|
zijlstra - 21:19 30-01-2007 |
|
|
het gelaat open van mond en ogen                               haar oppervlak zo diep in mij                                          een landschap woordloos onbewogen wit gesteente ooit betreden in dromen van dromen diep in mij                                        het speelbereik van drankwortels voorbij                                               jij in mij
|
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 00:57 31-01-2007 |
|
|
|
je hebt gelijk, ik heb hier drie vannetjes
ben ik mijn 'als' en 'en' eindelijk kwijt zit ik met een 'van'
bedankt voor die opmerking erik
|
|
Reactie gegeven door ErikLelieveld - 00:53 31-01-2007 |
|
|
|
Een poos geleden heb ik echt een vrij sterk experimenteel dichter gekend op internet. Die was bezig, Die had ook iets met de vijftigers, kon ergens lang blijven hangen in iets, was echt heel zoekend ook. Laherto van residentie was dat toen. Maar die maakte de meest ingewikkelde zinscontructies en bleef aan foute vannetjes vasthouden. Alles was van. Van dit van dat...
En ja, ik heb heel vaak gezegt, die van kloppen niet.
En ik zie bij dichters vaak foute vannen. Ja, jij vind jouw vannetjes ook oke. De meeste dichters schijnen ze oke te vinden, als ze ze zelf geproduceerd hebben. Dan schijnt het heel moeilijk te zijn om daar afstand van te nemen. Ik denk dat zoiets komt door de moeilijkhiedsgraad van wat ze te vertellen hebben. Dat het volgens de schrijver alleen maar opgelost kan worden met een van. Maar volgens mij is er niks van.
Van, ja
van
van dus tja........
van de regen in de drup
het is een gaan??
de auto van Oom piet
het is ook een bezit.
tja
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 00:42 31-01-2007 |
|
|
|
nou geloof het maar erik
dit gedicht heeft me zolang bezig gehouden juist vanwege die eerste twee regels, anders was dit gedicht niet ontstaan en had ik mijn tijd wellicht beter besteed
maar ik kon geen afstand nemen van die regels (plus de derde regel)
zulke slechte smaak kan een mens dus kennelijk hebben
en dan blijk je het ook nog als een opblaaspop te kunnen lezen, haha !!
|
|
Reactie gegeven door ErikLelieveld - 00:34 31-01-2007 |
|
|
|
het gelaat open
van mond en ogen
ik vind dat toch voor een zijlstra??????
Die "van" joh
het gelaat open van mond
?????????
voor een zijlstra he?
ik bedoel ehh
Kijk
Wij in Leerdam zeggen dan meestal "het gelaat met open mond" Maar ik weet natuurlijk niet wat ze in IJsel van de Plons zeggen.
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 23:57 30-01-2007 |
|
|
|
jawel maar met dat wegsterven kun je ook bedoelen dat het goede ons voortdurend ontglipt in de strijd om het bestaan
hoe dan ook, het heeft zeker een fragmentarische waarheid: de nachtwacht die met een stanleymes wordt bewerkt of in het algemeen het tere en zeldzame dat door domme botte aanwezigheid vertrapt wordt
de mooiste betekenis is dat schoonheid onverhuld is en daardoor het meest kwetsbaar
|
|
Reactie gegeven door Buigt - 23:46 30-01-2007 |
|
|
|
Ik heb dat altijd een waardeloze uitspraak gevonden. Alsof Sparta en Carthago weerloos waren. Of zelfs, omdat ze niet weerloos waren, van generlei waarde zouden zijn. Ja waar slaat dat nu op.
Alles wat weerloos is, sterft uit. Laat ik je dat nu eens vertellen. En wat uitsterft is toch meteen een stuk minder belangrijk - van minder waarde - dan dat wat overleeft zoals jij en ik nietwaar. In werkelijkheid is niets van waarde weerloos. En niets dat weerloos is, heeft nul waarde.
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 23:44 30-01-2007 |
|
|
|
maar inderdaad het gedicht heeft veel welwillendheid nodig om te blijven staan
en ik ben er blij mee dat die lezers er toch ook waren
[ik bedoel het is me toch een beetje dierbaar dit gedicht en als een ander het al lezend overeind kan houden omdat ie er oprecht iets in ziet, dan is dat toch wel fijn; ik kan het niet ontkennen]
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 23:40 30-01-2007 |
|
|
|
ha kan ik hem eindelijk ook eens citeren !!
alles van waarde is weerloos buigt...
|
|
Reactie gegeven door Buigt - 23:38 30-01-2007 |
|
|
|
Hoe dan ook zet je regels neer, waarover de zinnen gaan. Het is nooit erg moeilijk om aan te knopen, omdat je schrijft op een bedachtzame toon. En ook op je imago. De regular weet wel dat je geen onzin vertelt op lange termijn en zijn ogen wegen daarmee de woorden. Op korte termijn zijn sommige regels fragiel.
Dat de enkele vergelijking met een opblaaspop (die de dichter had moeten voorzien, gezien zijn omgang met Beli en mij) het hele begin van dit gedicht zou kunnen onderuithalen is geen vondst van ondergetekende, maar een intrinsieke zwakte in het gedicht.
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 23:27 30-01-2007 |
|
|
|
over mijn moeder...hmm... nu we het toch over freud hebben ;)
maar nee, ik dacht niet echt aan mijn moeder nee
het wit gesteente hoort natuurlijk tot het landschap sufferd !!
verdorie, had ik in die eerste twee regels gedacht zo'n mooi teer beeld van existentie en naaktheid te hebben gevangen, gooit buigt er een baksteen doorheen met zijn opblaaspop
grrrr
|
|
Reactie gegeven door Buigt - 23:25 30-01-2007 |
|
|
|
> dat ik zelf aan levinas dacht zal me wel niet redden
Hahaha, nee volgens mij niet bij meerderheid hiero. Maar je humor begint zich toch verdacht af te tekenen. Ik wist vantevoren natuurlijk ook niet dat het leven vanaf vijftig pas echt de moeite werd. Die besten Jahren weetjewel.
|
|
Reactie gegeven door Beli - 23:20 30-01-2007 |
|
|
|
Verdikkie, ik had nooit de commentaren moeten lezen; nu raak ik het beeld van die opblaaspop niet meer kwijt!
Maar dat witgesteente klopt dan toch niet helemaal; dat doet me op een of andere manier dan weer terug aan die kruidenstamper denken (ik heb er een van wit speksteen, al gebruik ik hem nooit)
Het gaat over een vrouw, dat weet ik zeker. Als het over je moeder gaat, dan vind ik het mooi.
Sla me niet, als ik er weer eens niks van snap :-)
Groet,
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 23:03 30-01-2007 |
|
|
|
ja inderdaad.... die opblaaspoppen hebben van die enorme ogen en open monden
dat ik zelf aan levinas dacht zal me wel niet redden
en nee genetisch bepaald is het niet - op sumatra bestelde ik in een tophotel een glas wijn en kreeg een niet eens vol borrelglaasje uit een fles die 'pas' twee weken open was
toch raar dat die ieren als eersten in de westerse wereld het roken uit hun cafe's hebben geband
oja en die sliert die er eerst stond was niet de vorm waarin ik hem had ingezonden; dat is deze vorm
|
|
Reactie gegeven door Buigt - 22:55 30-01-2007 |
|
|
|
A shit telaat. Ik wou wat zeiken over de lange strofe en het gebrek aan witregels en nou ben ik mijn intro kwijt. Je bent bedankt radstra.
Maar het gaat weer eens over een opblaaspop. Ik denk dat Beli het met me eens is. Let op dat overdreven 'gelaat' ipv gewoon gezicht. Aan het kunstmatige herken je het goedkope plastic, zeg ik altijd maar.
Over het speelbereik van drankwortels zijn overigens bibliotheken vol geschreven. De Ieren komen er méér dan gemiddeld in voor, kan ik alvast verklappen. Maar Lowry maakt weer veel goed voor de beschaafde wereld. Hoe dat op Sumatra zit, weet ik trouwens niet. Nou vooruit, hooguit dat het nauwelijks genetisch kan zijn bepaald. Euh, het drankmisbruik natuurlijk, niet de beschaving.
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 22:53 30-01-2007 |
|
|
|
haha duece freud wist er desondanks wel raad mee hoor dat je juist dit van de tv zo paraat hebt
ik moet er even in ochtendfrisheid naar kijken
die slotzin moet inderdaad anders
daar is nog winst te behalen
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 22:50 30-01-2007 |
|
|
|
ik moet er even van loskomen en dan pas naar kijken
die slotzin is inderdaad wat slap ja
leuk trouwens, dat het je toch nog kan bevallen
|
|
Reactie gegeven door Mr.Deuce - 22:43 30-01-2007 |
|
|
|
nou kijk, je hebt t over "haar oppervlak"
en dan ant einde is 't opeens "jij in mij"
kan natuurlijk wel heel goed, je zou het tegen de jij over de haar kunnen hebben.
en in feite doe je dat nogsteeds in "haar jij in mij" alleen haal je dan die haar er nog even bij, die anders een beetje eenzaam in het begin van je gedicht blijft. En int origineel krijg je het gevoel dat je het over een haar hebt die dan een jij blijkt te zijn, en dat vind ik toch geen mooie wending eigenlijk.
en als bonus krijg je er dan opeens een hele rits tot de verbeelding sprekende interpretaties bij.
Zoals: je bent getrouwd maar hebt een minnares, en door de schuld raak je aan de drank, en vervolgens probeer je je vrouw uit te leggen wat je nou in dat andere wijf ziet.
(en nee, geen freudiaanse projectie van mijn kant, gewoon te veel tv gekeken)
|
|
Reactie gegeven door willemadelaar - 22:42 30-01-2007 |
|
|
|
je ging van de derde persoon enkelvoud over naar de tweede
ik vond
haar jij in mij
beter en
origineler
in dit gedicht dat me overigens zeer bevalt
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 22:36 30-01-2007 |
|
|
|
nou...speelbereik...die dunste worteltjes onderaan die zo de boel aftasten...daar hoort dat 'speel' wel bij
ik snap die zin maar niet
haar jij in mij
kijk ik psychisch scheel of zo
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 22:32 30-01-2007 |
|
|
|
sorry willem, wat bedoel je ?
|
|
Reactie gegeven door Mr.Deuce - 22:31 30-01-2007 |
|
|
|
En als ik nou voor de grap is met de heggesnaar over je bonsaiboompje ga.
-
Het gelaat
van monden en ogen
haar oppervlak zo diep in mij
een landschap onbewogen
diep in mij
voorbij
jij in mij
-
Tis wel een droge sinasappel om uit te persen. Wit gesteente is gewoon zonde, evenals woordenloos. Betreden, wát je wil zeggen is mooi, maar het klinkt niet lekker.
het speelbereik van drankwortels - Een mooie zin, hoewel ik erover zou denken het 'speel' weg te laten. Maar ik denk dat deze zin in een ander gedicht beter terecht zou zijn.
Edit: oh die van willem is wel fijn trouwens
haar jij in mij. 't Is dan ineens heel wat logischer.
|
|
Reactie gegeven door willemadelaar - 22:30 30-01-2007 |
|
|
|
haar jij in mij
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 22:20 30-01-2007 |
|
|
|
ja drankwortels...ik vond het wel een piepklein vondstje
misschien moet je een halve alcoholist zijn om de betekenis aan te voelen
zo te lezen ben je gezond van lijf en leden ;)
ik ben hier trouwens niet tevreden over hoor
behalve over de eerste drie regels
|
|
Reactie gegeven door jalF - 22:14 30-01-2007 |
|
|
|
Het heeft zeker iets wat je even aan het mijmeren zet. En als een gedicht die kwaliteit heeft dan staat het al hoog op m'n lijstje.
Ik hik alleen steeds op die drankwortels Zijlstra.
'k Snap ze niet. Ik ken ze ook niet. Soort Ranja rietjes? Maar nu serieus;
Zou je er geen luchtwortels van maken?
Dat suggereert ook een gepasseerde oppervlakkigheid.
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 22:10 30-01-2007 |
|
|
|
ach ik was dit gedicht zat duece
te lang op gestaard
kon niet naderen wat ik zocht
dus ik zet het dan maar hier, ben ik er vanaf anders blijf ik er te lang mee bezig
maar...wijnand vind hem mooi, dus het is gerechtvaardigd
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 22:07 30-01-2007 |
|
|
|
ah fijn dat je het mooi kunt vinden wijnand
|
|
Reactie gegeven door Mr.Deuce - 22:00 30-01-2007 |
|
|
|
Sry zijl, dit kan ik dan weer net niks vinden. 't Leest echt te veel als een opsomming van zweverigheden.
|
|
Reactie gegeven door wijnand - 21:51 30-01-2007 |
|
|
|
mooi geheel
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|