|
DiotheCilany - 23:38 16-06-2008 |
|
|
verdwalen bedwong
het bewuste schemer
verwrongen speelt het eerste maanlicht
langs de tafel bedolven
met resten van gisteren
een voetstap op het vensterglas
vertelt een fabel in wartaal
waar mannen gulpen
aan het einde van de avond
en vrouwen in maandstonde
het rooien in zichzelf
© Dio the Cilany
|
|
|
Reactie gegeven door Poetessa - 10:10 19-06-2008 |
|
|
|
Ik wordt , nee natuurlijk, word :-)
liefs,
|
|
Reactie gegeven door Poetessa - 10:07 19-06-2008 |
|
|
|
-> Wat is er mis met een 'u'?
Niks mis met 'u', ook niet met z'n tweelingbroer maar overdaad schaadt luidt het spreekword. :-) Nee, ik bedoel gewoon het nadrukkelijke spelen met de w-klank, het gaat om het contrast zoals je zelf al zegt, door de alliteratie koppel je vier woorden, een beetje twee-aan-twee, nl.
verdwalen bedwong
bewuste en verwrongen
Dat werkt geweldig met de alliteratie in de eerste regel van de tweede strofe: de v, immers een verwante klank, en dan stemloos in 'fabel', vandaar naar 'wartaal' en weer terug bij de w. Ik wordt helemaal enthousiast terwijl dit intik :-)
De kernwoorden verbinden en ze daardoor laten contrasteren dan wel harmonieren, al dan niet gebruik maken van de de gevoelswaarde die klanken van zichzelf al hebben (zacht of hard, warm of koud, groot of klein) Zo werkt klankspel in een gedicht, het is zelden zomaar versiering -
In dit geval, zoals dat 'verbinden' dan uitwerkt, in regel 1: 'verdwalen' hoort bij die voetstap, helemaal, maar 'bedwong' ? Is dat wat er aan de hand is? wordt er iets bedwongen, niet de K2 of zoiets, Alpe d'Huez, nou nee. Verdrongen, mss. of opgekropt?
En dat 'bewust', toch al niet mijn favoriete woord, maar vooruit, 'schuldbewust' denk ik, of zelfbewust, of zelfs ónbewust :-)
Waar het op neer komt is dit: de woorden die je zo bijzonder mooi (ja echt wel) naar voren haalt zijn naar mijn gevoel niet de meest precieze, eigenlijk niet de woorden die je zou willen gebruiken -
En aangezien ze toch met zijn vieren aantreden daarboven, dacht ik zo bij mezelf, dat kan mss. wel ietsje minder. That's all.
Maar helemaal up to you, naturally,
liefs,
|
|
re: Dio-> Willem van Lith |
|
Reactie gegeven door DiotheCilany - 21:14 18-06-2008 |
|
|
|
Intrigerend vind ik één van de mooiste complimenten die iemand aan een gedicht van mij kan geven.
Mijn dank Willem.
|
|
Reactie gegeven door DiotheCilany - 21:11 18-06-2008 |
|
|
|
Wat is er mis met een 'u'? Het gaat om contrasten, hoewel ik het niet zo 'bewust' heb neergezet; eigenlijk alleen op gevoel.
Tja, en 'enkel'; op de één of andere manier gebruik ik dat woord veel als ik schrijf; zal er beter op letten.
Vanaf nu zal ik seeds aan jou denken als ik weer eens op mijn laatste regels zit te broeden. Dat heb je wel bereikt met je opmerking.
groeten
|
|
Reactie gegeven door DiotheCilany - 21:06 18-06-2008 |
|
|
|
Ben het een keer niet met je eens; heb je suggestie goed overwogen. Voor mijn gevoel (voor ritme) en chronologie klopt het op deze manier, maar begrijp je opmerking. Je bent vast niet de enige.
groet
|
|
Reactie gegeven door Willem van Lit - 00:11 18-06-2008 |
|
|
|
Dio,
voor mij een gedicht van duisternis en aftasten; er overheerst een dreiging in dit gedicht, een afglijden om angstig van te worden, onbegrepen voorvallen, geluiden en situaties. Iemand die totaal op zichtzelf is teruggeworpen - zoals de titel en de eindregel zegt - maar dan ook totaal verloren lijkt, hulpeloos.
zo lees ik dit gedicht, waar ik verschillende malen bij terug kwam. Intrigerend in spanning.
Willem
|
|
Reactie gegeven door Poetessa - 09:25 17-06-2008 |
|
|
|
O ja,
een enkel, en dan een voet? Of alleen maar alleen?
In dat geval: alleen met zichzelf?
liefs,
|
|
Reactie gegeven door Poetessa - 09:19 17-06-2008 |
|
|
|
Hé, nog een keer 'bewust'... toeval of communicatie van het onbewuste :-) Hoe dan ook, hier stoort het weer om iets anders, nl. overdaad aan dwingende double u's. En een wat schimmige betekenis.
Dio the Cilany leze men om zijn laatste regels, zoveel werd mij duidelijk, zo ook hier staan ze er weer vloeiend bij :-)
liefs,
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|