Hoofdmenu
    Hoofdpagina
    Gedichten
    Auteurs
    Zoeken
    Reacties
    Insturen
    Voorwaarden
    Greencard
    Contact

  Inloggen
 

  Registreren
  Wachtwoord vergeten

  Laatste 35 reacties
 
re: FEESTDiotheC...
re: Lezenwietewu...
re: Lezenwietewu...
re: FEESTSoit
re: FEESTSoit
re: vegannis...MirandaMei
re: FEESTMirandaMei
re: InktDiotheC...
re: Pasen aa...Tsila
re: Inktwijnand
re: vegannis...Erik Le...
re: vegannis...Mr.Deuce
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktBuigt
re: Inktcoolbur...
re: InktDiotheC...
re: Inktwijnand
re: Inktcoolbur...
re: Inktwijnand
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: (G)razen...coolbur...
re: Spokencoolbur...
re: De geur ...Claudel...
re: SpokenClaudel...
re: vegannis...Erik Le...
re: [30-007]...Claudel...
re: Morsewijnand
re: Herderst...coolbur...
re: Nimfomaniakcoolbur...
re: Brozen d...MirandaMei
 Meer reacties

  Laatste 25 gedichten
 
Inktcoolbur...
vegannisatieErik Le...
The African ...Claudel...
Licence to k...Claudel...
I wanna be y...Claudel...
Waar is Stev...Claudel...
alweer bijna...DiotheC...
Con-textdegon valk
Stop de tijd !!Claudel...
Tattoo you Claudel...
Zo'n dagDiotheC...
Een HuisHenk Gruys
herfst 2019augusta
FEESTSoit
Filosoof in ...Claudel...
bewegingenErik Le...
dubbellevenErik Le...
Claude Money?Claudel...
Brothers in ...Claudel...
Beast of bur...Claudel...
VogelsMarkeR
SleutelsHenk Gruys
Renee, remem...Claudel...
ViltjeSoit
Adem voor ad...seline168
 Meer gedichten
drie regeltjes
 milou - 15:59 03-04-2012 Stuur e-mail  Profiel bekijken van milou  Bekijk statistieken van dit gedicht 




gebrek aan talent
in drie regeltjes verstopt
geen kind dat het fopt







nota: dit gaat dus over mezelf, niemand hoeft zich aangesproken te voelen.









Reactie insturen
Graag eerst...

Inloggen of Registreren
re: chat en allen/ drie regeltjes
Reactie gegeven door 88 - 15:05 04-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
je hoeft toch niet alles mooi te vinden? kijk gewoon wat er staat, wie het schreef en hoeft echt niet dagelijks bij dezelfde(n) maar wel regelmatiger aandacht er voor ook al is het je smaak niet, denk je dat ik alles fantastisch vindt?

natuurlijk vervelen structureel saaie of voorspelbare inzendingen, dan zal die auteur gewoon niet meer in zijn of haar mars hebben,anders zouden ze dit niet over zich af willen zien roepen.. zou je nog meer willen demotiveren door te negeren? hopelijk kunnen we ook sociaal blijven, de kracht van aandacht, of compliment, het is zo`n kleine moeite..

ahh domina 88 door de bocht halleluja

88
Reactie gegeven door Chatfant - 14:29 04-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Als je mij bedoelt: het gaat niet over (willen) corrigeren, maar meer of ik over een bepaald thema iets toe wil voegen of niet.Dat kan een correctie zijn, maar meestal is het een suggestie of advies. Verder kan het ook zijn, dat ik mijn beleving van een bepaald werk beschrijf. Maar als werk voor mijn gevoel "klaar" is,
mijn visie niet van belang voor schrijver of medelezers waarom zou ik dan wat schrijven? Verder ben ik ook op sommige schrijvers uitgekeken. Weet niet of ik de lat hoger ben gaan leggen of dat sommige schrijvers domweg te veel op hun lauweren zijn gaan zitten, maar sommige schrijvers vervelen me.

re: drie regeltjes
Reactie gegeven door niet stoer - 14:12 04-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hoi Milou,

Niemand is koning.
Alleen jij bent heerser
in jouw eigen universum.

Uit: Vriendelijkheid troef.

Groeten,

Pieter

re:aan Milou,88 en Chatfant over drie regeltjes
Reactie gegeven door D.Docters van Leeuwen - 14:03 04-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik heb geen enkel bezwaar tegen een haiku of senruyu ,sonnetten of weet ik veel hoeveel vormen er zijn waarin gedichten kunnen worden geschreven. Ik heb met veel plezier de strijd tussen de aanhangers en tegenstanders gevolgd en vond het bijzonder jammer dat Erik Lelieveld op een gegeven moment er voor koos om niet meer te publiceren op Lettertempel. in de loop der tijd zijn er veel 'kanonnen' van LT vertrokken en dat betreur ik maar helaas het is niet anders. Nu is de situatie zo dat slechts een kleine kring van dichters waardevolle kritiek levert en ook openstaat voor kritiek op het eigen werk. Ook ik heb me , zoals Milou, aangeleerd om werk wat niet te 'redden' is te negeren en alleen nog te reageren op dichtwerk of dichters waar ik nog wat in zie.Irritant blijven dichters die kritiek persoonlijk opvatten en vervolgens geen spaan proberen heel te laten van het dichtwerk van de reagant.
een dichter ( nee, nee, we noemen geen namen) die zo reageerde verwijderde wel een paar gedichten na een ongezouten kritiek van mijn kant en dat vond ik dan wel een bevestiging dat mijn kritiek aangekomen was.
dus voor hem/haar is er nog hoop.
ik denk niet dat 'de oude garde' zoals wij moet gaan proberen om een jongere generatie dichters aan te trekken.
Moeten Milou en ik dan gaan slammen of rappen en ons volkomen belachelijk maken?
ik werd na een optreden vorig jaar(niet op een camping !) aangesproken door een paar jonge talentvolle dichters
(ik had hun vader of opa kunnen zijn) en kreeg veel complimenten voor mijn optreden, dus ik maak me niet zo'n zorgen dat mijn werk jongeren niet zou aanspreken, dat merk ik ook aan de reacties op mijn werk op facebook.
om een lang verhaal kort te maken ik blijf gewoon doorgaan met kleuren en blijf gewoon op Lettertempel hoewel ik van mening blijf dat het peil de laatste jaren
hoe langer hoe slechter geworden is
hartelijke groet
Dick

re:88
Reactie gegeven door milou - 13:30 04-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik neem aan dat dit aan Chatfant gericht is, want ik regeer meer dan gemiddeld.


re: drie regeltjes
Reactie gegeven door 88 - 12:56 04-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
niet mee eens, men kan ook leren een waardering ( wel/niet)uit te spreken onder andermans werk, het hoeft toch niet perse gecorrigeerd te worden?

Je schrijft iets, plaatst het, ter lezing en vermaak ofzo, en omdat het je hobby is, niet alleen de jouw, die van ons allemaal.
zou niemand een reactie krijgen, dan was de site snel terziele, egotrippers zijn er ook genoeg.

Ik stel voor dat de leden die geen kritiek kunnen of durven geven dan eens gaan proberen leren hoe ze op een dichterlijke manier kunnen laten weten dat ze het gelezen hebben, kijk maar eens naar ongeveer de manier bij aubrey die zelf niet vaak reageert, ik zet er gewoon een volgend gedicht onder, waarom? omdat die schrijver inspireert en leuke taalgrapjes bedenkt, ook daar leer je van.
word mondig, blijf mondig en bovenal collegiaal, boos zijn is voor de dommen, kwaad blijven voor idioten hahahaha.. zucht, excuses..

kus maar weer :)

re: Chatfant
Reactie gegeven door milou - 11:50 04-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Bedankt, ik begrijp je standpunt. Het is soms beter niet te reageren dan aan de verwarring toe te voegen. Criticasters zijn er jammer genoeg overal, en ik heb er ook soms last van, ik weet dus waarover je het hebt.

vr grt
milou

feedback
Reactie gegeven door Chatfant - 11:27 04-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Milou, het klopt, dat ik lang niet altijd feedback geef,
ook al lees hier overigens wel alles. Maar lang niet alles spreekt me aan en ik hoef mezelf ook niet te horen praten.

Ik geef alleen feedback wanneer ik denk, dat die mogelijk voor de auteur of medelezers iets toevoegt. En een enkele keer omdat het me inspireert tot eigen werk.

Het gedicht Ducktape van Marion roept bij mij bvb. een gedicht op doordat Duck-tape in mijn beleving iets uiterst positiefs en nostalgisch is.

Het gedicht van jou vond ik grappig, omdat je je ergenis
over het foutieve gebruik van de term Haiku en de hetze tegen Haiku's en sich kwijt wilde, zonder een schuldige aan te wijzen.

Het mijne gaat over een stukje irritatie rond de buitengewoon onsympathieke manier waarop sommige mensen feedback geven. Ook dat is een reden waarom ik weinig feedback geef: ik snoei liever voorzichtig dan dat ik kap.

Wat ik bedoel is: wanneer ik geen opbouwende kritiek kan geven kan ik beter zwijgen en het plantje even laten groeien.

Ik zie mezelf in die ander en mijzelf heeft dat oeverloze betweterige gehak en alle ononderbouwde rotopmerkingen onder mijn werk nooit enig goed gedaan. Daar wordt iemand geen betere schrijfster of dichter door.

Ik probeer niet het slechte voorbeeld na te volgen van dergelijke criticasters door hier alles wat naar inspiratie of jonge spontaniteit riekt kapot te hakken voor het tot wasdom kan komen en probeer te zwijgen wanneer ik niet kan helpen bouwen.

re: algemeen 2
Reactie gegeven door milou - 06:49 04-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Laat ik stellen, vermits we elkaar nu al lang kennen dat ik de kritieken van Hanny bijzonder waardeer, altijd bijzonder meticuleus en vaak met een goede hint.
Ook die van Katja Bruning om dezelfde redenen.
Marion hoe kort ook, en soms te kort, weet mij vaak op een gedachte te brengen die mij helpt.
Maaike legt ook soms de vinger op de wonde, als ze daar zin in heeft.
Chatfant hoor ik iets te weinig, wat ik betreur.
88 is m.i. niet altijd ter zake, en geeft een zeer persoonlijke impressie soms waar ik mij kan in vinden, soms ook helemaal niet. Zeer variabel dus.
Dick geeft zowel algemene als detailkritiek. Soms eens, soms oneens, hangt ervan af.
Van sunset en Aubrey krijg ik bijna nooit kritiek wat ik betreur.
Delphi is voor mij zeer variabel, soms naast de kwestie, soms interessant.

Wat mijn eigen kritische inbreng betreft: ik denk dat iedereen zo wel weet dat ik sterker ben in lyrische poëzie dan in grappige in de zin van Drs. P....iedereen heeft zijn mindere en sterkere punten.Hou daar dus mee rekening.

Ik heb hier al heel wat mensen zien verdwijnen die ik waardevol vond. Ik noem enkele namen: Kerima Eloise, Ludy Roumens-Bührs, Nelleke, Ietje met de lange naam, Julius Dreyfsandt, Jaco Wouters, en ik vergeet er ongetwijfeld een paar. Aan hen had ik heel veel zowel qua kritiek als qua eigen dichtwerk. Zij die ik ken via bvb facebook zal ik pogen over te halen om hier terug werk te plaatsen. Dat zou welkom zijn, als anderen soms mensen mochten kennen die voor tempel in aanmerking komen, doe aan scoutingswerk ;)
Tot zover, en warme groet!


re: algemeen
Reactie gegeven door milou - 06:17 04-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Kritieken die opzettelijk negatief zijn door b.v.b. een denigrerende toon aan te slaan, door systematisch te spreken van kuku's i.p.v. haiku's, van zonetten i.p.v. sonetten en dergelijk liefs meer, beantwoord ik niet.
Een minimum aan goodwill moet aanwezig zijn wil de kritiek valabel zijn.
Ik geef zelf geen kritiek meer op gedichten die ik beneden alle peil acht, omdat dit weinig zin heeft.Die zijn niet meer te redden.
Na ampele informatie en via één van mijn facebookvrienden heb ik ontdekt dat er een haiku-vrije site bestaat. Hij heet Belikunst, en daar kan iedereen op terecht die haiku-schuw is.

vr grt
milou

re: 88
Reactie gegeven door milou - 06:07 04-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik brand DrieGeetjes niet af, ik ignoreer hem, omdat hij niet ingaat op mijn kritiek.
Ik constateer dat hij als naar slechte gewoonte zijn gedicht 'Zijn en Tijd' al weer gewist heeft. Ik heb daar een zeer uitgebreide kritiek van een uur werk op gegeven. Je begrijpt dat de lust je vergaat om daar nog veel energie aan te besteden.
Ik vind ook bar weinig gedichten van hem terug in de lijst. Heeft hij er zoveel geschrapt, of zo weinig gemaakt. Het eerste denk ik, wat mij bevestigt in mijn vermoeden dat hij systematisch zijn gedichten wist na zeer korte tijd. Dus geen zin om daar mijn Latijn in te steken.

re: Dick
Reactie gegeven door milou - 05:52 04-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Nee geen kromme zin. 'het' staat voor: 'gebrek aan talent in drie regeltjes verstopt'. Dus is oké.
Ik geef een ander voorbeeld:

dwaasheid van een aap
die voor slim wil doorgaan
geen mens dat het fopt

of anders gesteld: het fopt geen kind, dat gebrek aan talent dat in drie regels is verstopt.....



re: drie regeltjes
Reactie gegeven door Vernon - 01:12 04-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Inderdaad, zoals Dick zegt: geen kind dat het fopt.
Maak dat nu als enige regel een gedicht!
Dat is pas kernachtig!

alco

re:aan Milou over drie regeltjes
Reactie gegeven door D.Docters van Leeuwen - 23:02 03-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
in vergelijking met je gedichtje over 3 lijntjes ben ik hier niet zo kapot van en dat zit 'm in de laatste zin: geen kind dat het fopt, dat vind ik een wat kromme zin.
hartelijke groet
Dick

re: 88
Reactie gegeven door milou - 21:19 03-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
kus terug 88, op je, sja vul maar in ;)

re: drie regeltjes
Reactie gegeven door 88 - 21:13 03-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
zo ook, ik kom ook met plezier hier, maar we hoeven toch niet in te slapen? wie weet worden we ons bewust van het feit dat er nog meer mogelijk is, invalshoeken, omdat we elkaar wat tegengas geven.


ik ken geetjes ook niet, maar zie dat hij of zij hier goed bezig is, en al kende ik de schrijver wel, ik kijk per keer en stap over rancune heen. Als je over freaks begint, nou, dan kan ayesha ook meepraten en beamen, die heeft me onder alle pseudo`s weleens geblokkeerd, dat kon daar, en denk je dat ik haar nu afbrand omdat ze dat daar deed? mij te ingewikkeld. Ik reageer op de teksten, en voor zover ik kan let ik ook op de stijl, onderbouw voor zover en klaar.

ik ga wel graag in op dingen, mij boeit het allemaal en maak geen onderscheid, we zijn dichters..ennuh.. als ik een kuku zie, dan pak ik `m toch weer beet hoor, vergeef me aub?

kus bolleboos, op je neus..


re:88
Reactie gegeven door milou - 20:50 03-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik ben nog maar sinds een kleine week terug op de site.
Ik was in Amsterdam, en heb daar heel veel over poëzie gepraat, met echte dichters, die gepubliceerd hebben (stel je voor). Maar die hetze tegen de haiku of senryu herken ik niet, ook niet bij jonge mensen.
Nu je toch man en paard noemt, ik moet van DrieGeetjes nog het eerste verstandige woord horen. Ik ken hem van Gedichtenfreaks, waar hij zijn gedichten bijna even snel wiste als hij ze plaatste.
Op mijn kritiek gaat hij gewoon niet in, doet alsof hij niet bestaat. Ik ben in het algemeen vrij bezadigd in mijn oordeel, maar iemand die zijn gedichten wist en geen rekening houdt met kritiek, die laat ik links liggen.
Ik denk verder niet dat je nu perse jonge mensen moet gaan aantrekken, doe wat je leuk vindt en de rest komt of komt niet.
Voor mij blijft dit een site waar ik mij goed voel, en meer verwacht ik niet.

milou

re: drie regeltjes
Reactie gegeven door 88 - 20:40 03-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik kan het niet goed uitleggen milou, maar het is net als godsdienstige teksten, dat je haar overeind gaat staan omdat het zalvend is, of hemels, weet ik veel, het is niet verfrissend en er zal best een markt voor zijn, zo ook voor de haiku, maar er is al zo veel en wanneer je hier plaatst, dan is het toch ook mooi om te verfrissen?

ik mis echt iets jeugdiger teksten, jongelui zitten hier niet, dus kan je (ik) ook niet van hen leren, ik kan me niet voorstellen dat mensen van bv 20 hier graag ouwe meuk komen lezen, we roesten vast en waarom? nooit te oud om te leren hoor.

ik weet dat je het flauw vindt, maar wie blijft er over om ergens de lol van in te zien? ik ben heel blij met 3gtjes, die doet lekker relaxt en kan goed kritiek geven, dat mogen er meer zo doen..

sja ach, je probeert wat, ook ik schrijf uit passie en probeer me te onderscheiden, af en toe kiep ik er een sonnet of pantoum op, om te laten zien dat ik dat ook wil proberen ofzo, laten zien dat ik de regels snap met een eigen escape natuurlijk...

mijn teksten mogen ze ook afbranden hoor, als er maar gezegd wordt waarom, en dat gebeurt vaak genoeg, misschien zie je dat over het hoofd? dick laat er zelden iets van heel,dat hihi haha valt wel bij meer mensen verkeerd.. zie je mij wel eens uit mijn dak gaan daardoor?

dat zie je bij haikuschrijvers wel, kom niet aan de kuku want dan ben je in de aap gelogeerd. als ik een haiku schrijf maak er net als in mijn normale werk een kolder van als het ff kan, 5-7-5 dan vind ik het wél leuk, puur om buiten de regeltjes te gaan en wie zegt dat dat niet mag?







re: 88
Reactie gegeven door milou - 20:16 03-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik heb het altijd bijzonder flauw gevonden om systematisch van kuku's te praten. Idem voor zonetten enz.
Als je er niet voor voelt, houd je er dan ook buiten, en schrijf niet zelf regelmatig haiku's of wat daar moet voor doorgaan.
Bovenstaande senryu is ook ironisch bedoeld, dus niet serieus.
Je doet mij denken aan iemand, een Don Quichot, die voortdurend op windmolens jaagt.
Schrijf wat je leuk vindt, niemand valt je op je vrije verzen aan. Dat fanatisme tegen de haiku is voor mij totaal onbegrijpelijk. Heeft niets meer te maken met het wezen van poëzie. Lucebert schreef haiku's, Claus en zoveel anderen.
Er zijn zeer geslaagde haiku's en zeer lelijke, zoals met alle andere versvormen, vrije zowel als vormvaste.
Ik snap je probleem eenvoudig niet.

vr grt
milou

88
Reactie gegeven door Chatfant - 20:08 03-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Volgens mij hoeft het helemaal niet serieus, maar als je er de term Haiku of Senryu oid bijzet, laat het er dan wel eentje zijn! Net zo min als elk 14 regelig gedicht een sonnet is, is elke 5-7-5 een Haiku.
Zo lang je er de term niet aan vast plakt, mag en kan het zijn wat het is.

re: drie regeltjes
Reactie gegeven door 88 - 20:00 03-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
waarom moet het alleen maar serieus he? ik weet wel dat als bv ik er 1 maak men er over struikelt, want kuku schrijven is een hele serieuze zaak, daar moet je wijs voor zijn ofzo, dat ben ik niet, maar kan wel tellen..


ik voel me niet aangesproken, ik zou graag een frisse wind door de kuku`s laten waaien, dat je die dingen met plezier leest, ik spreek nu ook voor mezelf, want ik weet dat kuku`s erg graag geschreven worden wanneer er 1 mee begint :)

re: Maaike
Reactie gegeven door milou - 19:59 03-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
you make my day. Ik ben gaan Harry di Roma, maar toch.



re: drie regeltjes
Reactie gegeven door Maaike Maris - 19:52 03-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hallo milou,

En moeten wij nou gaan zeggen dat je wel talent hebt?
Geen probleem. Milou, je kan het!

Groetjes,
Maaike

re: drie regeltjes
Reactie gegeven door Marion Spronk - 17:18 03-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
De Haiku Van Basho vind ik prachtig. Zelf heb ik een Haikubundel( onder pseudoniem) en Tankabundel uitgegeven.
Relativeren doe ik ook:

in een blauw Paasei
wordt een haasje uitgebroed
onverwacht present

Leuk Milou, ik doe mee:
Reactie gegeven door Chatfant - 16:50 03-04-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik ben geen dichter
zelfs gespeend door elk talent
mijn stem raakt verdicht.




De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
2006-2024 © Bizway - BTW nr. NL821748014.B01 - KvK 28086287