|
Abel Staring - 20:12 20-05-2009 |
|
|
Kloosterweekend 8-10 mei 2009
half vijf in de nacht: in Brecht zingen de zusters tegen demonen
Van de elf deelnemers was zeker de helft daar aanwezig, voor één keertje dan. "Wel zevenmaal daags zál ik u lóven" staat er in psalm 119. Dat doen de Trappistinnen en dat is indrukwekkend en vermoeiend voor voorbijgangers zoals wij, tien vrouwen en één man. De zusters zitten in twee groepen tegenover elkaar en zingen in beurtzang vooral psalmen. Sommigen van ons hadden moeite met sommige teksten, maar die stammen dan ook uit een cultuur van meer dan tweeduizend jaar geleden. Psalmen zijn niet soft. Meezingen, mits ingetogen,mag. Ik luisterde enkel, uit consideratie met omstanders, maar stond wel steeds op en boog 45 graden bij de lofprijzing aan het eind van elke psalm: "Eer aan de Vader en de Zoon en de Heilige Geest." Er is meer beweging dan bij ons in zo'n getijdedienst. Goed tegen stramme knieën en hardnekkigheid.
Indruk maakte op mij met name ook onze gastenzuster Johanna. Ze moest heel hard werken, maar straalde meestal toch. In een kringgesprek kwamen onder andere de drie geloften aan de orde: stabiliteit (blijven in het klooster), celibaat en gehoorzaamheid ( aan de abdis). De abdis draagt je taken op. Je moet namelijk wel degelijk werken voor de kost. In Brecht betekent dat bijvoorbeeld lindebloesems drogen voor thee of zeep maken en badschuim, van het merk Trapp. Of zorgen voor het natje en droogje van de gasten. Hooguit kan je weigeren voor een taak dakenonderhoud als je hoogtevrees hebt. De zusters maaien het gras, hanteren boormachines, leggen electriciteit aan, calligraferen. Wat men zelf kan doen,doet men zelf. De abdis regeert. Ik zei tegen Johanna: "Ze houdt toch rekening met jullie talenten? Ik kan me niet voorstellen dat de abdis iemand die heel schuchter is, vraagt om gastenzuster te worden". Zuster Johanna lachte toen en zei: "Ik was toen zij het vroeg heel schuchter..." Autocratisch leidinggeven kan dus goed uitpakken... En schuchter was de gastenzuster echt niet meer. Na bij het afscheid iedereen gekust te hebben, kwam ze op mij af. Ik vroeg nog haastig of het wel mocht van de regel, kreeg geen antwoord maar wel een drievoudige kus die opmonterend werkte.
Het eten was sober, maar niet onsmakelijk en werd in noodzakelijke hoeveelheden opgediend. Zwijgen was geboden... Enkel bij de middagmaaltijd mocht gesproken worden. Een heilzame oefening. Het gesprek vlotte ook bij het middagmaal omdat voor iedereen dan minstens één flesje trappistenbier uit Westmalle gereed stond. Met het laagste alcoholpercentage.
Een vol programma was het wel, al met al. Maar we hebben gewandeld, er was onder leiding van dominee Ellis een loopmeditatie en een zitmeditatie. Die laatste woonde ik bij. Een snufje Zen, snufjes stilte, lichtjes en teksten uit de heilige schrift. Uit het Oosten stamt het visualiseren van je lichaam,van top tot teen. Als je niet kunt aarden, kun je ook niet hemelen, maar misschien is aarden een vorm van hemelen...
Dit waren wat impressies, maar de meeste indruk maakte al met al op mij de eredienst. Getijden zoals de lauden, de vespers, de completen (dagsluiting). Gregoriaans raakt mij ook altijd. Eentonig misschien, maar rustgevend. Teksten dringen door de vele stiltes beter door. De eucharistie is ook indrukwekkend. In een kring staan met de zusters. Je welkom voelen. De kerk stamt uit de jaren vijftig maar is nog geheel in de Cisterciënzer traditie gebouwd. Sober, zoals Bernard van Clairvaux wilde, met maar twee beelden: Jezus aan het kruis en Maria met kind. Het altaar echter is van kostelijk marmer en het tabernakel, kastje voor de overgebleven hosties, is een groot stuk bergkristal waar binnenvallend licht op breekt. De preek miste protestantse dramatiek en was weinig of niet moraliserend. Men overweegt, tot in de eeuwen der eeuwen.
Het goede van zo'n kloosterweekend is dat je kennismaakt met de katholieke traditie die breder is en rijker dan de onze. Het goede vooral is: een uitje in alle opzichten. Je stapt uit je eigen routine in een andere. Je wordt tot stilte gebracht, je ondergaat contrastwerking.
Wat je niet kan meemaken ( voor mij bijvoorbeeld de betrekkingen met "de grote baas" in Rome en de Mariadevotie ) is niet echt van belang. De stilte, die is rijk aan belang. Je kan daar zitten en horen. Niets hoeft eigenlijk. Je kan je openen of geopend worden en horen.
"Uit stilte komt zijn woord voort.*
Abel Staring
*Ignatius van Antiochië in een brief Site van de Abdij: http://www.abdijnazareth.be/
|
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 11:41 23-05-2009 |
|
|
|
Essence zult ge bedoelen, broeder ( of zuster).
Essentie is voor Trappisten stilte.
Groet van Abel, nog geheel helder
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 23:03 22-05-2009 |
|
|
|
Die biografie van de Trappistenstichter ken ik niet, maar Mertons autobiografie las ik wel en ik heb ook nog dat Zenboek van hem. Van de lectuurtafel in Brecht nam ik een "Contactblad Mertonvrienden" mee. Hij heeft wel indruk gemaakt en sporen nagelaten. Van stabilitas loci merk je bij hem weinig maar groot talent krijgt, denk ik, dispensatie...
Westmalle schijnt in de buurt van Brecht te zijn. Kom ik nog een keer in Brecht, dan ga ik ook naar Westmalle, ook maar niet uitsluitend in verband met het tripels nuttigen op een terras.
Dank voor het reageren.
Groet van Abel
|
|
Reactie gegeven door milou - 12:15 21-05-2009 |
|
|
|
Interessant verslag, en veelbetekend dat mensen de stilte opzoeken om weer tot zichzelf te komen, in een wereld van nieuws en drukte, waar alles tot schuim wordt opgeklopt, en vlug weer verwaait, met dikwijls een spoor van vaag onbehagen dat beklijft.
Ik heb in verband met de trappisten, zeer graag 'Vie de Rancé' van Chateaubriand gelezen, over de stichter van deze orde, en ook veel gehad aan de publicaties van Thomas Merton, van wie de 'Louteringsberg' zowat verplichte lectuur was bij de jezuïten van mijn jeugd.
In Westmalle haal ik altijd mijn trappistenkaas, en drink rechtover het klooster een tripel, mediterend, zal ik maar zeggen ;)
grt milou
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|