|
|
waar naartoe, waarheen is het vermogen de helderheid verdween logica smolt zienderogen
te diep verborgen vinden, bijna utopie in woordenvormen de lach van een genie?
beoordeling bleef uit van wie, waarvoor een vlug besluit gedicht, spreek, ik aanhoor
vergelijk is gewogen de snaar zwaar beroerd drie titels bezworen quota's liggen op de loer
|
|
|
Reactie gegeven door sylvia schrijen - 02:53 29-06-2007 |
|
|
|
"waar is de logica te vinden
in de lach
beoordeling van een gedicht
vergelijk de drie quota's"
Bedankt om me te wijzen op het eerste woord van elke regel. Zelf was ik er niet op gekomen om je gedicht ook zo te lezen.
Horizontalisme en verticalisme combineren doet denken aan contrapuntische composities, bv. de fuga's van J.S. Bach.
Wat je hier doet, is zeker een uitdaging waard wat dat betreft.
Maar in het gedicht zoals het er staat, mis ik de zangerigheid van een melodie, de stevige onderbouw van een harmonie in het tweede gedicht (zie eerste woord van elke regel).
|
|
Reactie gegeven door fréke - 19:15 27-06-2007 |
|
|
|
bedankt voor ht uiten van je waardering Stravinsky
ggreetzz, fréke
|
|
Reactie gegeven door fréke - 19:13 27-06-2007 |
|
|
|
nee hoor Kapitein_Lafbek quota's is in dit geval juist
quota => waarde, mv. quota's
quotum => evenredig aandeel mv. quotums
voor meer uitleg zie mijn reactie naar sylvia
ggreetzz, fréke
PS. dat basisschooldiploma! is dat lang geleden?
|
|
Reactie gegeven door Kapitein_Lafbek - 15:37 27-06-2007 |
|
|
|
Hoe zit het met die quota's?
Moet dat niet quota zijn? Of quotums?
Komt me weer goed van pas, dat basisschooldiploma!
Kon juffrouw Fredelien me nu maar zien.
Verder heb ik geen idee waar het over gaat.
Gr.KL
|
|
Reactie gegeven door fréke - 12:48 27-06-2007 |
|
|
|
ja Pietersz, in alles zijn er voor en tegenstanders, daarom dit gedicht, de één vind het maar niks, de andere vind het dan weer prachtig en een deel zit er tussenin,
er zal nooit een eensluidend oordeel komen wat poëzie is en wat niet
in eender welke kunstvorm zal daar steeds een uiteenlopende mening over bestaan
ggreetzz, fréke
|
|
Reactie gegeven door Pietersz van Calumburgh - 12:23 27-06-2007 |
|
|
|
verticalisme kan natuurlijk ook
ondergetekende noemt dat "totempaalpoëzie"
hieruit spreekt al enigszins de weerstand
tegen deze vorm van afbreken die door steeds
meer poëtisten wordt gebruikt om toch maar
vooral mee te doen met deze door velen compleet
verkeerd gebruikte manier van poëzie schrijven.
uw pietersz, totempaalpoëzie ontdekker
|
|
Reactie gegeven door fréke - 12:10 27-06-2007 |
|
|
|
tittel van het eerst vergeten
mijn opa 99 jaar
|
|
Reactie gegeven door fréke - 12:06 27-06-2007 |
|
|
|
hey sylvia,
bedankt voor je degelijke opmerkingen, waarvan ik je sugestie ''woordenvormen' (r.3) > woordvormen'' zal toepassen, aan de rest kan niks veranderd worden
"er zit meer in dit gedicht verborgen dan je denkt, zelfs tegen de regels in"
is een zin uit mijn reactie naar Buigt, het laatste gedeelte "zelfs tegen de regels in" was een tip net zoals r.12 een bevestiging is dat er in het gedicht zelf moet gezocht worden naar hetgene dat verborgen is
tegen de regels in: de zinnen/regels lopen horizontaal en nu snap je al waar ik naartoe wil denk ik
het "verticalisme" is een vorm van dichten die ik begin dit jaar voor het eerst heb toegepast met 'vernieuwing' in het achterhoofd
dit gedicht is het tweede op dat principe en is geschreven naar aanleiding van de beoordeling/quotatie van het eerste
haar, wit en grijs
satijn geglansd
zachte stem
lichaam stram
met ogen vol
warme tranen
ronde wangen
vormen blos
wonderbaarlijk geduld
strakke handen
broze lippen
huid gelooid
pure kracht
schoonheid verjaart
geschapen eenvoud
door god?
als je nu vertikaal elk éérste woord van de regelels leest, krijg je een tweede gedicht(je)
het hierboven geplaatste is nog iets complexer (dubbel verticalisme)
1e gedicht: lezen zoals het er staat
2e gedicht: lezen volgens het schema acbd
3e van elke regel het éérste woord vertikaal lezen, waarbij je hier een vraag krijgt, maar kan ook een klein gedichtje zijn
en zo heb je drie gedichten verweven in één
zo zie je maar dat er meer in verborgen zit dan je zou denken
ggreetzz, fréke
Ps. de vorm-benamingen 'verticalisme' en 'dubbel verticalisme' zijn auteursrechtelijk beschermd
iedereen mag het wel toepassen maar nooit beweren dat hij/zij er de bedenker van is
|
|
Reactie gegeven door sylvia schrijen - 00:49 27-06-2007 |
|
|
|
De eerste regel, "waar naartoe, waarheen" trekt me niet meteen het gedicht mee in; een gedicht met als titel Verborgen kan dan weer wel. Het is verrassend om na de tweede regel volledige zinnen (r.3-4) te vinden. Maar waar slaan 'de helderheid' en 'logica' op? Naar enige helderheid wat dat betreft op zoek in de daaraan voorafgaande en daarop volgende regels, blijf ik op mijn honger zitten. Ook met r.1 van laatste en op één na laatste strofe kan ik weinig, 'beoordeling' en 'vergelijk' klinken als donderslagen bij blabla.
"te diep verborgen
vinden, bijna utopie
in woordenvormen
de lach van een genie?"
'woordenvormen' (r.3) > woordvormen
|
|
Reactie gegeven door fréke - 22:33 26-06-2007 |
|
|
|
begin nu geen verkeerde gedachten te krijgen Buigt ;-)
deze twee zijn alvast genoteerd en met denken durf ik me ook wel eens vermoeien
deze titel is inderdaad eenvoudig maar tevens alles zeggend, er zit meer in dit gedicht verborgen dan je denkt, zelfs tegen de regels in
voila se, we zijn gestart ;-)
|
|
Reactie gegeven door Buigt - 22:28 26-06-2007 |
|
|
|
> hetzij
Kom ik maak er tenzij van.
|
|
Reactie gegeven door Buigt - 22:27 26-06-2007 |
|
|
|
Nou vooruit, omdat je zo lief doet. Mijn kritiek komt er wel op neer dat je stuk verstoot tegen zo ongeveer alle vierentwintig wetten van Buigt, waarmee ik je verder niet wil vermoeien, hetzij misschien met de eerste twee. Ter mogelijke illustratie, kun je eventueel denken.
1. in een gedicht moet minstens één mooie regel staan
2. daarboven moet een aansprekende titel blinken
|
|
Reactie gegeven door fréke - 22:10 26-06-2007 |
|
|
|
heb ik ooit woordelijk beweerd dat ik fantastisch dicht?
of heb je dat ergens tussen de regels gelezen?
opnieuw, voor wat meer duidelijkheid!
nee het moet zeker geen a-viertje zijn, enkele korte duidelijke regels zeggen soms veel meer
zoals ik al ergens heb vermeld, plaats ik op meerdere sites en als nieukomer/newbie wordt je gewikt en gewogen,
de pikorde wordt verstoort en moet opnieuw bepaald worden en ik ben nu zo iemand die niet in zijn kont laat pikken
maar geen vrees ik pik niet terug als het niet nodig is
en buiten irritant te doen kan ik ook normaal reageren
zodus, bij deze gegroet Buigt, ik hoop nog veel van je te mogen leren en je lijkt me wel een toffe pee ;-)
fréke
|
|
Reactie gegeven door Buigt - 21:49 26-06-2007 |
|
|
|
> wat kan er je gebeuren
Nou dat ik mijn tijd en energie verknoei aan iemand die al weet dat hij een formidabel dichter is natuurlijk. Denk toch eens na man.
|
|
Reactie gegeven door fréke - 21:31 26-06-2007 |
|
|
|
een a-viertje is ook niet nodig hoor Buigt en als je de gok niet waagt weet je nooit of je zou gewonnen hebben
de inhoud zal niet jou smaak zijn maar daar kan ik mee leven, niet iedereen kan dezelfde smaak hebben
en tenslotte, wat kan er je gebeuren
alvast bedankt voor je reactie en opmerkingen
ggreetzz, fréke
|
|
Reactie gegeven door Buigt - 21:23 26-06-2007 |
|
|
|
Het rijmt en de bladspiegel is goed. Maar dan ben ik ook al door mijn complimenten heen. Ik zou nog wel een aviertje kunnen zwartmaken met uitleg over wat me niet bevalt en waarom, maar dat zal verspilde moeite zijn gok ik.
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|