|
|
een dichter strooit met letters kneedt en kneedt tot woorden gezouten, gepeperde zinnen op tweehonderd graden gebakken
gedichten
soms waagt hij zich aan een taart versierd met komma's en punten hoofdletters sieren de kaars nooit door ieder gesmaakt
ook met fb gevulde pralines worden veelvuldig geproefd gewogen en gemeten soms te scherp bevonden
de wiek ontschiet de kaars verbolgen door de vorm in delicatessen hoort geen smaad wel mag recht voor de raap
uit het verkeerde keelgat genomen schiet een proever harde noten naar de auteur van dit recept respect is wat de vulling mist
wat er ook zit in een gedicht onnozel beoordeel je dat nooit bewijs dat je begrijpt bezorg ons slagroom op de kers
|
|
|
Reactie gegeven door fréke - 17:20 25-06-2007 |
|
|
|
prima Mr.Deuce, nu zijn we ineens meer dan één stap verder en heb ik een duidelijke motivatie gekregen van je manier waarop je feedback geeft en zal daar de volgende maal aandachtig op zijn
nu je hebt aangetoond dat je ook op een beschaafde manier kan reageren zal ik begrijpen wat je bedoeld als je bij een andere werk je reactie zet en het mag dan terug op je eigenste manier want op een speciale behandeling was ik niet op jacht hoor
nee het moet zeker geen twee a4 bladen zijn enkele korte duidelijke regels zeggen soms veel meer
zoals ik al ergens heb vermeld, plaats ik op meerdere sites en als nieukomer/newbie wordt je gewikt en gewogen,
de pikorde wordt verstoort en moet opnieuw bepaald worden en ik ben nu zo iemand die niet in zijn kont laat pikken
maar geen vrees ik pik niet terug als het niet nodig is
en buiten irritant te doen kan ik ook normaal reageren
zodus, bij deze gegroet Mr.Deuce, ik hoop nog veel van je te mogen leren en je lijkt me wel een toffe pee ;-)
fréke
|
|
Reactie gegeven door Mr.Deuce - 15:03 25-06-2007 |
|
|
|
:) ik mag het dan vaak eens zijn met Gebruikersnaam, ik bén hem/haar toch zeker niet. Ik zal me er dan ook niet aan wagen zijn kritiek te onderbouwen.
Tis begrijpelijk dat je het liefst een zo diepgaand mogelijke analyse wil van je hele gedicht en wat er allemaal aan schort of verbeterd kan worden. Maar dat is met de beste wil van de wereld niet te doen zonder een hele avond aan één gedicht te zitten. En met zoveel inzendingen is dat dus zonde.
Je moet het dus ook niet zien als een lezer die een volledig verslag geeft waaruit jij dan enkele dingen pikt. Maar andersom, lezers pikken allen een paar dingen uit die hun opvallen, tegenstaan of aanspreken en geven slechts daar kritiek op. Vervolgens moet jij die stukjes en beetjes gebruiken om tot een volledige analyse te komen.
De taak om uit een verscheidenheid aan soorten, stijlen, inhoudelijke en divers geformuleerde kritieken de essentie te onttrekken ligt volledig bij de schrijver. Verwacht niet dat mensen kritiek geven op jouw manier, en probeer dat ook niet naar je hand te zetten, maar tracht alles te doorzien. En doe je best om daarin nuttige dingen te wíllen lezen, in plaats van de toon of woordkeus je van je wijs te laten brengen.
Dat is de enige manier om ten volste gebruik te kunnen maken van de voedingsbodem hier.
|
|
Reactie gegeven door fréke - 12:04 25-06-2007 |
|
|
|
wow Beli,
nederig buig ik mijn hoofd uit erkenning en respect
dit is een feedback om U tegen te zeggen, die heb ik nog maar zelden tegengekomen, waarvoor mijn dank
natuurlijk moet zoiets niet elke keer als het maar duidelijk is
dit is alvast uitgeprint en zal veelvuldig in acht genomen worden
ggreetzz, fréke
|
|
Reactie gegeven door Beli - 05:32 25-06-2007 |
|
|
|
Ik zal even proberen een aantal tips; dingen die ik zelf toepas op te schrijven, gewoon om me even nuttig te maken. Deze slaan niet persé op jouw gedicht, maar misschien kan je er iets van meenemen en anders is er wel een ander die het leest. Men hoeft ook hier het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Vaak helpt het om een gedicht voor jezelf hardop voor te dragen, dan ga je de 'muziek' voelen; de melodie van de woorden het hoog en laag, de pauzes die je al of niet in kunt lassen, het ritme.
Dit is heel belangrijk, omdat de lezer dat onbewust ook doet; dit is de reden dat een gedicht al of niet lekker 'loopt'.
Een ander filter waar je een gedicht door kan laten lopen is het weglaat filter. Elk woord dat weg kan schrap je. Soms denk je dat je het voor een bepaald ritme nodig hebt, maar vaak kan je beter een 'jazzy' pauze inlassen dan een loos woord toevoegen. Vergeet niet dat het muziek is; gesproken muziek.
Soms is zo'n woord belangrijk om een sonnet (gedicht met spelregels) een sonnet te laten zijn; in dat geval kies je voor het beste compromis. Het is ook de reden waarom sommige dichters een beetje anti vormgedicht en bijna alle dichters anti dwangrijm zijn.
Het derde filter wat ik vandaag kan bedenken is het consequentiefilter. Probeer een stijl gedurende het hele dichtsel vol te houden; ga niet opeens met duurdere of simpeler woorden verder; maak duidelijke keuzes en geef het gedicht een eigen gezicht en maak er geen lapjeswerk van.
Verder kan je nog kijken of er cliché's in het gedicht staan. Cliché's schrijven is vragen om ellende hier ;-)
Nou nu weet ik het niet meer...hoofdletters, leestekens, spelfouten, taalfouten....een pakkende titel (ben ik zelf heel slecht in)....
Een gedicht schrijven dat iedereen bevalt zal je ten eerste niet lukken en ten tweede kan je er beter niet naar streven. Op die manier wordt ook muzak gemaakt en muzak is niet waar je naar streeft denk ik.
Wat de lezer in werkelijkheid wil is dat er een moment van helderheid ontstaat; een prettige of soms zelfs een onprettige prikkeling. Het zal wel weer iets met neuronen en zo te maken hebben...
maar mijn neuronen gaan even een paar uur ontspannen nu.
|
|
Reactie gegeven door fréke - 04:01 25-06-2007 |
|
|
|
hey Beli
prima dat je mij er attent op wil maken hoor, maar ik zie de tips tussen de regels wel zitten, maar het is soms de manier waarop............
jou manier is prima en duidelijk en toont de richting aan wat je bedoeld, maar het blijft zoals altijd een mengeling van meningen
de één kort, jij lang, de andere rijm enz.
maar om in de geest van de site te blijven:
ooit zel het me lukken een gedicht te plaatsen dat iedereen bevalt
bedankt voor je reactie en sugestie
|
|
Reactie gegeven door Beli - 03:41 25-06-2007 |
|
|
|
Eerste strofe zou ik eindigen met: 'gebakken op tweehonderd graden' in overweging nemen. Vraag me het het uit te leggen, maar het loopt gewoon lekkerder naar mijn gevoel.
'gedichten' mag geschrapt
Strofe twee; de laatste zin is taaltechnisch zwak:
nooit door ieder gesmaakt
'nooit naar een ieders smaak' zou al ietsepietsie beter zijn, maar het voelt nog niet goed. Ik zou me daar nog even over buigen.
Feedback zou ik niet afkorten. Liever nog zou ik een Nederlands woord gebruiken, zoals bijvoorbeeld 'commentaar'
Zo zou ik het hele gedicht kunnen doorwerken, maar op die manier kan je het zelf ook doen...Ik had vroeger een handwerkjuf die een rijtje steken voordeed en dan moest ik het volgende doen. Het is trouwens nooit meer geworden dan een washandje, maar dat lag niet aan de juf.
De voorgaande commentaren bevatten toch echt wel bruikbare kritieken hoor. Ik zou de tips toch even tussen de woorden die je niet bevallen vandaan zeven.
Vooral dat schappen van alles wat overtollig is of bondiger kan spreekt me aan.
Tot zover voorlopig.
Groet,
|
|
Reactie gegeven door fréke - 01:53 25-06-2007 |
|
|
|
inderdaad ik kan grappig uit de hoek komen Mr.Deuce en ik zal je zo veel mogelijk proberen te vermaken
ge opzet van deze site is newbie's bij te schaven tot een bepaald niveau
dat de inhoud van dit gedicht in het geheel jou smaak niet is heb je mij al veelvuldig en uitstekend kenbaar gemaakt, waarvoor nogmaals mijn welgemeende dank
een deeltje uit een reactie van je:
Over je schrijfseltje: rijm pas je nauwelijks toe, ritmisch loopt het matig. Semantisch zit er kraak noch smaak aan. En waarom je wilt weten of je lange vinger teveel pleonasmes bevat, het ontgaat me volledig.
einde citaat...
ik neem jou opmerkingen ter harte maar ben nu nog niks verder zodus vraag ik nogmaals heel vriendelijk,
waar loopt het ritmisch matig en wat is de oorzaak?
waar kraakt het semantisch?
kan je een voorbeeldje, suggestie geven voor een oplossing?
als je me daar kan op antwoorden heb ik enorm veel bijgeleerd, sta je niet voor paal en ben je van mijn gezeik verlost
ggreetzz, fréke
|
|
Reactie gegeven door Mr.Deuce - 00:24 25-06-2007 |
|
|
|
Je blijft een komisch figuur freke. Ik hoop je nog vaak tegen te komen zodat ik me op de late uurtjes nog kostelijk kan vermaken met dit soort slap gezwets.
Ik gaf een doodeerlijke en zelfs beschaafde reacties aangaande een volkomen belachelijke zin. Vervolgens geef je mij een sneetje lulkoek die je tot nu alle lezers voorhangt wanneer ze je schrijven niet de hemel in prijzen. Mijn excuses dat ik dat niet kauw en slik beste jongen.
|
|
Reactie gegeven door fréke - 15:44 24-06-2007 |
|
|
|
zodus Mr.Deuce de termen uit het groene boekje gehaald?
sorry, maar dat haal ik nu uit deze reactie
mijn vorige reactie naar jou toe nog eens nalezend, blijkt dat mijn stap overmoedig was
ggreetzz, fréke
|
|
Reactie gegeven door Mr.Deuce - 15:39 24-06-2007 |
|
|
|
Speciaal voor jou Freke, zet ik het er nog een keer bij!
Dat iemand stront niet lust hoeft ie voor mij niet te rechtvaardigen, idem dito bij sommige schrijfsels.
Overigens deed ik al een moedige stap met het aangeven van die effbee in pralines. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op, qua taalgebruik, motief, stijl, inhoud en wat je nog maar meer kunt willen.
|
|
Reactie gegeven door fréke - 15:12 24-06-2007 |
|
|
|
hey Gebruikersnaam,
inderdaad soms is het nodig om irritant te doen vooraleer iets begtepen wordt
en jij hebt het nu begrepen, dat he qua smaak niemand kon bekoren is mij ook tot vervelens toe gezegd, ik vond dat zelfs ook irritant worden
het rare is dat jij ook belerend overkomt voor mij, dat zou kunnen omdat je niks anders dan over de inhoud zeurde
nu doe je wat ik wou bereiken, wel op een minachtend toontje maar dat stoort mij niet, maar hopelijk is je technische beoordeling daar ook niet door beinvloed
en een gedicht moet helemaal niet rijmen, varwar een gedicht niet met een rijm, dat zijn twee verschillende dingen net zoals een sonnet ook geen gedicht mag genoemd worden of andersom
de lijst van wat ik wou weten was enkel een opsomming en hoeven niet allen beantwoord te worden
het vergelijk van picasso die... haal ik aan omdat je eerst iemand moet leren stappen en dan pas kan je aan lopen beginnen denken
de technische termen gebruik je nu, maar ik vind het jammer dat je geen voorbeeld geeft nog aanroont waar je bemerkingen op slaan
waar loopt het ritmisch matig en wat is de oorzaak?
waar kraakt het semantisch en smaakt het niet?
kan je een voorbeeldje, sugestie geven voor een oplossing
of heb je de technische termen in het groene boekje opgezocht?
je reactie begint er op te lijken van wat ik verwacht van iemand die het echt meent dat hij anderen iets 'wil/kan' leren
mijn welgemeende dank daarvoor
ggreetzz, fréke
|
|
Reactie gegeven door Gebruikersnaam - 14:06 24-06-2007 |
|
|
|
Niet alleen je gedicht is belerend. Ook je reacties zijn (op het vervelende af) schoolmeesterig. Steeds hetzelfde stukje tekst plaatsen en daardoor de suggestie wekken dat reactiegevers 'verkeerd' hebben gereageerd, is vrij irritant.
Over je schrijfseltje: rijm pas je nauwelijks toe, ritmisch loopt het matig. Semantisch zit er kraak noch smaak aan. En waarom je wilt weten of je lange vinger teveel pleonasmes bevat, het ontgaat me volledig.
Wat een arrogant gedoe, zeg, mensen steeds terechtwijzen onder een kleutervers als dit. Picasso kon een 'Rubbens' (sick) naschilderen. Ja, en?
Je verwacht meer dan je krijgt? Ik denk dat het eerder zo is dat het gedicht al veel meer gekregen heeft dan waar het recht op heeft. Het is namelijk bar slecht.
|
|
Reactie gegeven door fréke - 13:43 24-06-2007 |
|
|
|
speciaal voor jou Mr.Deuce zet ik het er nog eens bij!
héhé, wat jou smaak is weet ik ondertussen al
wees er maar zeker van dat Picasso perfect een Rubbens of Van Gogh kon naschilderen want die technieken had hij nodig om zijn werken te kunnen schilderen
zodus verwacht ik hier meer dan hetgene ik nu krijg
hoe zit het met het rijm, ritme
klopt het metrum, de heffing
hoe zit het met de semantiek
is er niet teveel pleonasme
ik kom hier om te leren dus graag uw kennis terzake
|
|
Reactie gegeven door fréke - 13:42 24-06-2007 |
|
|
|
nee hoor nelleke, zelfs niemand van deze site zit in de bron van inspiratie van dit gedicht, het is geschreven voor ik het bestaan van deze site kende
om eventueel mijn muze te kunnen zijn, zou ik je eerst moeten kennen, maar met deze uitspraak van jou heb je me wel inspiratie bezorgd om eens bij jou te komen lezen
en tussen ons gezegd, je had best je oordeel mogen plaatsen over dit gesicht hoor, je was hier nu toch
ggreetzz, fréke
|
|
Reactie gegeven door Mr.Deuce - 12:36 24-06-2007 |
|
|
|
ok, een gedicht met de regel
'ook met fb gevulde pralines' neemt zichzelf ofwel niet ofwel té serieus. Ik hoop het eerste maar vrees het laatste. Maar omdat ik in de kern een goede gozer ben gun ik je het voordeel van de twijfel, en neem deze insturing dus maar niet serieus.
mvg,
|
|
Reactie gegeven door Poetessa - 11:42 24-06-2007 |
|
|
|
Freke,
kan het zijn dat ik jou onbedoeld heb geinspireerd tot het laatste couplet - excusez, strofe? (altijd al iemands muze willen zijn) groet Nelleke
|
|
Reactie gegeven door fréke - 02:47 24-06-2007 |
|
|
|
speciaal voor jou Freddy zet ik het er nog eens bij!
héhé, wat jou smaak is weet ik ondertussen al
wees er maar zeker van dat Picasso perfect een Rubbens of Van Gogh kon naschilderen want die technieken had hij nodig om zijn werken te kunnen schilderen
zodus verwacht ik hier meer dan hetgene ik nu krijg
hoe zit het met het rijm, ritme
klopt het metrum, de heffing
hoe zit het met de semantiek
is er niet teveel pleonasme
ik kom hier om te leren dus graag uw kennis terzake
|
|
Reactie gegeven door Freddy - 02:46 24-06-2007 |
|
|
|
Weer zo'n miskend talent-gedicht. Probeer je critici eens te verstommen met een goed gedicht in plaats van dit soort verongelijkt geneuzel.
|
|
Reactie gegeven door fréke - 21:29 23-06-2007 |
|
|
|
hey clazaplonia,
dat is juist, het éérste couplet zijn de éérste twee strofen samen, dit gedicht bevat drie coupletten ;-)
kan enkel gebruikt worden bij een even aantal strofen
het is op een speelse manier geschreven zodus kan je het humoristisch bekijken, ook al zit er een vingerwijzing in
voor mij beschrijf "jij" het technisch genoeg hoor
naar de auteur van dit recept
respect is wat de vulling mist
klopt volledig wat je opmerkt, komt door opvolging van "recept => respect" maar in een luchtig gedicht zoals dit heiligt het doel soms de middelen (wat enkelen zullen verklaren als goedpraterij)
slagroom op de kers ipv. op de taart, bedoel je dat?
het was een kersentaart ;-)
bedankt voor je reactie en waardering
ggreetzz, fréke
Ps. je manier van reactie/feedback geven is klasse
|
|
Reactie gegeven door clazaplonia - 20:29 23-06-2007 |
|
|
|
Hoi Fréke,
De eerste strofe ( dat heb ik hier geleerd, anders had ik gezegd couplet) vind ik echt super. Het loopt en ik zie het beeld voor me. Een stukje humor dacht ik. Het verloop daarna vind ik misschien daarom een beetje jammer.
Heel technisch beoordelen kan ik dit gedicht niet, simpel omdat ik de kennis ( nog ) mis. De een na laatste strofe vind ik om een of andere rede niet lopen. Met name de laatste zin.
Ik neem aan dat de allerlaatste zin van het gedicht een vorm van dichterlijke vrijheid is.
Ik zie uit naar een volgend gedicht van je in de trent van de eerste strofe.
liefs Carla
|
|
Reactie gegeven door fréke - 20:04 23-06-2007 |
|
|
|
speciaal voor jou Stravinsky zet ik het er nog eens bij!
héhé, wat jullie smaak is weet ik ondertussen al
wees er maar zeker van dat Picasso perfect een Rubbens of Van Gogh kon naschilderen want die technieken had hij nodig om zijn werken te kunnen schilderen
zodus verwacht ik hier meer dan hetgene ik nu krijg
hoe zit het met het rijm, ritme
klopt het metrum, de heffing
hoe zit het met de semantiek
is er niet teveel pleonasme
ik kom hier om te leren dus graag uw kennis terzake
ggreetzz, fréke
|
|
Reactie gegeven door fréke - 17:54 23-06-2007 |
|
|
|
héhé, wat jullie smaak is weet ik ondertussen al
wees er maar zeker van dat Picasso perfect een Rubbens of Van Gogh kon naschilderen want die technieken had hij nodig om zijn werken te kunnen schilderen
zodus verwacht ik hier meer dan hetgene ik nu krijg
hoe zit het met het rijm, ritme
klopt het metrum, de heffing
hoe zit het met de semantiek
is er niet teveel pleonasme
ik kom hier om te leren dus graag uw kennis terzake
ggreetzz, fréke
|
|
Reactie gegeven door Gebruikersnaam - 12:37 23-06-2007 |
|
|
|
Belerend borduursel, niveau keukentegelwijsheid. Met als dieptepunt: 'respect is wat de vulling mist', hoewel 'in delicatessen hoort geen smaad' ook bijzonder hoog scoort op de getverdegetvermeter. Vreselijk. Vreselijk. Vreselijk. Dit is geen gedicht, dit is een vinger.
|
|
Reactie gegeven door anne - 11:16 23-06-2007 |
|
|
|
tja,
ik moet stravinsky toch wel gelijk geven.
bij de eerste strofe dacht ik nog, ha een leuke invaqlshoek, de dichter als 'bakker'. Da's eens iets anders dan de dichter als 'schilder'
Maar verder lezend werd het me toch een beetje teveel.
Ik heb het eigenlijk ook wel wat moeiljk met de inhoud. Het opgeheven vingertje komt hier en daar stevig om de hoek kijken en eerlijk gezegd, daar hou ik als lezer toch niet echt van.
Als je als dichter je gedichten op het net zet, weet je dat er kritiek kan komen. Als je daar moeite mee hebt moet je niet publiceren vind ik.
Persoonljik vind ik dat je als dichter eerlijke kritieken nodig hebt als je wil tot groei komen in je werk.
groet
anne
|
|
Reactie gegeven door fréke - 04:53 23-06-2007 |
|
|
|
strofe drie: fb = afkorting van feedback
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|