|
|
de avant garde
gister nog de toverfee
nu oud en passé
|
|
|
Reactie gegeven door sunset - 10:07 13-10-2010 |
|
|
|
Passé? Nooit hoor *glimlacht*.
Liefs en fijne dag, sunset
|
|
Reactie gegeven door milou - 01:15 13-10-2010 |
|
|
|
ja volledig akkoord...je bent wakker ;)
milou
|
|
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 01:05 13-10-2010 |
|
|
|
ja, op koekoes moet je eigenlijk pricipieel niet op reageren. Je kunt ze afschieten, dat wel
En dat is ook mijn beroep vanwege de koekoerabiës die hier is uitgebroken.
Maar goed, deze koekoe klopt inhoudelijk niet hoor.
Eigenlijk beweer je niet meer als "wat nieuw is is morgen oud". Nou, dat is a wel erg snel, misschien gaat dat wel op voor een bakje sushi maar dat kun je toch geen avant garde noemen. Bovendien is avant garde vanuit haar betekenis uit zichzelf al verandering, dus zou je het tempo dat jij aangeeft willen aanhouden krijg je zoiets als "wat vandaag veranderd is gaat morgen ook veranderen"
Zonder daar de woorden oud en passe bij te denken, kan ik twee cobrakunstenaars noemen die elkaar niet zo mochten, later zelfs gebroeieerd waren, waarbij zij nooit de rede hebben verteld. Corneille en Appel.
Appel zei: Stijl? Stijl is dood. Appel behoorde ook maar korte tijd bij Cobra en veranderde zijn vogeltjes en kleurige dingetjes in agressieve verfpartijen, later in afrikaanse beelden, en van het een kwam het ander en wist dusaltijd binnen die avantgarde te blijven, zonder dat zijn oude werk "passe" was, maar deze was wel in de tijd geplaatst. Corneille echter, met stijl, bleef tot op het laatst denken dat Cobra nog avantgarde was, bestond, en dat lukte in zoverre aardig dat, dat er markt was.
Avantgardekunst met als antoniem publiekskunst.
En dus niet gisteren vandaag.
Het fietswiel van Duchamps kan natuurlijk nooit passe zijn. Ook niet als avantgarde. Evenals het toneelstuk "de kale zangeres" van Ionesco. Ik noem nu monumenten in de tijd, maar dat geldt natuurlijk ook voor alle andere vernieuwing.
De zeer gevoelige trendvolgers, blijven volgers, hoe gevoelig zij ook de juiste avant garde achterna lopen.
Deze volgers zij in hun volgen eerder passe dan de avangardist.
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|