|
|
opgerold en verstrengeld in het ruim
zuig ik mij dobberend een hele duim
straks aan lager wal herken ik het schip niet
dat mij kundig langs de klippen heeft gelaveerd
blinde passagier
word ik nu opgetild en gedragen over het land
ik nestel in zachte welvingen van plezier
hang met mijn lippen aan een groot dier
dat pamperend naampjes spreekt keer op keer
blinde passagier
die nu in het licht van fel verlangen beeft
waar oog in oog en huid op huid de geur van het ruim
en het kolken van de zee herleeft
|
|
|
Reactie gegeven door milou - 18:27 18-09-2010 |
|
|
|
Erik,
Er zijn wel woorden waar ik een zekere reserve bij koester.En eigenlijk behoort pamperen daarbij, moet ik bekennen, maar ik vond dat het in gedicht wel kon, omwille van de licht infantiele sfeer.
Ik begrijp wel wat je bedoelt,Erik, hoewel ik mij vandaag weer betrapte op het woord 'dagdagelijks', iets wat normaal gezien niet kan, maar denkend aan de eindeloze vergaderingen vroeger in de zachte sector, kwam het weer uit mijn strot.
Het zou interessant zijn om een lijstje op te stellen, elk voor zichzelf, van verdachte en verboden woorden...
vr grt
milou
|
|
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 18:11 18-09-2010 |
|
|
|
ja, is naar mijn mening.
Voor mij is poëzie aan beeldende kunst gerelateerd en in die geest zou ik het woord pamperen (dat dan in de van Dale staat) op een heel andere manier gebruiken. Voor mij is woord matriaal.
Maar wanneer je last hebt (zoals bijna alle schrijvers van poëzie) van mening melding boodschap etc denk ik dat "pamperen" de poëzie geheel doodslaat en alles op meningmeldingboodschapverhaal komt.
Kijk, met een forum zou je daar wat meer over kwijt kunnen. Want er zijn natuurlijk tussenvormen denkbaar, ook ik doe wel eens mededeling of verhaal.
Maar ik ben heel gevoelig voor woorden in bepaald verband.
|
|
Reactie gegeven door milou - 17:46 18-09-2010 |
|
|
|
@Erik
Ik gebruik elk woord dat in van Dale staat, waarom zou ik mij beperken?
vr grt
milou
|
|
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 01:56 18-09-2010 |
|
|
|
pamperen is een modewoord en dus altijd clichee.
en pamperen heeft meer bezwaren, het is zelfs afgeleid van merknaam.
De dichter spreekt zich daarmee uit voor een meegaand leven, mee met alles wat er gedacht en gezegd wordt.
En voor zo'n instelling hebben we geen kunst en poëzie.
|
|
Reactie gegeven door milou - 21:33 17-09-2010 |
|
|
|
Abel
Hierin verschillen we dan van mening; rijm mag opvallen, vooral als het iets opvallends wil zeggen...
uit de band wil springen.
vr grt
milou
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 21:08 17-09-2010 |
|
|
|
De anafoor 'blinde passagier' is een gebint in deze tekst,
maar het beperkte rijm niet. Bij Leo Vroman is het rijm
juist verantwoordelijk voor meer ruimte, meer openheid, meer onverwachtheid, dat mis ik hier. Goed rijm valt niet op...
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|