|
Abel Staring - 14:55 26-08-2011 |
|
|
jong en beklemd
vinden handen elkaar
sprakeloos
en onberoerd blijven
de lippen voorlopig
.......
+ foto:
http://schrijven.wikidot.com/jong-en-beklemd
|
|
|
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 01:56 31-08-2011 |
|
|
|
je bent niet de enige slimme jonge hier he?
je bent wel een van de weinige koekoeschrijvers hier, maar of dat een pre is om de slimme jongen uit te hangen, dat wordt hier te huize Leerdam nogal betwijfeld.
Ja, kom je wel met Plato aandraven, maar wanneer je typt "plato had gelijk" dan werkt dat nogal op mijn lachspieren.
|
|
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 01:51 31-08-2011 |
|
|
|
Erik heeft Plato in zijn boekenkast, Levinas en Foucoult volledig gelezen, dus alles, ik ben ook kenner van Nietsche en Shopenhauer en Erik weet niet waarover hij het heeft. Oke.........
Weltrusten Plato
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 01:44 31-08-2011 |
|
|
|
Oh Jolanda jij bent onVictoriaans opgevoedT, dat verklaart
een heleboel. Volgens mij zie jij het (vanuit je grot) behoorlijk verknipt (en Erik weet niet waarover hij het heeft).
|
|
Reactie gegeven door jcvonk - 01:36 31-08-2011 |
|
|
|
Oh Abel jij bent Victoriaans opgevoedt, dat verklaart een heleboel.Volgens mij zie jij het (vanuit je grot) behoorlijk verknipt, maar ben het met Erik eens: je kan wel OM je lachen, ik schater nu achter mijn Victoriaanse waaier...
|
|
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 01:14 31-08-2011 |
|
|
|
ja hoor...........
En daar is Abel om nu eens voor eens en altijd Plato gelijk te geven. Ik lig hier werkelijk in een deuk onder me pc en kan amper typen
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 01:05 31-08-2011 |
|
|
|
Maaike, jij kan meer aan ruggen aflezen dan ik.
Ik vind ze nogal opgelaten, van achteren gezien.
Ze schurken bepaald niet tegen elkaar aan. Het
zijn trouwens modellen, zie http://www.123rf.com/profile_skbakker Tuttig? Er bestaan meer perspectieven
dan het jouwe. Ik ben bijvoorbeeld Victoriaans opgevoed
en neem dus mede vanuit die dispositie waar. En jij weer
uit jouw dispositie, net als jcvonk.
Plato had gelijk: we zien niet de werkelijkheid, we zien
vanuit onze plaats, de grot, op onze manier, wat ons voorgeschoteld wordt.
|
|
Reactie gegeven door Maaike Maris - 16:40 30-08-2011 |
|
|
|
Abel,
Ik heb toch die foto maar even bekeken en die kinderen zien er helemaal niet beklemd uit. En verder: wat voor naam je er ook aangeeft, ik vind je stukje gewoon saai en tuttig.
Volgende keer beter.
Groeten,
Maaike
|
|
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 00:47 30-08-2011 |
|
|
|
Abel typt
En dus zijn Japanse dichtvormen taboe?
Erik typt, ja die zijn niet echt nodig en misschien zo eens een keertje, maar het continukoekoe, dat vind ik niet normaal nee. Dat heeft veel weg van een vertroebeling van geest.
Abel typt : Dat klinkt bijna xenofoob
Erik typt terug: Nee, dat hoeft niet zo te klinken. Ik heb 10 VluchtelingenWerk gedaan, vier jaar Marokaans randgroepjongerenwerk.
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 23:04 29-08-2011 |
|
|
|
'Ten eerste zijn we hier niet in Japan, maar gewoon in Nederland.'
En dus zijn Japanse dichtvormen taboe? Dat klinkt bijna xenofoob. Er zijn trouwens ook haigamakers met de Nederlandse nationaliteit...
'Ten tweede denk ik dat er hier weinig jonge mensen zijn die met sprakeloze handen in beklemming de lippen voorlopig onberoerd laten, we leven in 2011.'
Je denkt het, maar je weet het niet en verdienen die jonge
mensen met schroom dan geen regels omdat ze maar met weinigen zouden zijn?
'draagt jouw vrouw/vriendin/vriend een kimono en heeft zij/hij afgebonden voetjes?' Rare discussie ga je hier aan.
In de eeuw van Bilderdijk droegen Leidse studenten graag een kimono en dat voetjes afbinden geschiedde in China, niet in Japan en dan enkel bij vrouwen. Je suggereert: zoiets doe je toch ook niet, en dus neem je ook geen Japanse dichtvormen over. Alsof de hele cultuur geen mengelmoes zou zijn, vol van invloed van elders...
Volgens jouw redeneertrant had de sonnetvorm ook maar op Sicilia moeten blijven of het Perzisch kwatrijn in Iran.
Kijk, dat is nou provinciaals.
|
|
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 01:32 29-08-2011 |
|
|
|
nee, Abel wil kadoboekjes maken die wel bij de V%D of bijenkorf als kassakoopjes aangeboden ziet worden. Die ken je toch wel? Mooie foto, woordje erbij hup bladzijde om. Vaak zijn die boekjes ook drie bij vier cm dus bijna koekoerijp in formaat. Maar fotopoëzie is per definitie rotzooipoëzie. Brugklassers willen die dingen nog wel eens kopen, daar gaat hun zakgeld......
|
|
Reactie gegeven door jcvonk - 01:26 29-08-2011 |
|
|
|
Ten eerste zijn we hier niet in Japan, maar gewoon in Nederland. Ten tweede denk ik dat er hier weinig jonge mensen zijn die met sprakeloze handen in beklemming de lippen voorlopig onberoerd laten, we leven in 2011.
Wat heeft provinciaals ermee te maken dat hier gewoon alleen teksten zonder foto's of afbeeldingen geplaatst kunnen worden? Als ik een tekst lees wil ik daar de beelden zelf bij kunnen vormen, als ik een foto zie wil ik daar de tekst zelf bij kunnen bedenken, misschien moet je bij de tv solliciteren, kun je tekst en beeld combineren, even een vraagje: draagt jouw vrouw/vriendin/vriend een kimono en heeft zij/hij afgebonden voetjes?
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 13:06 28-08-2011 |
|
|
|
Wat ik maak hier, kun je een haiga noemen:
tekst en beeld en het beeld is wezenlijk.
Ik heb hier eindeloos moeten horen dat ik
me zou moeten beperken tot tekst. Dat is
echter zo bekrompen. Je sluit daarmee een
uitingsvorm uit die in Japan bijvoorbeeld
met overgave beoefend wordt en niet alleen
in Japan: in de Angelsaksische wereld zijn
ook heel wat fraaie voorbeelden te vinden.
Maar hier blijft men liever provinciaals en
is bijv. de mogelijkheid tot plaatsing van
een foto of afbeelding afgeschaft.
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 13:00 28-08-2011 |
|
|
|
jong en beklemd
vinden handen elkaar
sprakeloos lippen
die onberoerd blijven
voorlopig
....................
Ik begrijp het verlangen woorden te herschikken,
ik heb het vaak ook. Maar je maakt de tekst minder
gelaagd.
'Jong en beklemd' is ook al gek. De eigenaren van de
handen zijn jong en beklemd... Toch kun je het m.i.
zo zeggen. Ze zijn jong en beklemd, derhalve ook
hun handen.
Door 'sprakeloos' bij 'lippen' te trekken vermink je
m.i. de tekst. Jouw herschikking is logischer, dat wel, maar bij het maken, bij het reciteren ( 'neem uw dicht
duizendmaal op de lippen', zegt Basho...) hoorde ik
juist door mijn schikking twee lagen:
'handen vinden elkaar' & dat is ook als je heel jong bent
spannend, beklemmend soms, sprakeloos makend. 'Sprakeloos' kun je als appositie, bijstelling duiden: 'en er wordt geen woord bij gezegd' maar ook als waardeoordeel: de handen, de eigenaren van de handen vinden elkaar stom... Ze houden elkaar vast, dat is alles, maar ze strelen bijvoorbeeld niet... en missen dat.
Groet van Abel
|
|
Reactie gegeven door Maaike Maris - 23:34 27-08-2011 |
|
|
|
'Waarom zou zo'n scenetje hinderlijk zijn?' Lastige vraag. Ik zei het ook niet helemaal goed. Deze overbekende scene, die volgens mij niet aan een bepaalde gebonden is, hoeft niet perse hinderlijk te zijn als er wat te beleven valt. Je vers is voor mij te mager om tot de verbeelding te spreken. Maar ik zie dat je er '+foto' bij het hebt gezet. Misschien is dat de verklaring.
Groeten,
Maaike
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 22:26 27-08-2011 |
|
|
|
Dit scenetje zie je vaak in Engelse kostuumdrama's. Gelukkig is het daar meestal niet al te hinderlijk omdat Engelsen over het algemeen goed kunnen acteren. En verder heb je natuurlijk de kostuums die afleiding bieden.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Waarom zou zo'n scenetje hinderlijk zijn?
Wij genoten nog een Victoriaanse opvoeding,
voor de pornificatie / 'seksualisering' van
de maatschappij. En dan voelde een jong mens
zich wel eens beklemd. Blozen bestond toen nog,
waarbij het lichaam niet meer een instrument is
maar waarbij het "ik" zich verspreidt over je
oppervlak, zoals Scruton zo mooi zegt.
|
|
Reactie gegeven door sunset - 21:45 27-08-2011 |
|
|
|
jong en beklemd
vinden handen elkaar
sprakeloos lippen
die onberoerd blijven
voorlopig
Zo bevalt het (mij) nog beter. En is het ook rakender. Vind ik tenminste.
Vriendelijke groet en prettige verderzetting, sunset (Ingo)
|
|
Reactie gegeven door Maaike Maris - 17:52 27-08-2011 |
|
|
|
Jij krijgt tenminste nog een reactie op je kritiek.
Groetjes,
Maaike
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 09:44 27-08-2011 |
|
|
|
Kritiek? Kijk, Vonk, je roept maar wat naar me, zonder enige nadere toelichting en als ik wat terugroep, kom je niet verder dan wat gejijbak. Zinnig of leuk is anders.
|
|
Reactie gegeven door jcvonk - 01:48 27-08-2011 |
|
|
|
Volgens mij ben jij beklemd geboren en beklemd gebleven,een typische Abel Staring reactie als iemand kritiek heeft op zijn gedicht is de lezer gelijk onnozel, nogmaals ik hef mijn onnozele handen ten hemel, hoe krijg je het verzonnen...
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 01:25 27-08-2011 |
|
|
|
'jong en beklemd hoe krijg je het verzonnen'
............................................
Zeker nooit jong geweest,
maar onnozel geboren en
onnozel gebleven.
|
|
Reactie gegeven door jcvonk - 00:51 27-08-2011 |
|
|
|
Ik hef mijn handen ten hemel...zwijgend en met stomheid geslagen, jong en beklemd hoe krijg je het verzonnen
|
|
Reactie gegeven door Maaike Maris - 16:11 26-08-2011 |
|
|
|
Hoi Abel,
Dit scenetje zie je vaak in Engelse kostuumdrama's. Gelukkig is het daar meestal niet al te hinderlijk omdat Engelsen over het algemeen goed kunnen acteren. En verder heb je natuurlijk de kostuums die afleiding bieden.
Groetjes,
Maaike
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|