Hoofdmenu
    Hoofdpagina
    Gedichten
    Auteurs
    Zoeken
    Reacties
    Insturen
    Voorwaarden
    Greencard
    Contact

  Inloggen
 

  Registreren
  Wachtwoord vergeten

  Laatste 35 reacties
 
re: FEESTDiotheC...
re: Lezenwietewu...
re: Lezenwietewu...
re: FEESTSoit
re: FEESTSoit
re: vegannis...MirandaMei
re: FEESTMirandaMei
re: InktDiotheC...
re: Pasen aa...Tsila
re: Inktwijnand
re: vegannis...Erik Le...
re: vegannis...Mr.Deuce
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktBuigt
re: Inktcoolbur...
re: InktDiotheC...
re: Inktwijnand
re: Inktcoolbur...
re: Inktwijnand
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: (G)razen...coolbur...
re: Spokencoolbur...
re: De geur ...Claudel...
re: SpokenClaudel...
re: vegannis...Erik Le...
re: [30-007]...Claudel...
re: Morsewijnand
re: Herderst...coolbur...
re: Nimfomaniakcoolbur...
re: Brozen d...MirandaMei
 Meer reacties

  Laatste 25 gedichten
 
Inktcoolbur...
vegannisatieErik Le...
The African ...Claudel...
Licence to k...Claudel...
I wanna be y...Claudel...
Waar is Stev...Claudel...
alweer bijna...DiotheC...
Con-textdegon valk
Stop de tijd !!Claudel...
Tattoo you Claudel...
Zo'n dagDiotheC...
Een HuisHenk Gruys
herfst 2019augusta
FEESTSoit
Filosoof in ...Claudel...
bewegingenErik Le...
dubbellevenErik Le...
Claude Money?Claudel...
Brothers in ...Claudel...
Beast of bur...Claudel...
VogelsMarkeR
SleutelsHenk Gruys
Renee, remem...Claudel...
ViltjeSoit
Adem voor ad...seline168
 Meer gedichten
2016, een kwestie van
 Buigt - 20:27 31-12-2016 Stuur e-mail  Profiel bekijken van Buigt  Bekijk statistieken van dit gedicht 

aftellen en optrekken


wat was het weer ellendig
natte sneeuw tot september
dit jaar neem je echt niet serieus
als je tenminste eeuwig leeft

goed ik had geld en een warm dak
twee of drie keer geneukt ja
die tel raak je makkelijk kwijt
nul was meer bijzonder geweest

ik zit te denken aan je naam maar
iets met een m ma martha margriet?
zo'n ouwelullending zonder sjeu
met je dode moeder aan de trekker

mooi op de kerfstok een streep
vorig jaar was eigenlijk ook kut
en het volgende lijkt gezien
de schijnbare reeks niet beter

god je bent deze shit begonnen
nou ruim je troep maar op ook
oja de beste wensen nog en proost
ik bedoel natuurlijk gezondheid


Reactie insturen
Graag eerst...

Inloggen of Registreren
re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door jacob - 12:21 24-03-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Morphin, ja. Die las ik heel erg graag.
Leek me zelfs een zeer aardig persoon.
Ergens achter morphin.atspace.com moet nog iets te vinden zijn van zijn werk. (Sokjes van Willeke, Zap-zap, etc.)
Het lijkt er op dat de rest van zijn poëzie aan wilgen hangt.

Schrijfnet bijhouden kostte destijds best veel energie.
Net als binnen de Lettertempel trouwens.
Al dat reageren en be-reageerd-worden is niet niks.
Eigenlijk schrijf ik zelf zomaar wat voor me uit tegenwoordig.

Dan doe ik net of wel weet wat goed genoeg is.
Later als ik groot ben zie ik wel weer verder.

Ik vind het in ieder geval mooi te zien dat jij hier nog wél lekker in gesprek blijft met andere lettertempeliers.
Pet af, en knikje van het hoofd.

re: 2016, een kwestie
Reactie gegeven door Buigt - 14:49 23-03-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ha die Jacob. Long time no see. Even niet opgelet en hup zijn er alweer tien jaren voorbij. Het verleden is sindsdien behoorlijk gegroeid en de toekomst niet. Dat is natuurlijk oneerlijk. Daarom heeft de natuur de vergetelheid verzonnen. En zoals we merken, met succes.

Maar toch, even kietelen en veel van die ouwe meuk kan worden gereanimeerd en gerecycled tot bijna-dood-ervaring.

De mooiste van het SN-inventaris vond ik Morphin van Geeuwen. Jarenlang zat ie alleen maar wat te suffen. Bij wijze van literaire act. Behalve Martin Benders heeft niemand 'm ooit wakker gekregen. Maar nu zijn we al twee decennia terug.


re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door jacob - 09:47 22-03-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Een kort verslag, als het mag, Buigt.
Aan jou moest ik denken, via het SchrijfNet archief met:
[24/10/2005 19:25] Buigt - Een gelofte van gisteren
waar ik ooit een 'the making of' bij verzon.

Dat alles was ik alweer vergeten.
Daar heb je de vergetelheid voor.
Vervolgens voor het eerst sinds een decenium (?) deze lettertempel weer eens bezocht.
Niet tevergeefs.

Mooi rauw spul daar in 2016, Buigt.



re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door MirandaMei - 22:33 17-01-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Nee, de enige oplossing is dat er iemand met veel kennis en tijd zo'n site opzet.
En dan zoveel mogelijk achter zijn bureautje blijft zitten gnuiven. Haha.

groet,
M.


re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door Buigt - 14:38 13-01-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja SchrijfNet was een spannende site. Dus jij had dat ook dat je dagenlang de site niet durfde openen na plaatsing? Ik dacht dat ik de enige schijtlaars was.
Trouwens Erik kwam er ook regelmatig. Telkens dat hij een PA- of DT-ban had, dook hij op bij SN. Ik herinner me nog één schuilnaam en dat was Haller. Uit de Steppenwolf. Maar steevast werd hij er daaro óók uitgegooid. Nog voordat de PA- of DT-ban was uitgezeten haha. Dan stond hij dus ècht droog.

Het waren gouden tijden voor amateurdichters. Tegenwoordig zou ik niet weten waarheen ik moest verkassen als ik hier een ban kreeg. Voor de LT is er geen alternatief, voor zover ik weet althans.



re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door MirandaMei - 22:39 12-01-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Haha, SchrijfsNik.
Ook ter ziele. Kijk, die site hadden ze van mij nu wel mogen saven bij de Koninklijke Bibliotheek. Veel beter dan eh..., die relsite, hoe heet 'ie ook alweer.
Als ik op SchrijfNet plaatste, durfde ik er de eerste vijf dagen niet weer op te kijken.
Afgemaakt werd je.
Tot het uiterste gedreven.
Maar meestal was de kritiek redelijk terecht.
In ieder geval durfde je daar niet met broddellapjes aan te komen.

;-)
M.


re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door Buigt - 14:50 12-01-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Wacht eens even, airmiles en spaarkaarten? Erik, kijk uit. Je staat op de drempel van een smartfoon. En dan hoor je bij het klootjesvolk. Basta.
Trouwens, leuk die groeten van Avalon. Doe maar terug. Fijne meid hoor. In al die jaren nooit ruzie mee gehad. En dat kunnen niet veel mensen zeggen op PA en DT. Of SN. Want daar ben ik eigenlijk begonnen met mijn internetterreur.



re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door Rachel - 03:55 10-01-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ach.......soms helpt het toeval Buigt! Poezie is net als vuur je moet het aanhouden maar smeulen blijft het altijd! Je hebt elkaar nodig daarvoor. De wereld is een hoop ellende en we zitten er bovenop.

Lelie is enig in zijn werk, moet je willen begrijpen maar vooral voelen. Dan is het uniek, zoveel geleerd van deze man.

re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 01:44 10-01-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
de rebellie zit nog steeds in me, tuurlijk, dat is mijn aard. Maar ik doe al paar jaar burgeren, en dat overdrijf ik ook! Ook van die kant dus rebellie. Ik heb Douwe Egberts punten, airmiles, pannen spaarkaarten van AH, EMTE smulpunten. noem het en ik ben ze!! En mij bannen of weren op poëziesites, wat zo vaak is gebeurd, tja? hoe maak je poëzie dood? Ik wou de boel altijd op stelten hebben, maar wanneer dat niet mag of niet kan? Ja dan krijg je pages zoals deze. Je noemt nu mijn Couperus reacties. Waarmee ik de pages wist te af te breken. Tot verdriet van elke inzender. Deze reacties kwamen uit Psyche - Couperus. Esmaralda, koningin van het juweel reageerde over het land van het verleden en daar werd alles spinnenweb. Misschien is het een interessante leestip, lees eens Couperus! Psych, een sprookje. Astra keek altijd naar de sterren. Psyche liep op blote voetjes haar boetetocht door de brandnetels. en Esmaralda, was de koningin van het juweel. Ik plaatste dat niet zomaar. ALs behang! Maar ik ben nu niet meer in staat om iedereen POEZIE te wijzen. Kan nog wel kort wijzen hoor! kijk wat de vijftigers hebben gedaan!


re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door Buigt - 15:22 09-01-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Losgelaten? Ik was verdomme altijd al zo los als een handje zand in de branding. Bijna altijd dan toch. Mooi dat jij er ook bent Rachel.

En Erik is weer bijna de ouwe zie ik. Nog even en hij gaat de tent weer afbreken met hele stukken Couperus.

Ik begin het hier wel weer gezellig te vinden eigenlijk.


re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door Rachel - 09:42 08-01-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Tis nie waaaaar.......Buigt......! Ze hebben je losgelaten?? Schrijven kan je nog steeds....! En ook de groeten van mij dan maar.


re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 02:17 08-01-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
me merci Buigt, Ik bewonderde jou ook in die tijd. Je vermogen om een tekst te verstaan in welke taal dan ook was groot. Dichters die dat nog weten van vroeger gaan er van uit dat je deze vaardigheid nog steeds hebt. Ik kan je zeggen dat ik je daarom de groeten van Marjon Saneel mag geven, Marjon is de Ava Lon uit de poëtry alive tijd.

Over Erik lelieveld op internetpoëzie, tegenwoordig wil men niet meer een poëziesite op stelten hebben. De beheerder van de site wil haar/zijn page perse beheren. ja? En poëzie laat zich gewoon niet beheren, vandaar deze saaie site. Ik ben van de school van de vijftigers en dan moet de boel op stelten. Lucebert liet zich tot keizer kronen maar zo uitgedost kwam hij het Amstelhotel niet in. Hij werd geweigerd tot hij belangrijke literatuurprijs. kreeg! Maar de sitebeheerders zijn niet de personen die idee hebben van wat poëzie is. Zij denken het wel te weten, en weten ook bijna alles op 1 belangrijk puntje na, de dichter. De sitebeheerders willen feitelijk lezen wat zij willen of wensen te lezen, maar dat is moeilijk om aan te voldoen voor dichters, Ik doe het hier wel. Maar ja? Dat is maar een fractie wat ik dan geef over de poëzie die ik ben. Ik begrijp het allemaal wel hoor? Dat ze hun page heel willen houden. Maar een dichter zoals ik kan daar niet zoveel mee. Ik denk van "laat de boel maar barsten en dan kijken wat er voor een poëzie uitkomt!"


re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door Buigt - 14:43 07-01-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Mensen bedankt voor de aardige reacties. Ok die derde strofe detoneert wat. Toegegeven.

Nu nog even terug naar Poetry Alive. Wat me achteraf nog het meest beviel was de anarchie op die site. Marcel de beheerder liet het allemaal maar zo'n beetje waaien. Daardoor had je een enorme verscheidenheid. Goeie schrijvers, slechte schrijvers, maniakken, lolbroeken, gasten met 3 of 4 verschillende accounts, regelneven, klagers, fascisten, zakenlui, huisvrouwen, onderwijzers, pesters, versierders, enz enz.

Een hoop lawaai kortom maar de tent lééfde. Never a dull moment. Ik raakte helemaal verslaafd. Zelfs op kantoor zat ik nog urenlang onzin te lezen en te typen. Dat was midden jaren negentig meen ik.

Het viel me al snel op dat zeker een kwart van alle reacties door ene Erik Lelieveld werd geschreven. Die had het wereldrecord gedichten bekritiseren. 20 gedichten in het uur gemiddeld. Hij was de koning van de one-liner-recensie. Onder menige inzending verscheen niet veel meer dan "bagger". Maar de enkeling die vroeg waarom, kreeg vervolgens een doorwrocht stuk van drie kantjes voor de kiezen. Mijn grote voorbeeld kortweg.
Dus ik probeerde dat ook zo te doen. Met wisselend succes. Zoals Miranda al schreef ging het vaak van "ja jij weet het allemaal natuurlijk zo goed Buigt, maar kun je zelf ook wat?" Ja dan moest je wel met de billen bloot en rood.

Goed, ik kon er nog uren, dagen, maanden over doorzemelen want ik ben een ouwe lul en vroeger was alles beter. Zelfs de ruzies en de polemieken.

re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door wijnand - 18:05 06-01-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
P/A ook nog opgeschreven vond alleen het werk dat ik daar afleverde niet bijzonder waren leerjaren.

re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door kiste - 17:33 06-01-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Staat als een huis, Buigt. Helaas is PA verleden tijd en wat er voor terug is gekomen is voor verbetering vatbaar!

re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door MirandaMei - 10:38 06-01-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Buigt en Erik,

Ja, wat mis ik ook die PA-tijd!
Dat je iets schreef, en je móest schrijven, want anderen deden dat ook en je kon niet altijd kritisch zijn op andermans werk zonder af en toe ook eens iets van jezelf te laten zien. En dan stug doorgaan in het Fries en daar altijd gezeik over krijgen. Ik lach er nu om; wat een problemen heb ik mezelf op de hals gehaald! Maar altijd stof tot nadenken ook, waarom doe je zus of zo, en wat wil je nu eigenlijk met je poëzie.
Sommigen willen gewoon niks, en daarvan ben ik er een, maar ik blijf blij met mijn eigen taal.
Wat niet wil zeggen dat ik niet trots (nu ja, dat is een groot woord, maar je begrijpt wat ik bedoel) ben op sommige gedichten. Er werd prut geschreven, maar ook veel goeds!
Aan Eriks commentaar over jouw gedicht heb ik weinig toe te voegen, behalve dat strofe drie voor mijn gevoel detoneert, die voegt niet veel toe en met die dode moeder hebben we ook niet zoveel te maken (binnen het gedicht). De slotregels vind ik leuk.

groet,
M.

re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 20:13 05-01-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Kritiekjes geven op pa methode deed ik zo graag!


https://www.youtube.com/watch?v=i4tsoKUl5P8


deed ik zo graag!




re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 23:55 04-01-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ode op de poëtry-alive tijd, maar wel een ode in het nu.

wij ouwe lulle => (Poetry alive)
in nieuwe jurken => (hier)
en sandálen
wij, stijders van gestorven talen (PA)
hurken en harken
handen in aarde
wij zoeken goud in králen verhalen
overgeleverd óór op mond (PA)
thans eeuwig rustend in een poëtische grond..........

=====================

re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door Buigt - 16:35 04-01-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Erik, ik denk dat je het goed ziet. Even niet opgelet en hup daar heb je weer zo'n hij-zijer tussen de bloemen. Soort onkruid ja.

Mooi gedicht trouwens wat je er zomaar instrooit. Beter dan het mijne. Maar ik ben dan ook al jaren uit training. Ja in de PA-tijd was ik dag en nacht bezig met woorden en taal. Het leek toen zo gewoon, maar achteraf zie je pas dat het een soort gouden eeuw is geweest. Die twee, of drie jaren dat het duurde. Vijftig nieuw gedichten per dag; honderden reacties, ik had er een dagtaak aan. Zelden zo gelachen sindsdien of me geërgerd. Dat was pas leven.

re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door coolburnvisible - 10:11 04-01-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Het was dan ook het zwartste jaar uit de geschiedenis van de mensheid ooit. Althans, als je de (sociale) media mag geloven. Ik heb nog geen enkele positieve reactie gelezen. Nou, hierbij, ik had een top jaar. Lekker puh.

re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 01:20 03-01-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Het is een grijs gedicht Buigt.
Je eerste strofe STAAT!
maar daarna ga je meteen naar zij, twee strofes lang
je zult je vast nog wel kunnen herinneren wat ik van hij/zijers vind.
Wel is het zo dat je niet op je Melkermuil ga, dat je precies weet in te vullen wat die zij wel niet allemaal vindt. Maar je zegt zelf : nul was meer bijzonder geweest. Je laatste strofe is weer a la strofe 1.

ik schreef ooit de "uit je maar hoe?"


is dit alles wat ik heb
alleen maar mond?
mond en verder niets?
niets om mij te uiten?

is het mond om te vreten
mond om te verbijten
mond van gapen
en een mond om te slapen?

is dat alles?
waar is die schepper!
hij die mijn mond niet hoort
waar is die gezalfde?


===========

minder respect voor religie!
de gezalfde is de halve zool de jezus, en klinkt op mijn manier dat het mietje is. Jij protesteert nog in strofe laatst en corrigeert jezelf nog. Te soft! Ik ben een oude poëzievrind van je :) Je kunt nog wel je grapjes kwijt dat je moeilijk tot drie kan tellen, merci! ook is regel laatst een grappige herstelregel en dat scoort te poëzie! Wie schreef dat ook al weer? God kwam voorbij, of nee, hij toefde. Herstelregels zijn altijd extra raak! Maar ik blijf bij mijn punt, het gedicht is niet zwart maar grijs.



re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door Buigt - 22:35 02-01-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Dankjewel wijnand. Ja ik dacht, kom schrijf eens een inktzwart stukje. En het wordt nog gewaardeerd ook. Mooi.

re: 2016, een kwestie van
Reactie gegeven door wijnand - 13:22 01-01-2017 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Buigt

Wat een heerlijk gevat gedicht met vleugjes sarcasme.


De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
2006-2024 © Bizway - BTW nr. NL821748014.B01 - KvK 28086287