|
Abel Staring - 11:00 08-02-2007 |
|
|
In de hangar van het harde licht graait Amos met de graaienden en zie: in de drom een vrouw door Botticelli zelf zo bleek en droef gebootst – de ogen druppels van de glazen zee Langs haar rode lange haren loodst hij de wagen ziet tegen haar borst geklemd het stilgevallen kind van celluloid en op de kar de bolle bruine beer Naast haar loopt haar vriend te waken schap na schap blijft de wagen leeg
Zonneleen 5 januari De episoden van Amos 36
|
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 18:11 09-02-2007 |
|
|
|
Je schreef een mooie recensie.
Koekeloeren naar andermans
boodschappen zou volgens mij
best gerangschikt kunnen
worden onder ongewenste intimiteiten.
Dat twee maal "en zie"
was opzettelijk. Ik wil de lezing sturen.
In combinatie met de datum
( vooravond van Driekoningen, einde van de Kersttijd) gaat misschien een lampje branden. Maar jouw lezing is ook beoogd.
Hangaar is toegelaten spelling, maar hangar is gewoner.Het ging mij om de klank, maar die
is met hangar ook gewaarborgd.
Celluloid is overigens niet enkel materiaal
voor films, maar ook voor poppen.
De titel te breed? Villeneuve is een naam
die veel gebruikt wordt in Frankrijk, opvallend veel. Mijn hangar staat in Villeneuve-sur-Lot.
Hier is het een aanduiding voor de Nieuwe
Stad, met een zweempje eindtijdgevoel erin.
Voor mij roept de naam iets op van:
dit is het dus geworden, zo'n hangar.
Een brede titel kan ook veel associaties oproepen.
Overdone? Het gekke is dat in dit geval de werkelijkheid gekker is dan fictie. Ik heb de vrouw en het kind en de vriend en de lege wagen gezien. Inclusief de grote donkerbruine beer.
Bedankt voor je kritiek. Die was nuttig, Ik heb het een en ander gewijzigd. De Lettertempel is dan zo werkplaats.
Groet van Abel
|
|
Reactie gegeven door jensen - 17:21 09-02-2007 |
|
|
|
mooie titel, als inleiding op een fraai geheel
|
|
Reactie gegeven door Buigt - 23:49 08-02-2007 |
|
|
|
Ja dit speelt in de Hypermarché van Villeneuve. Of bij de Leclerc, dat blijft onzeker. Maar in zo'n hangar (ik zou dat woord niet met een dubbele aa verdietsen), van het harde licht, valt een hoop te kijken. Het inladen en afrekenen van goederen is een nobel gezicht. Ik let zelf bij de Lidl inderdaad op overeenkomsten tussen mensen en hun drink- en eetgewoonten, die zo openlijk in de kar liggen te blinken. Een intieme bedoening. Ik denk dat, als je de privacywetgeving strikt zou toepassen, het winkelen met open karren zou worden verboden door monumentenzorg. Een mens wordt er gewoon doorzichtig van.
Wat ik alleen wat overdone vind, is twee keer dat bijbelse 'en zie:' en de beelden van dat dode filmkind en de bruine beer. Tegelijk of vlak na elkaar. Tikkeltje tè. Aan de andere kant is me die titel te breed. Je zou 'm wat kunnen toespitsen. Vrouwonvriendelijk bunkeren in Villeneuve. Nee dat is te lang. Villeneuve koopt rode haren. Te cryptisch. Hyper dagen de marchées? Aan de lijn in Villeneuve? Nee niet makkelijk.
In totaal een scherp gedicht. Goed leesbaar, mooi ritme. Soort ongemakkelijke waarheid sluipt erin rond. De mens is zeker een complex dier.
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|