Hoofdmenu
    Hoofdpagina
    Gedichten
    Auteurs
    Zoeken
    Reacties
    Insturen
    Voorwaarden
    Greencard
    Contact

  Inloggen
 

  Registreren
  Wachtwoord vergeten

  Laatste 35 reacties
 
re: FEESTDiotheC...
re: Lezenwietewu...
re: Lezenwietewu...
re: FEESTSoit
re: FEESTSoit
re: vegannis...MirandaMei
re: FEESTMirandaMei
re: InktDiotheC...
re: Pasen aa...Tsila
re: Inktwijnand
re: vegannis...Erik Le...
re: vegannis...Mr.Deuce
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktBuigt
re: Inktcoolbur...
re: InktDiotheC...
re: Inktwijnand
re: Inktcoolbur...
re: Inktwijnand
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: (G)razen...coolbur...
re: Spokencoolbur...
re: De geur ...Claudel...
re: SpokenClaudel...
re: vegannis...Erik Le...
re: [30-007]...Claudel...
re: Morsewijnand
re: Herderst...coolbur...
re: Nimfomaniakcoolbur...
re: Brozen d...MirandaMei
 Meer reacties

  Laatste 25 gedichten
 
Inktcoolbur...
vegannisatieErik Le...
The African ...Claudel...
Licence to k...Claudel...
I wanna be y...Claudel...
Waar is Stev...Claudel...
alweer bijna...DiotheC...
Con-textdegon valk
Stop de tijd !!Claudel...
Tattoo you Claudel...
Zo'n dagDiotheC...
Een HuisHenk Gruys
herfst 2019augusta
FEESTSoit
Filosoof in ...Claudel...
bewegingenErik Le...
dubbellevenErik Le...
Claude Money?Claudel...
Brothers in ...Claudel...
Beast of bur...Claudel...
VogelsMarkeR
SleutelsHenk Gruys
Renee, remem...Claudel...
ViltjeSoit
Adem voor ad...seline168
 Meer gedichten
het zelf herstellend vermogen
 Erik Lelieveld - 00:32 13-04-2011 Stuur e-mail  Profiel bekijken van Erik Lelieveld  Bekijk statistieken van dit gedicht 




het zelf herstellend vermogen


mthdalg netsbllenf ehvreocre
mthdzlg netsellenf ehvreoere
mthdzlge netsellenf ehvreoer
mthd zlge netsellen fehvreoer
mthd zle netsellefn ehvreoegr
mth zled nhetsellefn evreoegr
eth zlef rhetselledn evrmoegn
hte zlef hertselledn vermoegn
hte zlef hertselledn vermoegn
het zlef hertsellend vermogen
het zelf herstellend vermogen




====
Reactie insturen
Graag eerst...

Inloggen of Registreren
re: het zelf herstellend vermogen
Reactie gegeven door marcus - 11:07 14-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Beste Erik,
Allereerst bedankt voor uw steun qua mijn gezondheid (moet volgende week voor operatie naar ziekenhuis)
Eindelijk stelt onze altijd even geduldige Hanny een verstandige vraag die ik al eerder moest stellen en eindelijk een verheldering ook voor mij.Nu begrijp ik uw verwondering en uw interesse naar en hele boel psychische processen (als ik het zo mag noemen want daar zijn uiteraard terzelfder tijd fysische adaptaties bezig).En inderdaad dit is een zeer complex systeem: het is geen spraakverwarring in essentie evenmin een Freudiaanse vergissing maar een verschijnsel dat iedereen wel eens overkomt. Dat regulariserende effect is een uitvloeisel van uw zelfbehoud of beter soortbehoud.Het is of lichaam en geest met elkaar overhoop liggen zeg maar in discussie gaan.De oorsprong van dit verschijnsel is meestal gelegen in het feit dat men op zeer korte tijd (een paar seconden zeg maar) heel wat wil produceren een massa gedachten oproept die nu eenmaal noodzakelijkerwijze uit begrippen ontstaan te vergelijken met een lichte struikeling bij het plots wegrennen. In dit opzicht vind ik uw gedicht terecht temeer daar het wonderlijke van het inzicht wordt benadrukt .: niet alleen het inzicht in de dingen zelf maar vooral in het weten dat ge u vergist. Na het lezen van Foucault bestaat er veel kans dat het fenomeen zich manifesteert. Ik schrijf je nog persoonlijk voor les mots et les choses (interessant maar dateert reeds van 1966)

re: het zelf herstellend vermogen
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 01:04 14-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
beterschap Maaike, beterschap Marcus.

Deze inzending is met een orgamisme, want een ding is een ding en een ding gaat alleen maar verder kapot.
Toch is idee die ik hier achter had een psychische. Psychiatrisch zelfs. Ik kan namelijk wel eens in de war raken, niet vaak, maar ik weet wat het is en ook hoeveel energie zoiets kost en hersteltijd ook. En op die manier is het een rustgevend stuk tekst, dat je het ook ziet gebeuren, dat de puinhoop groot kan zijn, maar dat alles weer op zijn plaats komt.



re: het zelf herstellend vermogen
Reactie gegeven door Hanny van Alphen - 01:00 14-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Zit hier een filosofie achter Erik of een blaasontsteking of iets met querty? Mijn hemel, ik zou bijna voor een zelfherstellend reactieveld pleiten.

Groet,
Hanny

re: het zelf herstellend vermogen
Reactie gegeven door Beli - 17:38 13-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ha deze ken ik nog...ik zie de letters en de woorden als het ware bewegen; een beetje trillerig en kragerig tot ze op de goede plek staan.

Hoi Erik
Reactie gegeven door Maaike Maris - 16:04 13-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Superleuk!

Jammer dat mijn herstellend vermogen, laat staan mijn zelf herstellend vermogen momenteel niet werkt. Strompel/zit/lig al maanden met een onbehandelbare blaasontsteking die inmiddels is opgetrokken naar mijn nierbekken. Gisteren daarom maar naar een homeopate gegaan die met name mijn wilskracht van welhaast bovenmenselijke proporties achtte. Tja. Dan zal het vast weer goed komen.

Groetjes,
Maaike

re: het zelf herstellend vermogen
Reactie gegeven door wietewuiten - 15:53 13-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
azertyisquerty.

als dit niet meesterlijk is. mijn zelfde vingers thuis en in Canada. in éenzelfde brein. op een ander moment maar met hetzelfde resultaat. letters!

misschien moet ik me deze dicht(?)vormen toch aanmeten om etwat over te komen?

dank, beste Lijnzaad.

re: het zelf herstellend vermogen
Reactie gegeven door Chatfant - 13:53 13-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Het is wel erg origineel, maar voor mij hoeft dit niet.

re: het zelf herstellend vermogen
Reactie gegeven door marcus - 12:38 13-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Beste Mijnheer Lelieveld ,
Uw reactie genoot mijn volle aandacht. Dat u erudiet bent en over een goed stel hersens beschikt wist ik al lang.Maar zoals Wietewuiten terecht opmerkt ben ik van mening dat je op een goed bedoelde reactie op dit gedicht uzelf verlaagt met vulgaire uitspraken. Dat u Foucault "Les mots et les choses" niet kunt eigen maken (be-grijpen)is logisch omdat bij Foucault iedere logica zoek is. Ik wil u daarover wel iets meer vertellen doch moet dringend wegens een onaangename diagnose op medisch onderzoek.
Daarenboven voelde Foucault de hete adem van Derrida in zijn nek.
Wist je dat wij inzake filosofie (dat tot verdwijnen gedoemd is)bij wijze van spreke honderd jaar achter zijn en de hedendaagse filosofie (Angelsakisische en Amerkaanse sic)onder de noemer gebracht als wetenschapsfilosofie thans overheersend zijn boven de continentale stromingen.
Uw bewondering voor Levinas kan ik appreciëren omdat hij precies de ratio verantwoordelijk stelt voor Auschwitz.
De grootste de eenvoudigste filosoof mijn beste die mijn bewondering volledig wegdraagt is de Hollandse jood Spinoza eenzaam buiten zijn gemeenschap gestoten zeer vroeg is gestorven. Lees in dit verband eens Whitehead van opleiding fysicus.
Nu naar een zeer vervelend onderzoek.

re: het zelf herstellend vermogen
Reactie gegeven door wietewuiten - 08:41 13-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ahah, ik merk mijn naam hier onder een commentaar van jcvonk. leuk steeds.
maar mijn gouwgenoot marcus ken ik niet. en hij heeft zeker zijn goeie redenen om van van ostayen te houden. evenals ik. en evenals Eric Engerd hier.
als marcus wil latijn schrijven en hij wordt daarvoor afgeblaft à la 86 keer in je broek schijten, dan verraadt het wel enig niveau.
3.000 boeken. heb ik ook. in de bib. de snoeshaan uithangen ivm Hoog Catareine Utrecht, filosofen citeren, waarom heb jij nog geen nobelprijs beste Drijfmest?

ik zal hem nooit krijgen, heel zeker. jij staat er niet ver af.

met herstellende groeten (want ik moet nog bekomen van je wereldliterartuur).


Marcus via Erik
Reactie gegeven door jcvonk - 03:29 13-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
De compaan is inmiddels op de hoogte van uw voornemen, uw kop mag eraf.. uw trekken staan me niet aan, man doe eens effe normaal, toon gewoon je eigen blote billen, daar is veel meer uit te lezen dan je hoogdravende taal.

re: het zelf herstellend vermogen
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 03:21 13-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik ben een kenner van het menselijk gelaat, dus niet alleen het boek, maar ook het fenomeen. Dat mensen, die naar hun doel lopen en alleen zijn, dus zonder dialoog, een gelaat laten, soms wel pijnlljk vertrokken. Ik hen jaren op Hoog Catareine Utecht, passerende mensenmassa's bestudeerd hiermee. Verder natuurlijk "de totaliteit en het oneindiger, essay over exterioriteit" eem jaar van te voren bij de boekwinkel besteld alvorens dat uitkwam. Ik ben een Levinas-aanhanger, klopja. Het zijn boeken die je laten duizelen in de zinnen
Foucault is anders, is een geschiedschrijver. De geschiedenis van de waarheid is nog niet zo eenvoudig, vroeger mocht je niet de waarheid zeggen. Koning, het gaat slecht op het front!! Nou ja, dan ging je kop eraf he? Want dat wou de koning niet horen. Zo heeft pareisia zijn geschiedenis. Net als de waanzin, de sexualitiet, en natuurlijk orde dicipline toezicht en straf, een werkelijk prachtig geschiedkundig boek. Waarin het panopticum van het gevangeniswezen wordt beschreven.
Nietsche en Shopenhauer is beetje me filosofiespecialiteit. weet je iets van welke hoek ik vandaan kom.
en ik moet eerlijk zeggen. heel Foucault gelezen, maar "de woorden en dingen" kwam ik niet doorheen. Maar dat is elke bladzijde een alinia, soms zelfs de alinea nog langer. Levinas kon ik wel aan.

re: het zelf herstellend vermogen
Reactie gegeven door marcus - 03:01 13-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
mijnheer Lelieveld
Het siert u dat u de filosofen Foucault en levinas kent.Foucault waarschuwt bons precies voor een maatschappij waar de macht kennis verkrijgt en de gewone burger zich nog meer verloren gaat voelen ,zijn vrijheid zal verliezen op vele vlakken...en Levinas,het Gelaat daar schijnt u zich bitter weinig van aan te trekken. Ik denk dat Rorty het zuiverst liberalistisch pragmatisme u genegen is.Uw kennis in de filosofie verwondert me. Mijn kop eraf als die biografie van Ostaijen niet binnen het eind van de maand op Lettertempel staat met 50 pagina's. Verwittig uw compaan ook maar.

zelf herstellend vermogen
Reactie gegeven door jcvonk - 02:47 13-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Jezusmina, ik mag toch hopen dat mensen die woorden uit de bek laten rollen als: vocabularium en andere Latijnse hoogstandjes zelf herstellend vermogen hebben om in normale spreektaal te kunnen schrijven, ik geloof dat ik Paul van Ostaijen nog beter begrijp dan deze Vlaming die zijn biografie gaat schrijven, wat een Vlaams gewapper, hebben ze in België helemaal niks meer, niet eens een eigen poëziesite? Nou laat die Wiedewuiten zijn tanden eens zetten in deze rare Belg die denkt ons de les te kunnen lezen, ze geven een slecht sinjaal af dat is wel duidelijk, laten ze eerst eens leren een normale reactie neer te zetten in ABN, also sprach Fata,

Marcus
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 02:26 13-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ja, maar ik pest niet weg?
Ik zeg gewoon wat ik vind en niet anders.
En dat mag ik doen


Het is juist jij die mij de les gaat lezen
Maar ik zit hier in een huis met 3000 boeken, zal Paul van Ostaije ook wel tussen zitten, denk je ook niet?

Ik bedoel, je bent hier niet de enige die hier wat leest.
En blaf ik je af, krijg ik meteen dat ik drekliteratuur schrijf. Waar ben je mee bezig jochie??

Toch niet met die biografie van van Ostaije mag ik hopen..
Want met een paar moeilijke woordjes heb je geen lelieveld in het visier hoor. Rot toch op man, lees Levinas, lees Foucoult en kom dan nog eens met je frans en latijn hier. Want die hebben voorlopig nog de status van natte klapscheten. Zie je? Gewoon Nederlands typt die Erik!

re: het zelf herstellend vermogen
Reactie gegeven door marcus - 02:02 13-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Mijnheer Lelieveld
Aangezien uw vocabularium zich beperkt tot peutergewauwel en wat drekliteratuur met de intentie te kwetsen wat door u waarschijnlijk zal omschreven worden als "ambiance in de keet"
Ondanks uw poging om volgens deze modus operandi mensen weg te pesten blijf ik Lettertempel trouw en weet me verbonden met heel wat sympathieke Hollanders.Vanzelfsprekend zal ik onder geen enkel beding nog reageren op uw schrijfsels,ondanks uw intellectuele capaciteiten. Ik hoop van u hetzelfde en wens u nog veel succes toe. Fabula acta est: Roma loquitur

Marcus
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 01:55 13-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Er hebben er al zoveel mij met Paul van Ostaije vergeleken. En dat waren dan vooral mensen met nul Paul van Ostaijen verstand. Ging jij nou biografie van Paul van Ostaije schrijven, las ik ergens op een fata inzending? Ik zou het niet doen als ik jou was. Want dat wordt echt niks.

Marcus
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 01:47 13-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
pfffffffffffffffffffffffff.........


Ja, ik heb ook de aftocht gelezen en ja ik heb ook de kringen naar binnen gelezen ja???

Ach man, wat heb ik daar nou aan wat jij type?
Ik had liever dat je 86 keer in je broek had gescheten dan dat je die baggerreactie hierzo deed.

re: het zelf herstellend vermogen
Reactie gegeven door marcus - 01:40 13-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja wat kan ik hierop zeggen: liever sinjaal

re: het zelf herstellend vermogen
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 01:16 13-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ja, ik ben wel blij met dit ding
Ook de datering, want ik ben momenteel, ja waar ik ben (in proces altijd natuurlijk) en dit is vlak na de wieowie geschreven en dat was in de tijd dat alles nog radicaal anders moest (verbrijzel de tafel der gewoonte - periode) De periode heeft een jaar of tien geduurd totdat ik er achter kwam dat het telkens verbrijzelen van tafels der gewoonte ook een gewoonte kon worden.....

In het zelf herstellend vermogen ligt eigenlijk de basis van wat ik tegenwoordig doe, dat is op het woord timmeren totdat de betekenis een andere betekenis krijgt. Hier was ik nog niet beïnvloed door de nieuwe figuratie, maar was echt bezig met wat komt er naar de wieowie?

re: het zelf herstellend vermogen
Reactie gegeven door jcvonk - 00:39 13-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Lekker handje geholpen jij met dat zelfherstellend vermogen, wel met een grote grijns gelezen


De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
2006-2024 © Bizway - BTW nr. NL821748014.B01 - KvK 28086287