegeven door Rachel - 19:40 08-08-2007 |
|
|
|
He Zijl,
Pfff zou ik bijna dit dicht missen zeg en ze zijn al zo zeldzaam.
Hmmm, voelen, ruiken, zien, horen, proeven
etymologisch kennis, gnosis 'beslist zelf' wanneer
het doordringt in het bewustzijn van de mens.
vaak op basis van een directe beleving.
Je kunt het niet zeggen das waar.
Mag ik?
er is iets
ik kan het niet zeggen
je kunt veel zeggen maar
de woorden tollen er over
meer kunnen ze niet
groet Rachel
|
|
re: gnostisch droodeltje - nelleke |
|
Reactie gegeven door zijlstra - 15:21 08-08-2007 |
|
|
|
misschien wordt het dan te serieus als je het in die geexalteerde gnostische taal zegt
maar goed het heeft je in ieder geval weer wat opgefriste kennis opgeleverd
overigens dacht ik zelf nauwelijks aan het gnostisch gedachtengoed toen ik dit schreef
ik volgde gewoon een gedachte
maar dit geheel terzijde
|
|
Reactie gegeven door Poetessa - 15:17 08-08-2007 |
|
|
|
Zo, ik heb m'n kennis weer wat opgefrist m.b.t gnostici, (leve google) moet wat aan mijn reactie toevoegen: dat zelf, ja dat zit er daar sterk in, wat dat betreft heb je helemaal gelijk. Meteen zie je dan ook waarom het de niet-ingevoerde lezer, hier tevens schrijver, steigert: het lijkt het zoveelste gedicht over moeilijk het is om iets uit te drukken in taal, en dan ook nog in een algemene je-vorm, in de laatste regel nog eens stevig ingewreven. Maar goed, zo is het dus niet. Blijft de laatste 2 regels, alles nog eens lezend, en vergelijkend met de gloedvolle taal op de websites over het onderwerp, denk ik, misschien mist-ie alleen wat glans. Groet Nelleke
|
|
re: gnostisch droodeltje - nelleke |
|
Reactie gegeven door zijlstra - 14:34 08-08-2007 |
|
|
|
ik vind dat 'eigenlijk' zelf wel passen bij het bijna kinderlijke, naieve taaltje dat ik hier hanteer
vandaar dat ik het gebruik
jammer dat je het als betweterig kunt aanvoelen
ondertussen lijkt het me bijna ook een bijna waterdichte conclusie
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 14:32 08-08-2007 |
|
|
|
haha benzo
|
|
Reactie gegeven door Poetessa - 14:25 08-08-2007 |
|
|
|
wat ik bedoel te zeggen is dat het een parodie lijkt maar tegelijk niet zo bedoeld is, en het woordje 'eigenlijk', dat geeft het geheel iets ongemakkelijks, uitleggerigs, waardoor ik (als lezer) meteen met de hakken in het zand sta, zo van ik maak zelf wel uit wat ik wel en niet kan zeggen. Misschien wel dezelfde reactie als BenZo (die de laatste regel als pesterig ervaart. Maar zo maakt het wel wat los, blijkbaar! Groet Nelleke
|
|
Reactie gegeven door BenZo - 14:25 08-08-2007 |
|
|
|
zo'n kneus ben ik inderdaad, zijlstra
sterker nog, ik maak me wel eens schuldig aan het uit de hoogte roepen:
ook gij zijt
(soms) malle pietje
zo dat ik achteraf opgelucht ben als niemand het gehoord heeft
wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben hier;)
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 13:42 08-08-2007 |
|
|
|
oh ben je ook zo'n hobbelaar benzo
wat hebben we hier toch veel kneuzen op de site
sommigen zijn er zelfs fier mee en reageren venijnig dat hun zelfspot niet gewaardeerd wordt als ze kritiek krijgen
alsof ze eigenlijk vinden dat het kneus-zijn een hogere vorm van mens-zijn is
;)
|
|
Reactie gegeven door BenZo - 13:27 08-08-2007 |
|
|
|
de wijsheid betwist ik natuurlijk niet
het ongrijpbare ervaar ik als pesterig wanneer ik weer eens Zo Ben: malle pietje die achter het leven zelluf aan hobbelt
|
|
re: gnostisch droodeltje - nelleke |
|
Reactie gegeven door zijlstra - 13:16 08-08-2007 |
|
|
|
nee nelleke, dat kan duidelijker
volgens de gnostiek zijn we vervreemd en ondergedompeld in de materiele wereld en daardoor onze goddelijke oorsprong vergeten
dat zelf dat jij noemt moet niet worden overstegen maar worden teruggevonden
en of je het serieus moet nemen
ja dat mag je helemaal zelf weten
moet ik er boven zetten: dit moet serieus genomen worden ?
zelf vind ik de bijna kinderlijke taal hier wel een zekere grappige charme hebben
wat je er verder van denkt en of je het daar uberhaupt mee eens bent, is verder aan jou
bedankt voor je reactie hoor
|
|
re: gnostisch droodeltje - benzo |
|
Reactie gegeven door zijlstra - 13:12 08-08-2007 |
|
|
|
noem het maar pesterig benzo
het oud indische 'tat vam (a)si'
dat voor de hoogste brahmaanse wijsheid doorgaat
zegt het zelfde: dit zijt Gij
|
|
Reactie gegeven door Poetessa - 13:08 08-08-2007 |
|
|
|
Zijlstra, hoezo eigenlijk? Eigenlijk zoals 'in het echt' in werkelijkheid dus? Welke werkelijkheid? Die van jezelf? Klinkt een beetje als 'zoek jezelf' van Koot & Bie, ik dacht dat het bij gnostiek meer ging om het verlaten/overstijgen van het zelf, probleem als je een filosofie als titel neerzet, zeker in combinatie met 'droodeltje', dan weet je ook niet meer of je serieus moet nemen wat erin staat. Vind 'm wel goed, maar had mij liever laten verrassen door de serieuze inhoud dan hem aangereikt krijgen. Dan ben je ook los van of-tie klopt of niet. Groet Nelleke
|
|
Reactie gegeven door BenZo - 12:23 08-08-2007 |
|
|
|
het zal aan mij liggen, maar ik zie er ook iets pesterigs in: wat je niet kunt zeggen, ben je lekker zelf, puh huh..
|
|
Reactie gegeven door Artifex - 08:48 08-08-2007 |
|
|
|
Dit spreekt mij erg aan. Het klinkt als hardop denken en geeft precies de grenzen aan van het "uitbare".
Knap.
Met vriendelijke groet,
Artifex.
|
|
Reactie gegeven door Beli - 06:25 08-08-2007 |
|
|
|
Dit is precies wat me elke dag dwars zit Zijlstra :-)
Het is een wijsheid die in een mens (soms) knippert als een lamp die elk moment kan springen.
Prima droedeldicht.
|
|
Reactie gegeven door ray - 02:32 08-08-2007 |
|
|
|
ja ik heb net wat gelezen over de gnostici. je hebt zelfs agnostici die geloven niet omdat ze het god niet kunnen bewijzen. Laat mij maar lekker atheist zijn, denk ik.
Om even een mooie zin te gebruiken om af te sluiten,
'Vanuit de folterkamers van de hel zend ik je al mijn tederheid'
Vandaag in een boek gelezen, ik dwaal weer af,
groet Ray
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 02:31 08-08-2007 |
|
|
|
altijd maar druk druk druk die diddy ;)
dank je voor je commentaar hoor
|
|
Reactie gegeven door Diddy - 02:28 08-08-2007 |
|
|
|
Dit heeft m.i. niets nodig en kan niets missen
In de laatste strofe ben je zelf dat wat je niet kunt zeggen
dat kan niet anders
gevallen waarin vergeten dan wel genegeerd wordt wat je niet kunt zeggen,
hebben niet bepaald prettige gevolgen
Eerder deze avond was ik wat gehaast;) maar nu ik het rustig heb gelezen,
herhaal ik dat ik het diepzinnig vind.
Een knap gemaakt gedicht, heel geschikt voor aan de muur
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 02:21 08-08-2007 |
|
|
|
het goddelijke zit in ons zelf
dat is in het kort het gnostische idee ray
|
|
Reactie gegeven door ray - 02:17 08-08-2007 |
|
|
|
gnostici waren die niet van gedavhte dat jezus de antichrist was of zo, hmm ff opzoeken.
Gedicht intrigeert me, al denk ik van niet
Groet Ray
|
|
Reactie gegeven door jcvonk - 02:14 08-08-2007 |
|
|
|
Gelukkig kunnen we beiden denken, soms denk ik meer dan ik dacht, wens je mooie gedachtes, ik doe de denk en gedachtenknop even uit, wil even niets zijn, alleen moe lijf, wat ik neerleg, Jolanda
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 01:20 08-08-2007 |
|
|
|
ik vind mijn 'als je het denkt denk je het niet' net een tikkeltje doordachter dan jouw versie jolanda
maar dank je voor je reactie
|
|
Reactie gegeven door jcvonk - 01:17 08-08-2007 |
|
|
|
Mooi gnostisch droodeltje, zou alleen een zin veranderen:
als je het denkt weet je het niet,
verder vind ik het af, en heel goed gevonden, het onlogisch denken logisch neergezet, groet Jolanda
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 23:34 07-08-2007 |
|
|
|
ik kreeg dwangmatig allerlei versies in gedachten om het te completeren
tis wel goed dat ik het hierbij heb gelaten
dank je wel voor je reactie anno
|
|
Reactie gegeven door anno - 23:19 07-08-2007 |
|
|
|
Om het te completeren zou ik de laatste strofe als volgt doen;
eigenlijk ben je dan jezelf
wat je niet kunt zeggen
vergeten
groet
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|