|
Abel Staring - 13:46 08-10-2006 |
|
|
Kwam hij maar op melkenstijd de hekken openmaken gaf hij maar een teken van leven in het voorbijgaan
De hitte maakt mij onbekwaam tot enig goed - geen wolkje boven zee ter grootte van een hand
Hij sprak de stille in den lande het brood een zegen - heimelijk had hij lief tot aan de Doodsjordaan
De dichteres verschrompelt aan de rivier in haar toren - ik maak korte metten en even wordt het stil
Haarfijn doe ik de tweede persoon uit de doeken - mijn dochter kijkt mij aan alsof ik Chinees spreek
Men verricht het ochtendlijk gebed terwijl men richt op hen die raketten en gebeden richten
ZONNELEEN De episoden van Amos 2006.29 Week 29: zondag 16 t.e.m. zaterdag 23 juli
|
|
|
Re: > Libel tanka sequentie |
|
Reactie gegeven door Beli - 03:50 14-10-2006 |
|
|
|
Sorry, ik zie nu je antwoord pas. Vindt het een beetje moeilijk om op deze site het spoor van mijn reacties weer terug te vinden...
Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg. Hier kan ik ook weer wat van leren. En bovendien begrijp ik nu hoe logisch het was, dat ik er weinig van begreep. Dit gedicht moet ik anders lezen en de samenhang die dan ontstaat, roept weer nieuwe associaties op.
Israel had ik er wel in gezien. Daarom was ik ook een beetje voorzichtig in mijn reactie, want dat is zo'n netel onderwerp tegenwoordig.
Ik ga je gedicht en je reactie uitprinten, dan kan ik er nog eens rustig over nadenken. Je gedicht vind ik mooi trouwens.
Groet,
Lilian
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 09:51 10-10-2006 |
|
|
|
Libel: Ik kan me je vragen goed voorstellen. Ze worden m.i. voor een deel
opgeroepen door het gegeven dat Zonneleen 2006.29 een zogenaamde
tanka – sequentie is, een opeenvolging van tanka’s en wel een zevental
omdat Zonneleen ook een calendarium wil zijn. Iedere tanka hoort nu
bij een bepaalde dag van dit jaar. Iedere tanka kan ook als een apart
gedicht gelezen worden. Maar omdat ze in een sequentie staan oefenen
ze ook invloed op elkaar uit. De interpretatie wordt ook gekleurd door
door de titel: Aliquantulum, dat wil zeggen: een beetje.
29.1: een beetje: een teken van leven
29.2: een beetje wolk
29.4:een beetje aandacht voor de dichteres
29.5: korte metten ( hier ook letterlijk te nemen), een beetje stilte
In 29.1 is de hij een overledene, het is een rouwgedicht zou je
kunnen zeggen
29.3 is een portretje van dezelfde overledene
De slottanka: die hangt samen met een foto die mij raakte,
een foto van orthodoxe Israelische soldaten die het
ochtendgebed verrichten naast een kanon. Een foto uit
de meest recente oorlog tussen Israel en Libanon.
Wie de dichteres is? Tja.... Kijk, mijn huidige opzet
van Zonneleen heeft iets van een dagboek. Dus komen
er dingen in voor die mij als maker raken, verwerk ik
natuurlijk ook dingen die ik meemaak, maar ook lectuur.
De ondertitel is “De episoden van Amos”, dat betekent
dat ik bewust ook fictie maak. 29.4 is puur fictie, ik
heb niet een bepaalde dichteres op het oog. Het beeld is
wel geent op de geschiedenis van de waanzinnig geworden
dichter Hoelderlin die vele jaren doorbracht in een toren
aan de rivier in Tuebingen als ik het me goed herinner.
Ik hoop dat je iets hebt aan mijn antwoorden op je vragen.
Die vragen maken me weer duidelijk hoe lastig een
tanka sequentie is om te maken. De delen moeten
zelfstandig te lezen zijn, maar een samenhang moet er
ook zijn. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik moet
er nog 40 maken, dus wie weet.
Wees gegroet van Abel
|
|
Reactie gegeven door Beli - 02:45 10-10-2006 |
|
|
|
Het maakt een diep ernstige indruk op me. Het gaat over mensen die zowel bidden als doden; de een de ander.
En over liefde tot aan de dood.
Wie is de hij? Is dat god?
En de dichteres? Die kan ik niet plaatsen.
Ik heb het gevoel, dat ik te weinig weet om dit gedicht te kunnen begrijpen en dat vind ik best jammer, want ik zou dat willen.
|
|
Reactie gegeven door ava_lon - 23:27 08-10-2006 |
|
|
|
.
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|