Hoofdmenu
    Hoofdpagina
    Gedichten
    Auteurs
    Zoeken
    Reacties
    Insturen
    Voorwaarden
    Greencard
    Contact

  Inloggen
 

  Registreren
  Wachtwoord vergeten

  Laatste 35 reacties
 
re: FEESTDiotheC...
re: Lezenwietewu...
re: Lezenwietewu...
re: FEESTSoit
re: FEESTSoit
re: vegannis...MirandaMei
re: FEESTMirandaMei
re: InktDiotheC...
re: Pasen aa...Tsila
re: Inktwijnand
re: vegannis...Erik Le...
re: vegannis...Mr.Deuce
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktBuigt
re: Inktcoolbur...
re: InktDiotheC...
re: Inktwijnand
re: Inktcoolbur...
re: Inktwijnand
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: (G)razen...coolbur...
re: Spokencoolbur...
re: De geur ...Claudel...
re: SpokenClaudel...
re: vegannis...Erik Le...
re: [30-007]...Claudel...
re: Morsewijnand
re: Herderst...coolbur...
re: Nimfomaniakcoolbur...
re: Brozen d...MirandaMei
 Meer reacties

  Laatste 25 gedichten
 
Inktcoolbur...
vegannisatieErik Le...
The African ...Claudel...
Licence to k...Claudel...
I wanna be y...Claudel...
Waar is Stev...Claudel...
alweer bijna...DiotheC...
Con-textdegon valk
Stop de tijd !!Claudel...
Tattoo you Claudel...
Zo'n dagDiotheC...
Een HuisHenk Gruys
herfst 2019augusta
FEESTSoit
Filosoof in ...Claudel...
bewegingenErik Le...
dubbellevenErik Le...
Claude Money?Claudel...
Brothers in ...Claudel...
Beast of bur...Claudel...
VogelsMarkeR
SleutelsHenk Gruys
Renee, remem...Claudel...
ViltjeSoit
Adem voor ad...seline168
 Meer gedichten
Behouden huis
 Chatfant - 10:35 15-08-2015 Stuur e-mail  Profiel bekijken van Chatfant  Bekijk statistieken van dit gedicht 

Een wees ben ik
in een wereld vol gevaren
niemand weet
hoe hard ik heb moeten lopen
om heel even
ergens thuis te zijn.
Reactie insturen
Graag eerst...

Inloggen of Registreren
re: Behouden huis
Reactie gegeven door 88 - 06:49 19-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
om heel even..


re: Behouden huis
Reactie gegeven door 88 - 06:48 19-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
dit gedicht blijft wel hangen en dacht aan de suggestie


om even
ergens `thuis' te raken

ik zette thuis heel even tussen haakjes om het dubbele te benadrukken...

re: Behouden huis
Reactie gegeven door evamaria - 23:32 18-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
88 - en Chatfant - Als dat "even" er niet stond zou het een heel ander gedicht zijn. Die film forest gump, ja, 88, ik begrijp dat je die noemt.

re: Behouden huis
Reactie gegeven door 88 - 09:30 17-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja, herkenbaar, ik heb dat ook, de tekst staat er, en dan? Je blijft kijken, draaien en keren, de eerste ingeving was de beste, maar toch ben je niet tevreden, het wordt te eigen, net als een portretje dat je tekent, er staan een paar lijntjes niet goed, dus kijk je ze goed. Maanden later kijk je met met afstand, en ziet het opeens, je begint opnieuw en zet de schaduw er in, daar waar je het eerst niet zag..

Dit gedicht is mooi, kort en helder, het mist alleen nog iets, en niemand weet zijn vinger er op te leggen. Bij mij roept het iets op als die film forest gump, hij begon te rennen en wist zelf niet waarom, in dat gedeelte voelde hij zich thuis..

re: Behouden huis
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 09:14 17-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja, tijdje wegleggen, doe ik ook, dan kun je er afstand van nemen maar dat weet fantje ook wel

hoi


re: Behouden huis
Reactie gegeven door evamaria - 00:48 17-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja, Thomas, ook dat is een gevoel en ik kan me voorstellen dat Chatfant aarzelt, het beste is dan - naar mijn ervaring - na een tijdje het gedicht nog eens te bekijken. Ook welterusten. Met je eerste reaktie, hier onderaan, ben ik het eens. Thuis zijn = geborgen zijn = niet alleen zijn?
Dat is een illusie.

re: Behouden huis
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 22:53 16-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Tsja, of het ook mooier klinkt? Ook dàt is een gevoel en zo is de cirkel rond, trusten!

re: Behouden huis
Reactie gegeven door evamaria - 16:34 16-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Dag Thomas, je reaktie van 16.01 verscheen pas op mijn scherm NADAT ik mijn reaktie om 16.21 had geplaatst.

Natuurlijk wordt het nog duidelijker dat het om een gevoel gaat als Chatfant schrijft

om me even
ergens thuis te voelen.

Maar of het ook mooier klinkt?


re: Behouden huis
Reactie gegeven door evamaria - 16:21 16-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Dwz. als iemand zegt: ik ben eindelijk even ERGENS thuis - en ook nog: na hard lopen, ik ben een wees in een wereld vol gevaren - dat is een gevoel.




re: voor eva maria
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 16:01 16-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ja, maar het probleem is dat de schrijfster het zelf niet weet (haar eigen gevoel niet kent) en om advies vraagt

dus geef ik haar het beste advies wat ik maar kan geven, enne gevoelsadviezen zijn soms een slag in de lucht

hoi

re: Behouden huis
Reactie gegeven door evamaria - 15:55 16-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
In deze context vind ik het voldoende duidelijk dat het hier om een eigen gevoel gaat.

re: voor eva
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 15:23 16-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik vind het verschil tussen zijn en voelen ENORM en heb dat ook gemotiveerd

waar is jouw motivatie? ik ben benieuwd

graag

re: Behouden huis
Reactie gegeven door evamaria - 15:17 16-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
De versie hierboven klinkt naar mijn idee beter. Evt. verschil in betekenis tussen ..je thuis voelen/thuis zijn ..vind ik hier niet zo belangrijk.

re: Behouden huis
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 15:11 16-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Een wees ben ik
in een wereld vol gevaren
niemand weet
hoe hard ik heb moeten lopen
om me even
ergens thuis te voelen.


dit is dus volgens mij de beste versie (voelen)


re: Behouden huis
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 15:08 16-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
enne, waarom vind ik gevoel belangrijker dan zijn? hierbij dacht ik voornamelijk aan mensen in een verkeerd lichaam. een man of vrouw in een verkeerd lichaam heeft er een enorme operatie voor over om 'omgebouwd' te worden

het lichaam is dan het 'zijn' maar het gevoel vertelt iets anders, het gevoel geeft dus de doorslag

iemand die arm is maar zich rijk voelt is rijk (op welk gebied dan ook).

ook hier geeft het gevoel de doorslag

daarom!

re: Behouden huis
Reactie gegeven door 88 - 14:18 16-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hoe moet ik jou toch uitleggen dat ik ( noch een ander) er niet op uit ben om een tekst te verbouwen die er al staat, ik probeer je juist aan te geven hoe je met adviesjes van deze of gene een volgende inzending kan verbeteren, opdat het poëzie kan worden, nu lees ik het nog steeds als privé-inzichten van ene fant die geen moeite doet om het gelaagd te krijgen, je snapt niet wat er wordt gezegd, of wij zeggen het verkeerd, dat kan ook, dan komt het niet binnen, dat kan ook.

re: Behouden huis
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 10:10 16-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
OK

voelen vind ik belangrijker dan zijn, ligt gewoon gevoeliger!

jij je zin :-

88
Reactie gegeven door Chatfant - 09:25 16-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Daar vergis je je in : ik doe er wel degelijk wat mee:
ik kijk of het commentaar klopt en of ik er iets mee kan.
De oplossing en verwerking zal altijd Fanteriaans zijn: immers ik, Fanteke, schrijf dat gedicht en probeer daarmee iets onder woorden te brengen. Een advies moet voor mij mijn gedicht wel dichter bij het beeld brengen, dat ik probeer te beschrijven. Soms leest iemand iets totaal anders in een gedicht en wil dan , dat ik mijn gedicht in die richting aanpas. Daarmee is het dan mijn gedicht niet meer, maar dat van mijn lezer / recensent. Het os verder heel plezierig om te lezen wat die ander in mijn gedicht leest: dan weet ik of het over gekomen is. Thomas gaf bv. gelijk een hele goede weergave van wat ik voelde. Ik weet: ik had hem moeten bedanken voor zijn feed back. Wat betreft jouw opmerking over wees zijn: het gaat idd. over het gevoel alleen in de wereld te staan. Maar had aan mijn recensenten ook een hele duidelijke vraag:
Wat is duidelijker, maar laat meer ruimte voor persoonlijke uitleg: de huidige versie, of die ik er eerst had staan?

Een wees ben ik
in een wereld vol gevaren
niemand weet
hoe hard ik heb moeten lopen
om me even
ergens thuis te voelen.


re: Behouden huis
Reactie gegeven door DiotheCilany - 19:34 15-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Beter dan de vorige; blijkbaar loopt de warming up na de vakantie op zijn eind; goed zo. Heraclitoris heeft wel een punt

re: Behouden huis
Reactie gegeven door Heraclitus VII - 18:40 15-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Het is belangrijker om je thuis te voelen dan om thuis te zijn. Niemand behalve jijzelf bepaalt of je je thuis voelt; anderen kunnen ook vaststellen dat je 'thuis' bent.

re: Behouden huis
Reactie gegeven door 88 - 16:32 15-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
het lijkt net als of je al jouw gedichten voor jezelf schrijft, je doet niet echt veel met gegeven commentaren van wie dan ook, dus poëzie is het niet, er zitten soms mooie invalshoeken tussen, zodat er poëzie van gemaakt kan worden, en toch laat je het telkens waaien, zo jammer..

Dit is eigenlijk een pareltje, want zodra je geen ouders meer hebt, dan ben je een wees, of je nou 4 jaar of 69 bent, snap je? een generatie op geschoven.

Had oorspronkelijk staan:
Reactie gegeven door Chatfant - 15:57 15-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Een wees ben ik
in een wereld vol gevaren
niemand weet
hoe hard ik heb moeten lopen
om me even
ergens thuis te voelen.

En zit eigenlijk nog steeds te dubben of ik dit niet terug zal veranderen.

re: Behouden huis
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 14:47 15-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
het zijn er maar weinigen die 'thuis' zijn. in het diepst zijn en blijven we toch alleen. we zijn alleen geboren en gaan alleen dood en alles daartussenin???


De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
2006-2024 © Bizway - BTW nr. NL821748014.B01 - KvK 28086287