Hoofdmenu
    Hoofdpagina
    Gedichten
    Auteurs
    Zoeken
    Reacties
    Insturen
    Voorwaarden
    Greencard
    Contact

  Inloggen
 

  Registreren
  Wachtwoord vergeten

  Laatste 35 reacties
 
re: FEESTDiotheC...
re: Lezenwietewu...
re: Lezenwietewu...
re: FEESTSoit
re: FEESTSoit
re: vegannis...MirandaMei
re: FEESTMirandaMei
re: InktDiotheC...
re: Pasen aa...Tsila
re: Inktwijnand
re: vegannis...Erik Le...
re: vegannis...Mr.Deuce
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktBuigt
re: Inktcoolbur...
re: InktDiotheC...
re: Inktwijnand
re: Inktcoolbur...
re: Inktwijnand
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: (G)razen...coolbur...
re: Spokencoolbur...
re: De geur ...Claudel...
re: SpokenClaudel...
re: vegannis...Erik Le...
re: [30-007]...Claudel...
re: Morsewijnand
re: Herderst...coolbur...
re: Nimfomaniakcoolbur...
re: Brozen d...MirandaMei
 Meer reacties

  Laatste 25 gedichten
 
Inktcoolbur...
vegannisatieErik Le...
The African ...Claudel...
Licence to k...Claudel...
I wanna be y...Claudel...
Waar is Stev...Claudel...
alweer bijna...DiotheC...
Con-textdegon valk
Stop de tijd !!Claudel...
Tattoo you Claudel...
Zo'n dagDiotheC...
Een HuisHenk Gruys
herfst 2019augusta
FEESTSoit
Filosoof in ...Claudel...
bewegingenErik Le...
dubbellevenErik Le...
Claude Money?Claudel...
Brothers in ...Claudel...
Beast of bur...Claudel...
VogelsMarkeR
SleutelsHenk Gruys
Renee, remem...Claudel...
ViltjeSoit
Adem voor ad...seline168
 Meer gedichten
Licht aan de horizon
 Chatfant - 11:10 29-03-2011 Stuur e-mail  Profiel bekijken van Chatfant  Bekijk statistieken van dit gedicht 

Een mens sterft elke dag een beetje
waar elk doel dat eens helder schijnt
verduisterd wordt door grauwe pijn
van daagse lijsten vol met eisen.

Het licht dat aan de einder gloort
is steeds op driekwart al vermoord
als alle glorie reeds verstreken
in 't sleuren van de afwacht-weken.

Het enthousiasme werd gesmoord
waar nooit een wens direct verhoord
maar elk klein feitje moest bevochten
op hen die slechts naar falen zochten.

Zo ooit de finish dan gehaald,
als al heel lang geen licht meer straalt,
verwacht men dat je stralend wilt geloven
in hen die alle zon doen doven.
Reactie insturen
Graag eerst...

Inloggen of Registreren
re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door Chatfant - 02:44 25-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik had die ambitie wel, maar de doelen liggen inmiddels niet voor maar achter me.Het waren dromen van 8 jaar terug. Ik kan tekstverwerken en heb een printer naast me staan. Heb leren Lumbucken, dus kan zo zelf gebonden boekjes van mijn werk maken. Waarom ik het dan nu niet doe? Omdat het allemaal zo amateuristisch voelt, net alsof je jezelf wijsmaakt, dat je een groot schrijfster bent.Heb geen behoefte aan een egotrip. Als mensen mijn werk waarderen weten ze het wel te vinden, ik hoef het ze niet door de strot te duwen.

Mei Ling
Reactie gegeven door Chatfant - 21:42 24-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Het was 7 jaar geleden mijn droom een dichtbundel uit te geven en ik wilde ook gewoon ongestoord bij Dichttalent kunnen publiceren. Maar werd door een aantal kwaadwillende collega' s overal in een kwaad daglicht gesteld en werd daardoor bij de meeste festivals geweerd. Zou niet weten of ik nu wel welkom zou zijn bij die festivals, want schrijf me er niet meer voor in. Een bundel in eigen beheer is voor mijn gevoel ook al lang en breed een achterhaald iets, wanneer je al meer dan 7 jaar op diverse sites publiceert. Heb in die tijd overigens wel 1 keer een nominatie gekregen en 1 keer een prijs gewonnen. Maar ook daar werd door kwaadwillenden achteraf een grauwsluier over getrokken.Sta wel in meerdere verzamelbundels en vind het wel goed zo. Respect is iets wat ik veel meer ambieer dan roem. Als ik trouwens werk uit zou willen geven, dan zou dat het werk van 2004/2005 zijn, omdat ik dat vele malen beter vind dan mijn huidige werk.

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door Chatfant - 21:00 24-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Het gaat er niet om om prijzen te winnen, het gaat er evenmin om om beroemd te zijn, wat mij zo mateloos irriteert is die langzaamaan acties, waardoor je voortdurend met twee vingers in je neus je tijd zit te verdoen en aan het lijntje wordt gehouden tot elke lust en motivatie al lang en breed verdwenen is. Je hebt er vrede mee, wanneer de mogelijkheid verder te groeien echt ontbreekt, maar meestal is het de angst van anderen, dat je hen voorbij zult groeien; ze doen er alles aan om je ver beneden je niveau te laten presteren en dat stompt op een bepaald moment zo af, dat je helemaal geen ene flikker meer uitvoert.

Voor Dio
Reactie gegeven door Chatfant - 19:40 03-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Een mens sterft elke dag een deel
waar elk doel dat eens mooi en heel
verduisterd wordt door grauwe pijn
van nooit een keer volmaakt te zijn.

Het licht dat aan de einder gloort
is steeds op driekwart al vermoord
als alle glorie reeds verstreken
in 't sleuren van de afwacht-weken.

Het enthousiasme werd gesmoord
waar nooit een wens direct verhoord
maar elk klein feitje moest bevochten
op hen die slechts naar falen zochten.

Zo ooit de finish dan gehaald,
als al heel lang geen licht meer straalt,
verwacht men dat je stralend wilt geloven
in hen die alle zon doen doven.

Greinz Dio vrees dat je toch niet te lijmen bent :)
Maar wel dank voor jouw wel duidelijke feedback.

leuk woord: feet back :)

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door DiotheCilany - 14:12 02-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Nou chatje, mij heb je hiermee niet kunnen lijmen. Er is al eerder iets gezegd over 'afwacht-weken'; leluuuuuuuk.
'Klein feitje'; jaja dat dank je de koekoek.
Wanneer je dan een rijmschema hanteert, doe dat dan ook in strofe 1.
Hier en daar wat kunstgrepen om het te laten lopen, want ja, dat doet het wel.
Maar over het algemeen veel jeuk.

goed weekend


re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door Chatfant - 13:38 02-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hanny, je leest me verkeerd: sorry voor die associatie met pijnlijke voeten.
Maar even concreet: als jij zegt: "het rammelt hier en daar" heb ik daar weinig aan, daar kan ik helemaal niets mee. Alleen wanneer je concreet aangeeft waar je het vindt rammelen of waarom je het vindt rammelen kan ik daar iets mee. Als ik zelf gevonden had, dat er van alles aan mankeerde had ik het niet geplaatst of er zelf al een kanttekening of vraag bijgezet. Ik kan niet met jouw ogen lezen, dus heb geen flauw idee wat je bedoelt.



re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door De Schrijver - 18:35 31-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
'een' moet zijn 'eens', excuses.


re: Chatfant|Licht aan de horizon
Reactie gegeven door De Schrijver - 18:35 31-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik ben het met Hanny absoluut niet een over " het lich dat aan de einder gloort" want dat vind ik juist een hele mooie zin. Sowieso ben ik wel te vinden voor deze stijl!


Groet,

Naast de schoenen lopen> Licht aan de horizon
Reactie gegeven door Hanny van Alphen - 17:55 31-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Laat ik dan maar liever aan jou over Chatfant.

Ik geef kritiek op je gedicht. Lees het nog maar eens goed na.

Wel heel makkelijk he om dan met een persoonlijk advies te antwoorden en niets te doen met de kritiek.



re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 17:35 31-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik heb je uitleg gelezen; was niet nodig geweest, je weet zelf goed genoeg of je goed in je vel zit of niet; wat ik me afvroeg was alleen; hoor jij jezelf praten; dit is voor mij geen uitnodiging om noggeens te komen lezen; voor ik t vergeet fantje is lief, maar als je dit altijd doet haak ik vroeg of laat af...(wat riagg betreft idd. noodzakelijk voor mij...)

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door De Schrijver - 16:34 31-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Het leven is opbouw, geen afbraak!


re: Chatfant|Licht aan de horizon
Reactie gegeven door De Schrijver - 16:34 31-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Volkomen eens met je response hieronder. Zo denk ik er zelf ook over.

Laat hen die
Zich wentelen in
Slachtoffer-rol,
En zij die zwelgen
zelfmeelij,

De toekomst tegemoet gaan
Met vooruit geworpen
Blik, en zich niet
Verdekken achter
Verleden
Ongeluk





Riaggtasjes vinden
Reactie gegeven door Chatfant - 15:37 31-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Aan Scharpach,
wat mij altijd weer opnieuw verbaast is, dat juist die mensen waarvan ik weet, dat ze ernistige psychische problemen hebben bij mij aankomen met hun verwijzingen of vermoedens rond Riagg en andere geestelijke gezondheidszorg.Waarschijnlijk hebben zij er erg veel baat bij gehad in hun persoonlijke leven.

Ergens ben ik daar geweldig blij mee, want het bevestigt mijn schijversschap en empatisch vermogen. Mijzelf zul je echter niet gauw bij een Riagg aantreffen, alleen al niet daarom, omdat het mijn persoonlijke overtuiging is, dat het zinvoller is tegen een ziekmakende omgeving te strijden en daardoor je leefomgeving aan te passen, dan om je aan te passen aan een omgeving, die ziek maakt.

Neem bvb. als extreem voorbeeld Japan. Laat je mensen eerst doorstralen en probeer je vervolgens de mensen te leren met de gevolgen van die straling om te gaan of haal je de mensen weg uit die omgeving? Leer je mensen omgaan met bvb. kanker of genees je de ziekte zelf? Zelfde ook met psychische factoren: leer je mensen omgaan met puur onrecht als ze bvb. door mishandeling kapotgedraaid zijn, of pak je het onrecht aan? Leer je mensen hun belangen beter te behartigen of probeer je mensen werkelijk essentiele wensen uit het hoofd te praten? In elk leven doen zich calamiteiten voor, maar geef je mensen recht te huilen of dingen uit te praten ( maar wel in hun eigen omgeving!) of verwijs je dat naar een therapie en zet je mensen de dag erna weer aan het werk met pillen? Hoe bang zijn mensen geworden voor echte gefundeerde emoties van anderen?


Je zult me dus eerder bij een juridisch adviseur dan bij een therapeut aantreffen, want wat moet ik met een therapeut? Die kan me niet beter leren schrijven, daar heb ik een andere schrijver voor nodig. Die kan mij niet leren formatteren, want daar heb ik een ICT er voor nodig. Die kan mij niet leren boekhouden of budgetteren, daar heb ik een financieel adviseur voor nodig. Die kan me niets rond voeding leren, want daar heb ik een dietiste voor nodig en ga zo maar door.

Problemen los ik op binnen het referentiekader waar zij ontstonden dat kunnen derden niet voor me, ze kunnen me hooguit adviseren.

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door Chatfant - 14:37 31-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hanny, als jouw tenen zich krommen, loop je waarschijnlijk op te hoge hakken of in te kleine schoenen

re: Licht aan de horizon -
Reactie gegeven door Litzconella - 15:19 30-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Een mens sterft elke dag een beetje
waar elk doel dat eens helder schijnt

Het licht dat aan de einder gloort

Zo ooit de finish dan gehaald,
als al heel lang geen licht meer straalt,
--------------------
ik lees hier, en dat lijkt mij mogen, de bedoeling in dat de 'finish' hier toch de het einde van het leven is

vandaar mijn opmerking natuurlijk dat die finish voor iedereen er is en niet te ontlopen, je hoeft hem ook niet te halen, in de zin van 'bereiken' , het overkomt ons allen, deze finish !

en dat ook nog na al die ellende die hier er kennelijk mee gepaard gaat , maar ook nog eens als algemeen geldend hier gebracht wordt (men)

maar nu moet ik dus begrijpen dat het hier over heel iets anders gaat, via alle ellende op weg naar een echte finish zonder definitief einde ? gewoon je leven lang ellende en zinloos wachten, maar op weg naar een heel anders bedoelde finish dan dat je hier logischerwijze uit leest

het lijkt of hier achteraf een verklaring wordt gezocht bij wat er ervaren en gelezen wordt door de lezer

maar het is toch echt ook aan de lezer hier, wat deze ervaart tijdens dit lezen?

met vr. groet

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door Hanny van Alphen - 01:32 30-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Jemig Chatfant, wat een klaagzang.

Het rammelt hier en daar en 'het licht dat aan de einder gloort' vind ik tenenkrommend.

Groet,
Hanny

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door De Schrijver - 20:30 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Voor jou om de jouwe, voor mij om de mijne.

Dank voor de discussie!




re: ayesha
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 20:12 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
wij hebben intussen kennis gemaakt, dus laat maar... het laatste woord mag je van me hebben...

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 20:10 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
de jouwe of de mijne?

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door De Schrijver - 20:07 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Het gaat om juistheid.

re: ayesha
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 19:51 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
over nuance weet jij natuurlijk alles...

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door De Schrijver - 19:50 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Het verleden vind z'n plaalts, en als jij daar over wil blijven door-etteren, hoef je bij mij niet aan te komen om serieus te worden genomen. Slachtoffer rol en dat gedoe, en daar vanuit een inzicht over " Riagg tasjes vinden" in mensen hun werk? Dat is idioot! Kun je nagaan hoe klein je wereldje is!

Lees eens een goed boek, je bent toch schrijver!

Ayesha

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 19:19 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ah, op zo een fiets...

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door De Schrijver - 18:09 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Dat is ook niet wat ik citeer!


re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 17:57 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
krishnamurti zegt niet dat je het verleden moet ontkennen...

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door De Schrijver - 17:48 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Krishnamurti zegt: " Laat het verleden los" .



re: ayesha
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 17:42 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
het gedicht en de reacties geven zo een ik tegen de wereld idee; ook een beetje want zij zijn groot en ik is klein; ken het van mezelf; moet je nooit aan toegeven...ken het zo goed uit de junken wereld...ook een deel van mijn verleden trouwens...

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door De Schrijver - 17:06 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Oneens, bezwaar! "Het was jouw tas die ik bij de Riagg vond..." is een onjuiste kritiek in dit geval. Tenzij het over de discussie gaat hieronder (die ik niet nu ga lezen). Maar het gedicht geeft geen aanleiding daartoe!


Middag!

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 17:03 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
als je zo schrijft ga ik denken, o, dat was jouw tas die ik bij de riagg vond...

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 17:01 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
zeg t dan met humor; humor is veel vriendelijker én het ontwricht meer...

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door Chatfant - 16:56 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Scharpach, de inhoud is pluri-interpretabel, maar de essentie is wat verloren gaat door zinloos uitstel.

Dat uitstel van: "later als....."
of dat : "had ik maar... "
Maar ook het in de ganzenpas met de trage meute.
Neuzen naar links, neuzen naar rechts
en hak de kop boven het maaiveld maar weg.

Of veertig bladzijden dezelfde sommen, die je na het eerste rijtje al snapte en je na de eerste bladzijde al de strot uit hingen.

Regels die alles kapotschrijven en situaties doen ontstaan, die er niet waren totdat de dingen geregeld werden.

Of die vinexwoning met eenheidstuintjes en eenheidsmeubels,alles tot op de vierkante milimeter berekend en voorgeschreven, waarin het leven verstikt in het vergelijken en bewaren van de modale maat.

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 14:03 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik kreeg het aanvankelijk niet goed gelezen; zag dat stropen van de bureaucratie er niet in, dan klinkt het heel gefrustreerd, maar met een beetje hulp....toch zou ik liever een heel andere opzet zien, hoewel t gedich er toch zeer verzorgd uitziet...

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door Chatfant - 13:59 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Litz. Dat halen van de finish geldt lang niet voor iedereen. Als een doel te lang op zich laat wachten, haken de meesten af. En als je qua aanleg een topsporter bent, heeft het finishen als 370 e geen enkele waarde meer.Dan heb je onderweg zitten picknicken en je groen en geel zitten ergeren, dat men je niet gewoon doorliet.

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door De Schrijver - 13:52 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Vind ik.

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door De Schrijver - 13:51 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Owww wacht, Chatfant, da's Frans! Vandaar de niet-NL toegepaste 'weken-sleurende tussenpozen'!

Neem het niet te zwaar, het is verder een goed gedicht.

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door De Schrijver - 13:49 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Zelfde kritiek als C.P., dat kan inderdaad beter. Maar verder technisch heel goed gedaan (complimenten).
En ook inhoudelijk, en beeldend, goed verzorgd. Doorgaan zo, maar probeer inderdaad de niet-Nederlandse (uit het Oost-Europees vertaalde) zinnen wat te temperen, wel?

Met vriendelijke groet,
Ayesha

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door Chatfant - 13:46 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
CP Vincentius= de tijd verstreken tussen een verzoek en de inwilliging daarvan. Het oeverloze lijntje waar alle enthousiasme op stuk loopt.

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door Chatfant - 13:43 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Litz, nee, dit gaat over de irritatie van wachten op dingen, die ook gelijk kunnen. Oeverloze wetjes en regeltjes waaraan voldaan moeten worden, waarvoor de documenten dan oeverloos op zich laten wachten. Bureaucratie, die soms ten top gedreven wordt. Achterklap en ruggespraak, die de voortgang belemmeren. De mooiste tijd van het leven wordt verprutst met wachten.Tegen de tijd dat je alle documenten bij elkaar hebt of je ergens toestemming voor krijgt, ben je al zo gefrustreerd geraakt, dat je er allemaal geen zin meer in hebt.

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door Litzconella - 13:07 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
'Zo ooit de finish dan gehaald,'


ja, de finish is er 'hoe dan ook' , je komt er altijd,

en iedereen, in die zin hjoef je hem niet te 'halen'.
----------------------
mij valt op dat hier wordt uitgegaan van feiten en die algemeen geldend zijn, vooral ellende die ieder 'op weg naar het einde' begeleidt, het is niet anders en daar moet men het mee doen.

ook de verwachting in de laatste strofe, 'verwacht men' lijkt mij een aanname die wat geforceerd overkomt hier.

met vr. groet van voor de finisch nog

re: Licht aan de horizon
Reactie gegeven door Chatfant - 12:54 29-03-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Metha, ik vond die term afwacht-weken nu net zo mooi gevonden zelf. Ken je die lui, die je oeverloos met vage beloften aan het lijntje proberen te houden? Of die lui, die je maanden of soms zelfs jaren laten wachten op dingen die je ad hoc nodig had? Op het moment dat het dan eindelijk komt heeft het verkrijgen ervan zijn positieve waarde meestal al lang en breed verloren en blijft louter die negatieve waarde van het lange wachten.


De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
2006-2024 © Bizway - BTW nr. NL821748014.B01 - KvK 28086287