Hoofdmenu
    Hoofdpagina
    Gedichten
    Auteurs
    Zoeken
    Reacties
    Insturen
    Voorwaarden
    Greencard
    Contact

  Inloggen
 

  Registreren
  Wachtwoord vergeten

  Laatste 35 reacties
 
re: FEESTDiotheC...
re: Lezenwietewu...
re: Lezenwietewu...
re: FEESTSoit
re: FEESTSoit
re: vegannis...MirandaMei
re: FEESTMirandaMei
re: InktDiotheC...
re: Pasen aa...Tsila
re: Inktwijnand
re: vegannis...Erik Le...
re: vegannis...Mr.Deuce
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktBuigt
re: Inktcoolbur...
re: InktDiotheC...
re: Inktwijnand
re: Inktcoolbur...
re: Inktwijnand
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: (G)razen...coolbur...
re: Spokencoolbur...
re: De geur ...Claudel...
re: SpokenClaudel...
re: vegannis...Erik Le...
re: [30-007]...Claudel...
re: Morsewijnand
re: Herderst...coolbur...
re: Nimfomaniakcoolbur...
re: Brozen d...MirandaMei
 Meer reacties

  Laatste 25 gedichten
 
Inktcoolbur...
vegannisatieErik Le...
The African ...Claudel...
Licence to k...Claudel...
I wanna be y...Claudel...
Waar is Stev...Claudel...
alweer bijna...DiotheC...
Con-textdegon valk
Stop de tijd !!Claudel...
Tattoo you Claudel...
Zo'n dagDiotheC...
Een HuisHenk Gruys
herfst 2019augusta
FEESTSoit
Filosoof in ...Claudel...
bewegingenErik Le...
dubbellevenErik Le...
Claude Money?Claudel...
Brothers in ...Claudel...
Beast of bur...Claudel...
VogelsMarkeR
SleutelsHenk Gruys
Renee, remem...Claudel...
ViltjeSoit
Adem voor ad...seline168
 Meer gedichten
Kruien
 Artifex - 23:26 06-07-2010 Stuur e-mail  Profiel bekijken van Artifex  Bekijk statistieken van dit gedicht 


een grauwgrijze jas
en haren die dansen
met elke windvlaag

tooien de ielheid
van een oud vel
en krakend karkas

het leven sjouwend
Reactie insturen
Graag eerst...

Inloggen of Registreren
re: Milou
Reactie gegeven door Artifex - 21:09 11-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja, dansen is wel erg vitaal he? Of het moeten Oud-Hollandse volksdansen zijn, dan is het meer een geklok van klompen op de vloer en een stijfjes bewegen om elkaar heen.
Verhangen, daar heb ik totaal andere beelden bij. "Iemand heeft zich verhangen", vrij luguber dus.
Ik moet duidelijk op zoek naar een ander woord, want het punt dat je maakt klopt helemaal!

Ielte, moet ik nog even aan wennen. Klinkt wel beter, dat dan weer wel.

Ophef, inderdaad! I will enjoy, maak je geen zorgen.
Maar eigenlijk meer ophef over mijn reactie, denk ik.
Een goede ontwikkeling.

Bedankt voor je kritisch oog!

Liefs, Artifex.

re: Kruien
Reactie gegeven door milou - 15:16 11-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
@Arti

een grauwgrijze jas
en haren verhangen
bij elke windvlaag

tooien de ielte
van een oud vel
en krakend karkas

het leven sjouwend

Ik vind het woord 'verhangen' meer in de sfeer van je gedicht passen.Dansen is te vitaal, en staat haaks op de
grauwgrijze sfeer.Ik zou 'ielte' kiezen boven ielheid, als je toch voor een neologisme wil kiezen. Ielheid heeft iets te academisch vind ik, soort begrip uit de fysica.

Ik merk dat je gedicht veel ophef maakt, enjoy it ;)

liefs
milou




re: Joffertje
Reactie gegeven door Artifex - 14:20 11-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Schelden is niet netjes, Joffertje.
Als je dat wilt doen, dan graag onder je eigen inzendingen.

re: Kruien
Reactie gegeven door Artifex - 13:18 11-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik zie dat een reactie is gewist (die van Keriempje) en wil even melden dat dit niet door mijn hand is gebeurd!

???



re: Keriempje/Sheena
Reactie gegeven door Artifex - 21:43 10-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Bedankt voor je steun Keriempje.
Tuurlijk blijf ik schrijven!

Wat betreft de redactie: Ik vind het juist prima dat Sheena dit laat staan. Ik wis ook geen reacties, want dat zou de discussie schaden.
Ik denk dat zij inmiddels heel goed weet hoe ik erover denk en ik denk dat zij dit op de zijlijn volgt.
Deze discussie hebben we al eens eerder gehad hier, andere dichters, maar zelfde vooroordelen.

De tip van Joffertje om meer dichters te gaan lezen is een goeie.
Ik verwacht aan de andere kant van Joffertje dat hij/zij de Haagse bluf parkeert en met een open en opbouwende blik gaat kijken naar "medeschrijvers" en niet meer meteen neer sabelt met wankele argumenten en oogkleppen op. (en hier doel ik op Reisgenoten, niet Kruien, laat dat duidelijk zijn)

En hier wil ik het bij laten, er is al genoeg over gezegd, denk ik. Een ieder heeft zijn standpunt duidelijk kunnen maken.

re: Angela
Reactie gegeven door Artifex - 21:07 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Zeker weten snap ik je punt, bedankt voor je heldere uitleg!

re: Artifex
Reactie gegeven door Angela Lanser - 19:43 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Wat ik een minpunt aan het woord zelf vind is,
gewoon de klank, het woord past ook niet bij de rest.
Netzoiets als je een rijtje met woorden hebt
potlood- pen- gum- vliegtuig
en je moet zoeken welke er niet thuishoort.
'ielheid' vind ik gewoon niet mooi voor in een gedicht
zoals je ook niet 'trut' of msn taal gebruikt in een gedicht. Oke, nu is de vergelijking misschien wat overdreven maar misschien snap je mijn punt!

re: kirjailija
Reactie gegeven door Artifex - 18:49 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Even voor de goede orde, ik ben het met je eens dat deze inzending ééndemensionaal is.

Mag ik je mening vragen over "Reisgenoten"?
Van die weet ik namelijk zeker dat die gelaagd is. Of iemand de stijl of uitvoering mooi vind, is ten tweede.
Graag hoor ik een objectieve mening in deze, los ervan of ik me erin kan vinden. Bij voorbaat stel ik het op prijs als je de moeite zou nemen.



re: Kruien
Reactie gegeven door Yellow - 18:46 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ja ja, ik heb je wel begrepen ondertussen, ik ga eens lezen wat jij zoal schrijft

re: Kruien
Reactie gegeven door Yellow - 17:11 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
tja dan ben je redelijk engdenkend, vrije meningsuiting, iedereen moet leren, ok dat eerste regeltjue was misschien een flauw grapje... je begrijpt mijn bedoeling wel, je zou eventueel dan goede tips kunnen geven i.p.v. het bij voorbaat ongelooflijk onderuit te halen

re: Kruien
Reactie gegeven door Yellow - 17:01 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
achetr notabene doelt op artifex natuurlijk

re: Kruien kirjalilom
Reactie gegeven door Yellow - 17:00 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
@ kirjalilom.... lees dan geen anderen, notabene, niet dat ik dit jouw allersterkste werk vindt maar we kunnen onszelf steeds gaan vergelijken met al die andere schrijvers maar ik moet eerlijk zeggen, boeiend zijn ze niet steeds allemaal hoor en vaak heel saai met hun doorzichtige zogezegd slimme teksten. Ik zeg niet dat de bekende dichters slecht zijn maar ook al hun gedichten zijn niet even sterk.

Ik denk dat artifex hier meer de emotie in wil laten voelen en de technische waarde of standaardomkadering daar liever links laat liggen.

ik vind dit werk nog best meevallen

re: Angela Lanser
Reactie gegeven door Artifex - 16:57 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Bedankt voor je reactie.
Wat is het minpunt van "ielheid". De klank, de betekenis of het beeld dat het schetst?
Handig om te weten voor mij.

Groetjes, Artifex.

re: Kruien
Reactie gegeven door Angela Lanser - 16:46 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik had het ook over amateurdichters.
Volwassen mensen schrijven eenmaal anders en meestal beter
dan mensen van onder de 20. En lees dan vaak werk van dat soort mensen en die schrijven dan in rijm en erg kinderlijk en onpoëtisch. Dusja, als je dan dit leest en noem je dit al snel poëzie. En voor iedereen ligt het anders wat poëzie nu eigenlijk is.

re: Kruien
Reactie gegeven door Angela Lanser - 14:47 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Het woord 'ielheid' vind ik toch echt een groot minpunt.
Ook de laatste zin zou ik net iets anders doen zodat het mooier zou afsluiten. Maar verder blijft het prachtig en is het toch echt poëzie. En zeker als je het werk van anderen leest, kun je concluderen dat dit zeker poëzie is.

re: Joffertje
Reactie gegeven door Artifex - 14:00 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Dat ik schattig ben, is weer zo'n onterechte aanname en totaal irrelevant in deze discussie.
Waarom lees ik steeds op de persoon gerichte opmerkingen, terwijl ik toch echt probeer inhoudelijk bezig te zijn?

Jij vind dit en de vorige twee inzendingen geen poëzie, waarvan akte genomen.
Nogmaals bedankt voor je reactie, hoewel ik de inhoud ervan steeds minder ga waarderen.

re: kirjailija
Reactie gegeven door Artifex - 13:55 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Allereerst bedankt voor de reactie.

Klopt, bij deze wel.
Als je verder naar beneden had gelezen, had je gezien dat het nadenkertje niet deze inzending was. Jammer van je verhaal dus.
En nee, als je erover moet nadenken dan is het niet persé poëzie; tenslotte zijn alle goudvissen vissen, maar niet alle vissen zijn goudvissen. Dan zou wiskunde ook tot de poëzie behoren.





re: MaartenL
Reactie gegeven door Artifex - 13:02 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Inderdaad, het kan nog scherper. Ik ga je goede suggesties meenemen en verbeteringen aanbrengen.
Bedankt!

Groetjes, Artifex.

re: Yellow
Reactie gegeven door Artifex - 13:01 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Bedankt voor je reactie Yellow.
Ielheid klinkt zoals ik het bedoel, het kan onder je huid kruipen, zo iel.
(niet te verwarren met broos)

Groetjes, Artifex.

re: Kruien
Reactie gegeven door Artifex - 12:59 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Joffertje,

Je mist het hele punt en eerlijk gezegd heb ik geen zin het nóg eens uit te leggen.

Bedankt voor je reacties.

re: Kruien
Reactie gegeven door Artifex - 11:48 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Joffertje,

Als je goed had gelezen, had je misschien kunnen inzien dat ik Erik's mening respecteer en hem vraag om in zijn licht naar "Reisgenoten" te kijken.

Dat jij dan reageert dat Erik overal hetzelfde onder zou kunnen zetten, daar mag ik het niet mee eens zijn. Dat is heel wat anders dan dat ik iemands mening niet respecteer.

Jouw mening vind in niet overtuigend onderbouwd, zelfs wankelig. Dat mag ook. Verder heb ik je volgens mij ook netjes bedankt voor je reactie, daarna begin je zelf met opmerkingen als "maar je weet het zo goed daarom ben je ook beroemd".
Tot dat punt heb ik steeds inhoudelijk op het onderwerp gereageerd.

Draai je vinger dus maar om en wijs eens naar jezelf, voordat je zegt dat iemand niet open staat voor feedback.

re: Kruien
Reactie gegeven door MaartenL - 10:45 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Mooi kort beeld van een oud iemand die door het leven getekend is.
I.p.v. haren: iets als sliertige haren?
Die dansen "op" elke windvlaag?
Je kunt de beelden volgens mij nog aanscherpen.
Maarten

re: Kruien
Reactie gegeven door Artifex - 10:37 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Dan kijk je toch niet als het je lust beneemt?

En waarom zou je eerst beroemd moeten zijn om poëzie te kunnen/mogen schrijven? En de definitie van poëzie ligt ook niet erg vast, wel? Als dat zo zou zijn, is de kunst dood.
Ik schrijf nergens dat ik het zo goed weet, maar mag ik alstublieft het niet eens zijn met je? Of moet ik alleen maar ja knikken als een "beroemd" dichter een reactie geeft?

Ik zal later eens werk van Joffertje gaan lezen, kijken of daar zonder denkwerk uit te komen is.

re: Kruien
Reactie gegeven door Artifex - 10:19 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Toch is er een daadwerkelijk verschil tussen deze twee gedichten. Ik geloof dus niet dat ze over één kam te scheren zijn. Het gaat wel degelijk om denkwerk bij poëzie, anders doe je deze kunst te kort, Joffertje.
Je snapt het of niet.

Toch bedankt voor je reactie.

Groetjes, Artifex.

re: Kruien
Reactie gegeven door Yellow - 09:47 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
tweede strofe zeer bijzonder, ielheid, speciaal woord wel :)

re: Kruien
Reactie gegeven door Artifex - 08:11 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hmmm, ik denk dat ik het snap.
Het is lastig een stemvork te vinden hier in de tempel.
Mensen haken af bij enig denkwerk.

Jij wil meer dan zien, meer dan dit beeld.
In dat geval zou ik willen weten of jij wel leest wat ik eigenlijk schreef in mijn vorige inzending "Reisgenoten".

Groetjes, Artifex.

re: Kruien
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 01:21 07-07-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
toen ik deze inzendig zag, las. lezen is gelijk aan zien..

Toen deed ik met mijn linkerhand
pink ringvinger spreiden van middel/wijs en duim
en sluiten dan
ring middel bijelkaarhouden en ping/wijs spreiden en sluit.

Ik herhaalde dat een tiental keer.
Dat zijn vingeroefeningen voor pianospelen

Maar dat is nog geen pianospelen he?
Want er is geen piano

Met mijn toetsenbord van mijn pc speel ik nog meer piano als jij weet te dichten met deze inzending, snap je dat?


De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
2006-2024 © Bizway - BTW nr. NL821748014.B01 - KvK 28086287