|
Litzconella - 21:36 02-11-2010 |
|
|
onbedorven jong
het hoofd verborgen
onder dekens
duizelingwekkend
het moment van tuimelen
in een overweldigend besef
van eindigheid
de dood, hoe groot
ik niet geworden ben
|
|
|
Reactie gegeven door Litzconella - 11:27 03-11-2010 |
|
|
|
Tja, ook ik ben wel eens overgegaan tot een ruil van strofes bij nader inzien..
Maar of ik dat hier ook zou willen..?
Het is ook zaak toch de / een spanning (misschien niet het juiste woord)te laten oplopen, bij het lezen en beleven. Ik heb dat wel een paar keer bekeken ook, of dat niet in andere volgorde kan of moet voor mezelf.
Op het 'gevaar'af dat je bij kritiek zoals hier (op de site) b.v., je toch gaat uitleggen wat je bedoelt met een gedicht, probeer ik toch iets..
Hier is sprake van een huidig besef en herbeleven van een toenmalig, plots en overweldigend besef, als zeer jeugdige, vele tientallen jaren terug:
het 'gewoon maar' ophouden van het leven, eens.
Dan als (een) machteloos wapen : het hoofd onder de dekens, maar dan toch verder tuimelend in dat besef...
Dát nu weer herbeleven.
(dit alles enigszins compact verpakt)
Ik zal één en ander nog eens bezien,
dank voor de woorden en de belichting
met vr. groet
|
|
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 00:19 03-11-2010 |
|
|
|
eh, de laatste strofe geld het NIET voor.
Daar blijf je binnen je ruimte
en dat is goed
je doet daar dmv "niet geworden" iets afbakenen
Maar strofe 1 plus 2, daar zijn vaagheden troef.
je ziet het ook al in je titel, je wil misschien teveel informatie in de woorden stoppen.
Je moet toch afbakenen. Wat het ene woord teveel geeft "de oneindiggheid" bv heeft zijn grens in het "hoe groot je niet geworden bent"
onbedorvenm verborgen duizelngwekkend tuimelen en overweldigend zijn woorden die geen armslag hebben met de andere woorden. Dan kun je zeggen: dan moet je nemen zoals het er staat.
Maar dat vind ik dan jammer want juist met die strofe drie doe je WEL dat stukje extra, dwz woorden communiceren onderling met eerder gebruikte woorden.
Juist dát, wanneer je dat consequent toepast, dan krijg je dus dat er geen woord zomaar toevallig staat want elk woord volg bijna automatisch op het andere woord.
Stukje hogere poëzieschool is dat van mij hoor...
Maar ik zie dat je het met strofe drie wel aankan, maar kennelijk meen je daar nog een hele inleiding aan vooraf te moeten schrijven, met alle vaagheden die jij daarvoor nodig hebt.
Wanneer je met strofe drie begint, dat dat dan strofe 1 is, dan sta je meteen voor een heel ander gedicht. Een wellicht veel interessanter gedicht ook.
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|